int20h Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Har Telenor gode nok grunner for å øke prisene, eller utnytter de monopolet? Er det ikke litt mistenkelig at prisøkningen på ISDN skjer rett etter en massiv ISDN-kampanje? mvh. Jan Aril Sigvartsen Hardware.no Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Argumentet deira er vel at dei skal ha kostnadnadsorienterte prisar, og sidan det er billig å bruke når kabelen først ligg der så er det vel på eit vis riktig at det kostar meir å installere enn å bruke. Men på de andre sida så kan ein seie at det er bruken som burde koste, ikkje å skaffe produktet, ettersom det går utover "bestemor" som gjerne vil ha telefon, kanskje for å kjenne seg tryggare, men som ikkje brukar den så mykje. Så kan ein alltids diskutere om det er rett å privatisere Telenor, eller om teletenester skulle vere ein sosial rett for alle, og gjerne eit sysselsettingstiltak, slik som ideen opprinneleg var. Eg er nok av den oppfatning at privatiseringa i det store og heile er bra. I ein (ganske lang) overgangsperiode vil vi nok sjå at Telenor vil freiste å utnytte posisjonen sin, gong på gong. Men vi har og sett at PT (Post- og teletilsynet) så langt har vore veldig obs på kva Telenor gjer, og at dei har regulert til det beste. Tross alt er alle store omveltningar smertefulle (les Sovjetnionen), og det vil skje ulykker undervegs, og det vil ta lang tid. Eg stoler på at PT framleis veit kva dei gjer, og at det vil gå seg til på litt sikt. Lenke til kommentar
snurre100 Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Jeg har dessverre ingen annen mulighet enn Telenor.Men når den dagen kommer skal jeg klippe kabelen og sende til Telenor.Så kan de stappe den opp i r**a.Jeg ringer for ca 120 kr pr mnd.Og fastavgifta er nesten dobbelt så høy.Hele Telenor gjør meg kvalm. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Infrastrukturen til Telenor er betalt av våre foreldre og generasjoner før. Det er tydeligvis ikke nok! skarsk Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Fra politisk hold er det lagt opp til at Telenor kan bruke hjemmemarkedet som melkeku. En monopolsituasjon i Norge gir Telenor de pengene de trenger for å ekspandere utenlands. Politisk sett er gevinsten et norsk internasjonalt telekonsern med hovedkontor på Fornebu. Dersom politikerene ville det annerledes, kunne de skilt Telenor Nett ut og beholdt det som statlig forvaltingsvirksomhet før aksjenedsalget. Akkurat nå får Telenor tre råere enn om hele røkla hadde vært solgt ut til AT&T. Teletilsynet og Telenor sorterer så vidt jeg vet under samme minister. Hadde Telenor vært utenlandskeid så hadde politikerne vist mer handlekraft. Telenor skrur alle priser de ikke har konkurranse på til himmels. Den politiske eliten i landet synes det er riktig at jeg og du skal subsidiere mobiltelefonnett i Ungarn og arbeidsplasser på Fornebu. Økonomene i Telenor gjør det alle andre økonomier gjør; de sørger for at selskapet de jobber for tjener mest mulig penger. Problemet er politisk. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Quote: On 2002-02-16 20:52, arehb skrev:Teletilsynet og Telenor sorterer så vidt jeg vet under samme minister. Telenor er under Nærings- og handelsdepartementet (Ansgar Gabrielsen) PT er under Samferdelsdepartementet (Toril Skogsholm) Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Hadde det ikke vært for monopolvirksomhet her til lands, så hadde muligens teleprisene vært ca. 3 ganger lavere, ser man på f.eks. Sverige. På tide vi slipper betale nettleie for sTjELENORs dyre kabler! Lenke til kommentar
TVPR Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Quote: On 2002-02-16 18:46, snurre100 skrev:Jeg har dessverre ingen annen mulighet enn Telenor.Men når den dagen kommer skal jeg klippe kabelen og sende til Telenor.Så kan de stappe den opp i r**a. Hele Telenor gjør meg kvalm. Kunne ikke være mer enig. Stjelenor, Kvelenor, kjært barn har mange navn Og de passer alle like bra. Telenor kunne gitt (sitt elendige) ADSL til hele Norge for lenge siden. Men de tjener mye, mye mer på å tyne de siste blodsdråpene fra modem- og ISDN-brukere. Akk O ve. Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Ja, rart med det, ikke mange bedrifter som tjener mer penger på å levere en dårligere tjeneste. Lenke til kommentar
TRAM Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 >Telenor er under Nærings- og handelsdepartementet (Ansgar Gabrielsen) PT er under Samferdelsdepartementet (Toril Skogsholm)< 78 % av Telenor eies av Nærings- og handelsdept., så det er kanskje til politikerne klagene på pris-setting/ fastprisprodukter herfra bør gå - blir vanskeligere å klage til selskapet uten og kunne påvise direkte overtramp. Men hvis vi kunne påvise at Telenor misbruker statistikk m.t.p. fastpris 24/7 pr. ISDN ( iflg. TN er over 80 % tilfreds med 1,5/7 ), ville det gjøre inntrykk. (...slik de gjør med OECD-statistikken v.s reklamen som sier vi får verdens rimeligste tellerskritt ) Det er også politisk uenighet om statens eierskap/driftsform, men hvor betydelig den er, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
