Gå til innhold

Feature: De beste spillene i 2013

Anbefalte innlegg

Skuffet over at Metro Last Light ikke blir nevnet en eneste gang. En fantastisk flott opplevelse, visuelt lekkert, tykk atmosfære og en god historie.

Merker også at flere andre spill fra tidligere på året virker å ha blitt "glemt". Som nevnt også FC3 Blood Dragon. Jeg er bombesikker på at det i det minste hadde kommet blant nominasjonene om det hadde blitt lansert i november.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler det er noen store hull her. Mario, Animal Crossing, Tomb Raider, Zelda...

Alle de nevnte dukket opp i flere av kategoriene, men fikk dessverre ikke nok stemmer til å nå helt opp til toppen.

Har ikke noe problem med det, den reflekterer det redaksjonen deres mener. Det ligner bare ikke på min ;)

Lenke til kommentar

Det er vel noen som mener at dere burde være litt mer undergrunn, og ta for dere mer ukjente sære greier. Slike lister er jo helt subjektive, og gir dere derfor stort spillerom til å ta for dere all slags typer spill, ikke bare de spillene alle likevel vet alt om. Ikke at jeg tviler på dere som gruppe liker disse spillene best (det gjør forsåvidt jeg også), og at listen slik sett er riktig, men det gjør den jo også forutsigbar og kjedelig. Det spørs jo hvordan dere vil oppfattes. Som et alternativ til VG, eller stedet som tar for seg de tingene som en ikke kan lese på hver eneste nettavis som dekker litt dataspill.

Altså, jeg fordømmer dere ikke for denne listen, men dere burde da ha såpass selvinnsikt at dere også forstår hvorfor en del brukere setter noen spørsmåltegn ved at en dedikert spill side som mener "spill er kultur", lager akkurat de samme trauste listene som alle andre. Hva sier det om dere som skribenter, eller kanskje mer aktuelt, hva sier det om spillmediet? Men bare så det er sagt, så oppsummerer ikke denne listen mitt inntrykk av gamer, og jeg synes dere generelt er flinke til å ta for dere ting som en ikke ser alle andre steder.

Takk for ærlig og konstruktiv tilbakemelding. Jeg er enig i at vi burde tilstrebe å ha så stor bredde som mulig, og det mener jeg at vår totale spilldekning for hele året reflekterer. Vi ønsker å dekke både brede og smale spill, men dessverre faller noen av de smale spillene mellom sprekkene. Det skjer for de fleste nettsteder, med mindre de fokuserer utelukkende på mindre spill Vi forsøker ofte å snappe opp de små spillene, men hva vi får anmeldt er litt avhengig av hva vi får tilgang til.

Når det gjelder akkurat denne listen så er det, som du har skjønt, en felleskåring, og som oftest er det de større spillene som dominerer. Derfor har vi også de personlige listene, som blir publisert på fredag, der det pleier å være mer bredde, og kanskje litt særere spill.

"Problemet" mange av oss frilansere står foran er at vi er nettopp det: frilansere, og vi har ikke alltid tid til å få spilt alt. Dermed blir som regel de større spillene prioritert, da det er de alle snakker om. Selv har jeg f.eks. ikke fått spilt Brothers, The Stanley Parable, Bravely Default, Teslagrad, Path of Exile, The Swapper, Metro: Last Light, og en rekke andre spill jeg vet jeg burde ha spilt. Mye av utvalget har også med interesse å gjøre hos frilanserne, og da ender det opp med at de spillene "alle" har spilt gjerne er det som kommer frem på topp.

Du synes ikke det er litt rart at blockbusterne med høyest budsjett og trioen av årets mest omtalte indie non-games topper alle listene? Synes forsåvidt også RPS sin liste er mer spennende lesning. Den er også konsensus-basert, som denne, men samtidig ikke så krampeaktig inoffensive.

Vi forsøker aldri å være "krampeaktig innoffensive" når vi lager disse kåringene, men stemmegivningen er også avhengig av hva folk har hatt tid til å spille. Dessverre kan ikke alle spille alt. Men det faktum at vi mener at et spill er bra eller ikke er uavhengig av hvor stort budsjett det har eller hvor omtalt det har blitt.

Lenke til kommentar

Jeg håper, tror og er ganske sikker på at de individuelle listene vil bære preg av større mangfold. ^^

Samtidig er alle disse spillene regnet som gode spillopplevelser av mange mennesker, inkludert et flertall av oss hos Gamer, og da er det vel riktig at de dukker opp her. Personlig har jeg ikke mye til overs for Rayman Legends som spill, men jeg forstår likevel at det kan roses for både sitt visuelle preg og lyddesign.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke kritikken her. Det er da en helt kurant liste? Jeg er selvsagt ikke 100% med på alt her, men ser liksom ikke de store problemene. Er også mange som klager uten å foreslå alternativer, og det virker litt rart å påstå at dette kun er blockbusters når titler som Gone Home og Stanley Parable er på lista, mens Tomb Raider, Battlefield og Call of Duty mangler.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke helt enig angende Bioshock Infinite og GTA V. Hadde trodd The Last of Us vant den kampen, men er vel for få som har spilt det. :p

Rayman Legends virker i alle fall som den store vinneren. ;)

Jeg synes personlige lister er nesten mer interessant. Har en anelse om hvem jeg kommer til å være mest enig med, men gjenstår å se. ^_^

Og lesere/brukere sine lister er kanskje det aller morsomste, hvis det blir noe slikt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Helt enig at det var et kjempespill, men Rayman tar kaken her :)

Prøvd rayman spillet og det var bare kjedelig, ingenting slår rayman 1 fra 1995:)

Bioshock er overrated. Ble meget skuffet over det.

Et spill er ikke overvurdert bare fordi du ikke liker det...

2013 har vært et magert spillår, veldig lite nytt og veldig lite spennende. Virker som om spillindustrien er tomme for gode ideer.

Virkelig

zelda a link between worlds

mario and luigi dream team

super mario 3d world

gta v

saints row iv

last of us. si meg igjen hvordan det er et lite nytt og spennende år?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Bare ett av spilla du nevnte der er en ny IP...

Så? Ingen som bryr seg oppi det, folk vil ha nye zelda og mario spill ikke nye ip som bare blir en flopp uansett...

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Så? Ingen som bryr seg oppi det, folk vil ha nye zelda og mario spill ikke nye ip som bare blir en flopp uansett...

Du siterte et innlegg som kommenterte at det er svært lite nytt i år, altså nye serier som ikke er oppfølgere. Da motsa du denne personen ved å bevise hans poeng, med å liste opp en drøss med oppfølgere og ett helt nytt spill.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Listen er kanskje litt kjedelig og forutsigbar, men det må nesten bli sånn etter et helt år. Det vil være de spillene du har hørt mest om ila. året som topper listene til de forskjellige sidene. At spillet er en blockbuster betyr jo ikke at det er hyperkommerst skvip. Jeg koste meg gløgg i hjel med f.eks Bioshock Infinite, og jeg liker som regel ingen singelplayer-spill :-)

Det er vel ikke sånn at Gamer skal fronte det smale og ukjente, disse listene skal fronte det beste ila. året, og da ender man gjerne opp med en sånn liste.

Forhåpentligvis får vi et par spennende uforutsigbare lister når skribentene kommer med sine personlige høydepunkter :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...