Gå til innhold

Misfornøyd med "refurbished" datautstyr, hva kan jeg forvente?


Emancipate

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte noe datautstyr fra greentech.no, som selger såkalt "refurbished" datautstyr, altså brukt, men min forståelse er at det likevel skal være god kvalitet. Men kvaliteten var under det jeg hadde forventet. Det jeg lurer på er om jeg hadde for høye forventninger. Hva burde jeg kunne forvente?

 

17 Skjerm:

Helt midt på skjermen er det noen "grå" merker som nok har kommet etter for hardt trykk. Min forventning er at ett sånt merke i utkanten hadde vært akseptabelt, men når det er fire-fem stk. absolutt midt på skjermen så er det langt under det jeg hadde forventet.

 

Skjermfoten ser også ut til å være litt defekt, så jeg ikke får justert "tippingen" av skjermen. Den kan tippes til å se ned i bordet eller rett frem, men ikke litt opp. Hev/senk og rotering fungerer fint.

 

Bærbar PC (Thinkpad):

Pipelyd fra venstre side som for meg gjør den ubrukelig. Selv om noen med redusert hørsel kanskje ikke ville lagt merke til det. Skjermen er fast å justere, men har en 3 cm helt løs vipping (litt vanskelig å forklare).

 

Fra websiden:

Alle våre produkter gjennomgår en 10 punkters kvalitetssjekk, på seks ulike lokasjoner. Sjekkpunktene består av fysiske test av alle innebygde komponenter og skjermer samt visuell sjekk i flere etapper. Alt for å sikre oss at din nye datamaskin skal være i best mulig stand.

Om de virkelig hadde testet skjermen så hadde de sett at den hadde slike merker. Så enten har de funnet merkene på testen og sendt den like vel (hva er vitsen med en test da), eller så har de ikke testet den, eller så er den transportskadet.

 

Tillegg: For øvrig bestilte jeg i november og fikk pakken i dag.

Tillegg: Foto av skjermen: http://i.imgur.com/mFbCd7e.jpg

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil koste meg en formue i porto. Om jeg får reklamert så må butikken ta portoen.

 

Tilegg: Dessuten vil jeg jo gjerne ha en skjerm. Bare ikke med svarte flekker på. Jeg ser det er en svakt grå flekk litt lenger oppe på skjermen også, noe jeg anser som akseptabelt. Så jeg må ikke ha det perfekt, men når jeg bare betalt over 300 kroner for skjermen så forventet jeg mye bedre.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

En annen sak, som "kanskje" ikke er helt uvesentlig (merkelig at jeg ikke oppdaget det med en gang) er at den laptopen jeg bestilte var en 12" X61 Core2Duo 2Ghz, 2GB RAM, 80GB Hd, men den jeg fikk var en 15" T61?!?! (Type 6457 - 6GD S/N L3-E6363)

 

Kan noen sjekke om denne er like bra?

 

Dette forklarer hvorfor det tok så himla lang tid å sende pakken - X61 var nemlig på lager da jeg bestilte, mens T61 ikke var det.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Den forbannede pipelyden ser ut til å være et vanlig problem, så det hjelper neppe å sende inn pcen. Men den kan fikses 97% ved å plugge inn støpselet / sette cpu på performance mode selv på batteri. Så jeg tror jeg beholder pcen hvis ikke butikken plutselig får kalde føtter. Ser faktisk ut som om den er nærmere dobbelt så dyr som det jeg betalte. Og det var vel denne jeg egentlig ønsket meg, men jeg tok den ut av handlevogna og bestilte en annen som var billigere og på lager. En bug i handlevognprogrammet?

 

Skjermen skal jeg definitivt klage på. Dess mer jeg ser på den, dess mer skjønner jeg at det er for dårlig. Men det er herlig med en større skjerm. Utrolig at jeg ikke har kjøpt det før.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er enig med Herr Brun. Hvis du kan godtgjøre at du bestilte en 12", men at du fikk en 15", kan du også godtgjøre at det foreligger en mangel. Og dersom du reklamerer på den, vil det ikke bli enkelt for selger å yte avhjelp uten å omlevere (jeg antar det ikke er enkelt å endre skjerm- og, ikke minst, maskinstørrelse ved å bruke de samme komponentene), slik at du vil få en ny maskin - og, forhåpentligvis, bli kvitt resten av problemene samtidig. Da slipper en å ta stilling til om pipelyder og andre maskinvareproblemer utgjør mangler.

Endret av Pixma
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sammen med support har jeg blitt enig om å beholde pcen. De hadde ikke den jeg hadde bestilt og den fungerer greit nå. Og kontakte dem hvis den henger seg igjen.

 

En annen sak er skjermen. I dag kom erstatningsskjermen og den skuffer. Men jeg kommer ikke til å klage på den. Bl.a. fordi jeg i mellomtiden har fått en annen brukt skjerm gratis.

 

Dealbreakers:

1. Bildet er uklart på en veldig subtil måte, selv med riktig oppløsning og trykk på autojuster. Dumt, men samtidig så bra at den vil være vanskelig å klage på. Sannsynligvis et iboende problem og ikke en defekt. Blir bedre på høy lysstyrke, men det kan jeg ikke ha.

 

2. Når jeg setter på normal lysstyrke eller svakere (alt under 75, skalaen er 0 til 100) så lager den en plagsom summelyd. Jeg har et problem med øynene som gjør at jeg ikke må ha supersterk lysstyrke.

 

Viktig:

3. Foten er ikke justerbar i høyden, og heller ikke roterbar. Likevel er modellen den samme?!?! Foten på den andre skjermen var justerbar.

 

Første: 1703fp.jpg

Andre: dell-1703fp~1536754.jpg

 

4. Foten er tydelig skadet, noe som gjør justeringmulighetene på vinkelen på skjermen enda dårligere enn normalt.

 

Ikke så viktig:

5. Fronten på skjermen hadde løsnet under transport, men jeg fikk den på plass igjen med bare en liten del av en liten list litt løs i et hjørne.

 

Jeg kommer ikke til å klage, men jeg kommer ikke til å handle hos denne butikken i fremtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...