SkyFish Skrevet 16. februar 2002 Del Skrevet 16. februar 2002 Det er helt sykt hvordan Telenor får lov å drive monopol med så dritdårlige priser de kan tilby. Når man ser på produktet er det nok verdt det i seg selv om du ikke samenlikner med noen, men om du derimot ser på en av nabolandene våre hvor en "gjennomsnittlig" leverandør leverer telefon til 120 kr i måneden, da kan du i tillegg bruke optill 56.6 modem så mye du vil uten å betale noe ekstra. En annen ting er det ustabile tilbudet deres, jeg har aldri opplevd høgere hastigheter enn 46.6 med mitt 56.6 modem. og stadig stopper det opp og vil ikke laste sider etc. jeg regnet en gang ut av med snillpriser (dvs 2kr lavere enn telenor i timen) hadde døgnoppkobling med 56.6 modem kostet ca 3600kr mer enn det en engelskmann ville betalt for noe tilsvarende. Så telenor's påstander om at det koster dem alt for mye tror jeg **** brette meg ikke et sekund på , de vil ha penger og bli større slik de kan konkurere i andre land enn Norge og jeg sier bare lykke til! dere burde aldri hatt rett til å eksistere i dagens samfunn. Kundeservice skryter dere jo også av, joda jeg må jo si AT MUSIKKEN JEG MÅTTE HØRE PÅ I 50MINUTTER VAR LITT PEN DA! Og hvorfor får jeg aldri svar på mailene mine ? har dere ikke fått Outlook til å funke ? Om jeg skal fortsette å bruke telenor resten av livet mitt tror jeg en villa i Usa hadde blitt billigere. Gi netcom, sensewave og Tiscali støtte fra staten og oppmuntre dem til å ta opp kampen med telenor på hjemme bane. Når Telenor har de dyreste prisene i norge og sier de tjener for lite i forhold til kostnader så sier det seg selv at det er noe telenor gjør feil! MVH Dritlei telenor kunde Lenke til kommentar
airguard Skrevet 17. februar 2002 Del Skrevet 17. februar 2002 haha ! Enda en god grunn til og si opp tlf. abbonementet og ha mobil. Deretter få seg en adsl gjennom nextgentel eller noen andre ISP'er som ikke forlanger en telefon linje. Telenor sparker beina under seg selv airguard Lenke til kommentar
frans Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Hvis vi synes at Telenor er blitt grådige, må vi takke politikerne for det. Telenor Nett (AS) har alltid vært den avdelingen som har gitt størst bidrag til overskudd i Telenorkassen, faktisk i milliardklassen. Mange boligbyggerlag og byggherrer generelt gjør jobben for Telenor når det gjelder installasjon av telefonkontakter ved nybygging. Man kan alltids stille spørsmål om Telenor få dekket sine kostnader på installering og drift av infrastrukturen. ISDN koster i dag 2.652 pr. år eller over kr 50.000,- over en 20 års perioden. For en liten kommune med ca. 3.000 innbyggere, hvorav 1/3 husstander utgjør det over 50 millioner kroner over en 20 års periode. Har Telenor slike kostnader når det har sentralisert alt bort? Det er helt klart at Telenor (mis)bruker sin posisjon som markedsleder og som eier/forvalter av infrastrukturen. Hadde politikerne hatt litt guts, så hadde de ikke henfalt til markedsliberalistiske tanker og privatisert infrastrukturen, men fremdeles hadde hatt kontroll over infrastrukturen. Synd siste skansen falt med arbeiderpartiet (og det betaler de nå for i form av medlems- og stemmeflukt). Lenke til kommentar
negerhenriksen Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 SYKT ! De har sugt ut nok penger av oss allerede . Lenke til kommentar
Wiker Skrevet 20. februar 2002 Del Skrevet 20. februar 2002 Kostnadnadsorienterte priser? HA! Ifølge de nye prisene skal det koste 490,- å flytte et ISDN abonement til en bolig hvor det er ISDN (boks) fra før. Hvis det ikke er det, og du trenger montør for å sette opp boksen, skal det koster 1.490,- At det koster 1.000,- for å få skrudd den boksen opp på veggen (3 min. arbeid) kan umulig være reel kostnad. Dette er jo ikke noe problem for oss, dette greier vi jo selv, men synes ikke prisen står i stil til arbeidet. Lenke til kommentar
Lorentzt Skrevet 23. april 2002 Del Skrevet 23. april 2002 Installasjon av montør hørtes ikke akurat billig ut nei, men hvis jeg sammenligner med andre it tjenester er det ikke dyrt. 'Ingen' firma fakturerer for mindre enn 30 minutter pr. oppdrag, i det fleste tilfeller er minimum 1 time. I tillegg må du betale reisetid og reisekost til og fra deg. ville du gidda å dra ut til noen du ikke kjenner, satt opp ISDN boksen for så å dratt hjem igjen og kun fått 6kr i betaling? (med timepris på 1200kr) Lorentz Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. april 2002 Del Skrevet 24. april 2002 Quote: On 2002-02-16 17:17, int20h skrev:Har Telenor gode nok grunner for å øke prisene, eller utnytter de monopolet?Er det ikke litt mistenkelig at prisøkningen på ISDN skjer rett etter en massiv ISDN-kampanje?mvh.Jan Aril SigvartsenHardware.no nei d skal ha mest mulig overskudd,bruker mye penger på å kjøpeopp it firma i resten av verden .tror telenor hadde et over skudd på 10-13 miliarder kroner i 2001.Bruk dem i norge heller. Lenke til kommentar
agamemnon Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Gjør noe med Telehor: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...est=1&replies=3 Lenke til kommentar
Ola PeK Skrevet 1. mai 2002 Del Skrevet 1. mai 2002 Quote: tror telenor hadde et over skudd på 10-13 miliarder kroner i 2001.Bruk dem i norge heller. Litt artig at det overskuddet kom av salg av bedrifter i utlandet da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå