Gå til innhold

[Løst] Nytt skjermkort 3-4k

lkjelsberg

Anbefalte innlegg

Hei, sitter her med et drøss med penger etter julekvelden og vurderer kjøp av nytt skjermkort, mest for enkelskjermspilling, men og for triple-monitor i diverse racing spill og for showoff på LAN osv. 1080p vell og merke.

Lurer derfor på hva som er best kjøp for meg: 290, 780, 280x/7970 osv.. vil holde meg så nært 3k som mulig, men kan strekke meg om inntjeningen på FPS er god nok. Er klar over at AMD som regel er best på flere skjermer, men er 290 kreftig nok til å hevde seg mot 780, og er 280x såppas billig i forhold til resten at jeg bare burde går for det i stedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok skal liste det opp enkelt.

280x: BF4 1080 30-60 fps on ultimate settings. Har 3 gb gddr5 ram. 5000mhz out of box. Fint for dem som vil ha et skjermkort til billig penge med mye ytelse men ikke så "future prooft" funker på 3 skjermer, men med litt mindre fps.

780: BF4 1080p 40-120 fps on ultimate. Har 3 gb med gddr5 ram 6000mhz out of box. Fint for dem som bil ha et skjermkort som ser bra ut inni boksen, og som er "mote". Er ganske "future proof" er fin på 3 monitors uten mye fps drop.

R9 290: BF4 1080p 45-130 fps on ultimate. Har 4 gb gddr5 ram, som kjører på 5000mhz kan lett overclockes til 6000-7000mhz. Fin for dem som ikke bryr seg om at det er amd. Dette er det mest "future proofe" da den har 512 bits prossesor og 4 gb ram, der nvidia har 384 bit og 3 gb. Funker supert på 3 skjermer uten fps drop.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok skal liste det opp enkelt.

280x: BF4 1080 30-60 fps on ultimate settings. Har 3 gb gddr5 ram. 5000mhz out of box. Fint for dem som vil ha et skjermkort til billig penge med mye ytelse men ikke så "future prooft" funker på 3 skjermer, men med litt mindre fps.

780: BF4 1080p 40-120 fps on ultimate. Har 3 gb med gddr5 ram 6000mhz out of box. Fint for dem som bil ha et skjermkort som ser bra ut inni boksen, og som er "mote". Er ganske "future proof" er fin på 3 monitors uten mye fps drop.

R9 290: BF4 1080p 45-130 fps on ultimate. Har 4 gb gddr5 ram, som kjører på 5000mhz kan lett overclockes til 6000-7000mhz. Fin for dem som ikke bryr seg om at det er amd. Dette er det mest "future proofe" da den har 512 bits prossesor og 4 gb ram, der nvidia har 384 bit og 3 gb. Funker supert på 3 skjermer uten fps drop.

Takk for svar på julaften av alle dager :p 290 vil altså være det beste kjøpet siden det er både billigere og bedre enn 780 ihvertfall på nåværende spill? Venter på DCU 2 versjonen så blir det nok litt roligere og ser bedre ut, bryr meg strengt talt ikke om AMD vs Nvidia og kommer ikke til å kjøpe stock kjøler fra noen leverandør ;) Vet at 780 tar 290 på en del spill, men siden BF4 er ett av spillene jeg kommer til å bruke mest tid på fremover så regner jeg med at 290 blir det beste kjøpet?

Lenke til kommentar

da den har 512 bits prossesor

512 bit minne bus.(det som komuniserer mellom rammen å gpu-kjernen)

future profing inne data vill jeg kalle en myte. kjøp det du har behov for i dag å opgradere når du menner det trengs. dvs for vanlige mannen i gate trenger man ikke blåse 7k på skjermkort .

når det er sagt er 290 et godt kjøp men ville kjøpt et med aftermarket kjøler f.eks http://www.prisjakt.no/product.php?p=2416970 eller http://www.prisjakt.no/product.php?p=2420786.

dette er vell di eneste å få tak i per dags dato.

venter selv på asus dc2 utgaven da jeg har hatt den kjølern tidliger å er veldig fornøyd med den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja 290 kan flashes til 290x vet ikke hvordan, men det kan gjøres. Når det gjelder kjøp av gpu i dag ville jeg gått for 290 som jeg listet opp i listen. Og jo den er mere future proof en nvidia da den har 512 alla 384, 4gb alla 3gb. Gå for enten sapphire sin r9 290 med aftermarket kjøler eller gigabyte oc sin r9 290 med aftermarket kjølef. Overclock til det høyeste der den forsatt er "kjølig" og stabil, og bruk det. Skal selv kjøpe sapphire sitt til min rigg.

Næh hadde ikke noe bedre og gjøre så kunne jo hjelpe på juleaften uansett.

Endret av FreeGameFinder
Lenke til kommentar

Du kan evt gå for en av disse nå er kjempe gode kort med oc muligheter: http://www.dustinhome.no/product/5010763586/sapphire-radeon-r9-290-tri-x-oc-4gb-pci-e-hdmi-dvi-dp/ eller http://www.dustinhome.no/product/5010763522/gigabyte-radeon-r9-290-oc-4gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/ er omtrent samme kort, personlig har jeg gode erfaeinger med sapphire. Men hvis du hsr gode erfaringer med asus er det bare å vente litt :)

Endret av FreeGameFinder
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...