Gå til innhold

Slik kom piratjegerne frem til rekorderstatningen


Anbefalte innlegg

 

..

 

Det er ingen som sier at det ikke er dyrt å lage filmer, eller at filmskaperne ikke fortjener penger. Hvordan budsjettering fungerer er en eneste selvfølge for de fleste av oss. Dog er det overhodet ingen god unnskyldning for hvilken idiotisk motvijle bransjen viser til å distributere sitt eget materiale på en skikkelig og moderne måte.

 

De er selv den store taperen på det. Piratkopiering hender fordi alternativet er for dårlig. Det er en ærlig reflektering av hvorfor jeg selv laster ned, og jeg kan ikke engang tenke meg noen som er uenig. Filmer jeg ser på kino er filmer med en historie eller en reklame som appelerer til meg. Piratkopiering har absolutt null innvirkning på dette, selv om en piratkopi er tilgjengelig på forhånd. Kino-kultur og film-kultur er ikke det samme.

Endret av cuadro
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå tjerner da bransje penger på reklame også som ikke det holder når de klager over dårlig inntjening.

 

Har det ikke slått dere at alle underselskapene eller samarbeidpartnerne sikker tar høyere pris en det som er sunt når de skal yte tjenestene sien til disse filmselskapene

 

Det tar sikkert høyre pris for frakte noen fotografer rundt et område en om samme selskap guider turister.

 

og hvis filmselskapet må lei biler hvorfor skal de betale mere en andre ( når de leier samme bil) ?

 

Da er det jo ikke rart at det koster

Lenke til kommentar

jeg vil da anbefale alle som er ute etter filmer på nettet å kjøpe 4k 15 fps og lage remake av filmer og legge dem ut.plagiater som er private. dermed kan du lage din egen hulk 1 2 3 ol og dark knight film der du denger opp folk i gata og snakker grovt. søfter en kastesjerne inni folkemengen og flirer rått med did your mama stil. slutt å kjøpe filemer over netflix til bransjen lærer at det er marked for torrent og filmer over nettet uansett.

det at nsa får lov å skremme oss på denne måten er utholdbart.

når en må sitte på en landmine med 400g kg utblåsing så blir en som mr b ik.

han har rett i at landet går dukken.

nsa skaper hysteri i mange land og gidder ikke beklage at det ikke gjelder oss enda.

er det opp til oss sitter jeg på et lager av granater og snuble feller ala rambo.

mp3-mp5 og c4 det skulle holde de menige ute en stund.

FOR ET FRITT NORGE(fransk) google oversetter.

Lenke til kommentar

Her det et paradoks ute å går

 

Leier ingen filmer gjennom slike tjenester som nettflix så tror de også at det ikke er behov for det

og hvis man bruker tjenesten så er det god nok

 

Selv har jeg ikke sett behovet enda , mest fordi man klarer seg med det man har fra før.

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hæh?

jeg skal forsøke en gang til

 

Det begrunnes med at piratkopiering forgår fordi man får kjøpe det man ønsker eller at det er letere å få tak i filmen på den måten. det kommersielle tilbudet fungerer altså alt for dårlig

 

Da er det enkelte aktører som forsøker seg med halvgode løsninger ,som oftest ikke gir god nok kvalitet

filmbransje tar en Telenor for å melke kundene

 

Da ender man opp med tjenester man må bruke for å ikke miste tilbudet samtidig som det ikke er god nok

Da oppstår det et paradoks .

 

vil man ha filmleie via Internett eller ikke .-hvis ingen benytter seg av det så er de neppe interessert i det heller

Mens det folket ønsker er bedre kvalitet på videoene

film bransje tror selvfølgelig at dette er uinteressant hvis ingen bruker slike tjenester fordi de vil ikke bruke penger på bedre kvalitet før det er mange nokk brukere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

 

Det er ingen som sier at det ikke er dyrt å lage filmer, eller at filmskaperne ikke fortjener penger. Hvordan budsjettering fungerer er en eneste selvfølge for de fleste av oss. Dog er det overhodet ingen god unnskyldning for hvilken idiotisk motvijle bransjen viser til å distributere sitt eget materiale på en skikkelig og moderne måte.

 

De er selv den store taperen på det. Piratkopiering hender fordi alternativet er for dårlig. Det er en ærlig reflektering av hvorfor jeg selv laster ned, og jeg kan ikke engang tenke meg noen som er uenig. Filmer jeg ser på kino er filmer med en historie eller en reklame som appelerer til meg. Piratkopiering har absolutt null innvirkning på dette, selv om en piratkopi er tilgjengelig på forhånd. Kino-kultur og film-kultur er ikke det samme.

Hovedproblemet er jo at bransjen må forholde seg til faste og etablerte ordninger og kan umulig konkurrere mot piratkopiering som er gratis og tilgjengelig. For å si det på en annen måte: Om alle som ville se filmen haddde kjøpt den, sett den på kino eller brukt andre lovlige metoder så haddde bransjen hatt råd til å tilby filmene slik piratene vil ha dem. Men når piratene undergraver inntektene og kostnadene ved å lage filmene er som de er, så legger man opp et tilbud som maksimerer inntektene med de mulighetene man har.

 

Det samme prinsippet ser man i butikkene. De forventer at folk stjeler, så derfor legger de på prisene. Hadde ikke folk stjålet, hadde de senket matvareprisene og alle hadde hatt glede av det. Forsikringsselskapene gjør akkurat det samme. Siden de fleste legger på litt ekstra, og mange svindler, så legger de på premien til alle for å dekke inn tapet.

 

Filmbransjen gjør akkurat det samme som andre bransjer gjør som opplever svindel og tyverier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Filmbransjen gjør akkurat det samme som andre bransjer gjør som opplever svindel og tyverier.

tør jeg minne om spillbransjen med steam & co, musikkbransjen med spotify & co...
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

tør jeg minne om spillbransjen med steam & co, musikkbransjen med spotify & co...

 

Det kan ikke sammenlignes, fordi det koster mindre å lage en CD enn å lage en film. I tillegg er det ikke distribusjonen som er problemet, men å generere inntekter.

 

http://www.teknofil.no/artikler/sa-mange-netflix-kunder-er-det-i-norge/153512

 

Ifølge linken her har netflix 360000 kunder, la oss runde av oppover siden talelt ikke er helt nytt. Med 400000 betalende medlemmer som betaler 79,- pr. mnd tjener de 31,6 millioner i måneden.

 

http://thenextweb.com/insider/2012/12/27/netflixs-legislative-victory-underscores-the-technolasdfsdlfkjsdf-asdfp-politics/#!rgVJd

 

Netflix har masse utgifter til servere, drift, lobbyvirksomhet og andre aktiviteter.

 

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20111102071659AAJucbo

 

Her nevnes det 15 cent pr. abonnent, dvs ca. en krone pr. abbonement. Med norges ca. 400000 abonnementer, tilsier det at de betaler ca. 400000 for å streame alle filmer fra et selskap.

 

Fant ikke noe mer eksakte tall, men det sier seg selv at når man lager filmer som koster 50-100 millioner pr. film så utgjør tjenester som netflix (og tilsvarende spotify, wimp osv) kun dråper. Sammenligner man dette med at 400000 hadde kjøpt en film til 150 kroner stykk, så hadde man fått inn 60 millioner bare på filmsalget. Om 10% hadde sett den på kino også hadde man fått 4 millioner ekstra samtidig som man hadde fått støtten. Med div annet (TV-salg osv) så er man oppe i 100 millioner. Trekk fra produksjonskostnader for fysiske eksmplarer osv og man ser fort at inntektene på en eneste fysisk film er mangedobbelt av hva netflix og lignende betaler for alle selskapets filmer tilsammen.

 

Her er et eksempel fra spotify:

http://www.dagbladet.no/2009/08/12/kultur/musikk/spotify/musikkbransjen/7617717/

 

55100 avspillinger skapte den utrolige formuen på 19,- kroner. Samtidig ville EN solgt CD gitt større inntekter.

 

Dette er problemet med alle strømmetjenester: Sikkert kult for brukerne som får billig musikkk og film, men artistene og produsentene tjener ikke penger på det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det kan ikke sammenlignes, fordi det koster mindre å lage en CD enn å lage en film.

Skyrim laget av ca;

40 personer mellom 2006 og 2008, så i overkant av 100 mellom 2008 til release 11 nov 2011 (6 år altså). Blir jo noen kroner det, men de slipper seff. syk lønn til "filmstjerner". Solgt bl.a gjennom Steam, 7 mill kopier solgt første uka...

 

Altså; Gjør tilgjengeligheten stor (alt på ett sted). Gjør betalingen enkel. Slipp på likt i hele verden. Ha gjerne høye priser pr. visning første uka, senk så i takt med synkende etterspørsel.

... og gi meg en milliard eller to i royalties for ideén (neida, bare tuller - jeg er ikke i den bransjen hvor en driver på sånn).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Netflix har masse utgifter til servere, drift, lobbyvirksomhet og andre aktiviteter.

 

 

lobbyvirksomhet ja.. Har vel noe med rettigheter å gjøre tenker jeg, snakker om å gjøre ting vanskelig for seg selv (som bransje altså)...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Skyrim laget av ca;

40 personer mellom 2006 og 2008, så i overkant av 100 mellom 2008 til release 11 nov 2011 (6 år altså). Blir jo noen kroner det, men de slipper seff. syk lønn til "filmstjerner". Solgt bl.a gjennom Steam, 7 mill kopier solgt første uka...

