Lawman Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 (endret) Jeg ønsker meg et skikkelig stativ til mellomtunge objektiver som EF 70-200 f/2,8L, og som i nødstilfeller også kan brukes til noe større teler. Samtidig skal det naturligvis være så lett som mulig… Gitzo har jeg liksom forstått skal være «Rolls-Royce», men forstår at også for eksempel RRS er i samme klassen – eller kanskje bedre. Jeg har sett på Gitzo Systematic, enten 2-serien (GT2542LS) eller 3-serien (GT3532LS/GT3542LS) og RRS TVC-24L eller TVC-34L. Jeg tror 2-serien mest aktuell og således enten Gitzo GT2542LS eller RRS TVC-24L. På toppen tenkte jeg, uansett Gitzo eller RRS, å sette på en RRS HS-40 LR. Problemet er jo at jeg aldri har sett et RSS-stativ i virkeligheten, men det er det kanskje andre som har? Hvilket stativ er best: RRS ellers Gitzo Systematic? God jul ... :-) Endret 24. desember 2013 av Lawman Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Gitzo er i alle fall et av de merkene som er mest klonet/kopiert av andre produsenter. RRS er bare en av disse. Jeg har ingen erfaring med noen av dem, men har stativer fra en annen Gitzo-klone. Jeg vurderte imidlertid både Gitzo og RRS ganske seriøst ved siste stativinnkjøp. RRS har noen forbedringer sammenlinknet med Gitzo, men er vel også dyrere. Jeg ville også vurdert andre Gitzo-kloner hvis det er denne type stativ du ønsker. RRS-hode er imidlertid et godt valg (går ut i fra at du mener BH-40), ville dog vurdert LR II som har en større flate til stativfoten (det skinner vel gjennom at jeg har akkurat dette). 70-200 f/2.8 er sånn ca. det største/tyngste objektivet jeg vil anbefale med BH-40, i alle fall synes jeg det det blir litt spinkelt sammen med f.eks. en 300 f/2.8. Jeg ville antakelig også synes at Gitzo 2-serie blir litt spinkelt til en 70-200 f/2.8. Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 (endret) Hei, Ikke et direkte svar på ditt spm, men nevner bare at det er 20% på JP på induro. http://www.japanphoto.no/webapp/wcs/stores/servlet/SearchDisplay?searchTermScope=&searchType=1000&filterTerm=&maxPrice=&showResultsPage=true&langId=124&beginIndex=0&sType=SimpleSearch&metaData=&pageSize=&manufacturer=&resultCatEntryType=&catalogId=10051&pageView=image&searchTerm=&minPrice=&categoryId=89001&storeId=10151&facet=ads_f22_ntk_cs%3AFotostativ Har selv det kraftigste av det og kvaliteten virker helt ypperlig! Endret 30. desember 2013 av mactiss Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 Har selv det kraftigste av det og kvaliteten virker helt ypperlig! Sikkert like bra som Gitzo som den jo er en kopi av. Greit å kunne handle hos nærmeste forhandler som har det aktuelle stativet, både for service og for å kunne sjekke ut hvilken størrelse som fungerer best. Selv kjøpte jeg Benro hos FotoVideo. Mistet gummiknotten under det ene beinet en gang, fikk ny i butikken uten noe spørsmål eller kostnad. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå