Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble til nas gjennom ruter. Sette opp routing

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vil koble til min nas som er hjemme når jeg er på jobben. Jeg har statisk ip men får ikke til å sette opp rutingen til nas'en. Har prøvd å gå inn på advanced routing på ruteren men vet ikke hva subnet mask og deafault gateway skal settes til.

Ruter: WRT54G

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke drive med subnet og gateway når du skal portfowarde.. Du må finne portforward/Virtual server eller hva det heter i routeren din og legge inn NASens IP adresse og hvilke porter du skal forwarde, samt protokoll..

Og så bør du skaffe deg en DDNS tjeneste som gir deg et domenenavn så du kan nå NASen din fra nettet..

Lenke til kommentar

Eksempel:

Du har en filserver/NAS som du vil nå når du ikke er hjemme.

For å kunne nå denne på den lokale (private) IP-adressen den har på ditt LAN, så må du åpne porter i routeren. FTP bruker f.eks. port 21 (faktisk trafikk går på port 20) med protokoll ftp, så da åpner/leder du port 80 tcp i routeren til NASens interne/lokale/private IP-adresse (denne begynner nok på 10.x.x.x, 192.168.x.x eller 172.16.x.x). Etter det er gjort kan du bruke routerens offentlige IP-adresse (kan begynne på alt utenom det jeg nevnte tidligere) med port 21 for (x.x.x.x:21) å nå NASen din. Hvis det ikke er FTP du skal benytte, så bare finner du ut hvilken port (og protokoll) som skal åpnes til NASens statisk satte (lokale/private/interne) IP-adresse på LAN.

Siden folk flest ikke har statiske offentlig (WAN) adresser, så vil den offentlige adressen kunne endre seg over tid, og derfor kan DynDNS (og alternative leverandører) benyttes slik at du får et gratis domene (herERMinNASforEksempel.dyndns.org f.eks.) som alltid leder til din offentlige IP-adresse (fordi routeren, eller NASen din sier ifra til dyndns når den merker at den har ny offentlig adresse).

For å finne hvilken offentlig IP-adresse du surfer med når du sitter hjemme, så kan du f.eks. besøke www.minip.no.

Vil du sjekke om porten er åpnet korrekt, så kan jeg anbefale yougetsignal.com (husk at noe, f.eks. filserveren sin ftp daemon, må svare på innsiden for at testen skal kunne vise porten som åpen).

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...