 

Altså; Gjør tilgjengeligheten stor (alt på ett sted). Gjør betalingen enkel. Slipp på likt i hele verden. Ha gjerne høye priser pr. visning første uka, senk så i takt med synkende etterspørsel.

... og gi meg en milliard eller to i royalties for ideén (neida, bare tuller - jeg er ikke i den bransjen hvor en driver på sånn).

Nå er det jo forskjell på å lage et spill i et studio hvor noen programmerer, og en film som skal filmes hvor roller kles av bestemte personer. Man lager ikke en ny film i en serie uten samme folk i hovedrollene (f.eks james bond) og man betaler masse for gode skuespillere. Når DnB skal ha Clooney i reklamefilmen sin så kontakter man agenten og hører hva de skal ha for jobben. Det koster det det koster. Har man en scene hvor man skal vrake en Ferrari så kjøper man en Ferrari, sørger for at stuntmannen dekkes av forsikringen og gir den bissarre beskjede om å vrake Ferrarien. Hver slik utgift øker totalkostnadene.

 

Musikk, er det en enkel film på lavbudsjett er mange artister greie og tillater at man bruker musikken for 5-6000,- pr. sang. Er det en storfilm og man skal ha med et stort band så tar de kanskje 60-70 millioner bare for musikken.

 

Halvbroren kostet f.eks 186000,- pr. minutt å lage.

http://www.dagbladet.no/2012/10/11/kultur/tv/nrk/halvbroren/nrk_drama/23825295/

da hjelper det ikke med lommerusk i inntekter.

 

Steam, ja: http://www.sophiehoulden.com/fuck-steam/

 

 

Lenke til kommentar

 

Jeg ser at du tok deg tid til å fullstendig hoppe over alt jeg skrev. Godt gjort! Du beveger deg ikke en millimeter her, og det er helt umulig å diskutere med en som ikke engang overveier innspill.

 

Du må ikke glemme at fyren har "kontakter" i "bransjen", og dermed vet bedre enn alle andre her inne :roll:

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo forskjell på å lage et spill i et studio hvor noen programmerer, og en film som skal filmes hvor roller kles av bestemte personer. Man lager ikke en ny film i en serie uten samme folk i hovedrollene (f.eks james bond) og man betaler masse for gode skuespillere. Når DnB skal ha Clooney i reklamefilmen sin så kontakter man agenten og hører hva de skal ha for jobben. Det koster det det koster. Har man en scene hvor man skal vrake en Ferrari så kjøper man en Ferrari, sørger for at stuntmannen dekkes av forsikringen og gir den bissarre beskjede om å vrake Ferrarien. Hver slik utgift øker totalkostnadene.

 

Musikk, er det en enkel film på lavbudsjett er mange artister greie og tillater at man bruker musikken for 5-6000,- pr. sang. Er det en storfilm og man skal ha med et stort band så tar de kanskje 60-70 millioner bare for musikken.

 

Halvbroren kostet f.eks 186000,- pr. minutt å lage.

http://www.dagbladet.no/2012/10/11/kultur/tv/nrk/halvbroren/nrk_drama/23825295/

da hjelper det ikke med lommerusk i inntekter.

 

Steam, ja: http://www.sophiehoulden.com/fuck-steam/

 

 

Hva pokker skal de med så mage millioner ?

Skal de tjene inn hele livsgrunnlaget på et album ?

over 2 millioner pr spiller i et storband for et album er mye

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Er ikke upartisk i denne bransjen, men det handler jo om enkel matematikk. Piratkopiering gir lavere omsetning og færre besøkende på kino. Dette får dramatiske konsekvenser for inntjeningen, da støtte er basert på bl.a kinobesøk.

 

Jeg tror også folk har et helt urealistisk forhold til hva det koster å lage film. Ja, mange skuespillere får godt betalt, men mange går også årevis uten jobb mellom filmene. Kjente skuespillere trekker også folk, og dette er igjen endel av budsjettet.

Lenke til kommentar

Er ikke upartisk i denne bransjen, men det handler jo om enkel matematikk. Piratkopiering gir lavere omsetning og færre besøkende på kino. Dette får dramatiske konsekvenser for inntjeningen, da støtte er basert på bl.a kinobesøk.

Forutsatt at det kan bevises at samme folk faktisk ville kjøpt produktet dersom de måtte betale for det. Det er samme logikken som å si at dersom jeg selger et produkt til 1kr og selger 10stk så vil jeg tjente mer ved å sette opp prisen til 1mill pr. stk da jeg derfor vil tjene 10mill.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...