*F* Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Leste for en tid siden denne artikkelen om å åf nas-et ut i verden. http://www.hardware.no/artikler/guide-nettverkslagring-ut-i-verden/152803 Men det viste seg vel at den artikkelen ikke ga noe mening, så jeg lager derfor denne posten. Det har i lang tid funnes mange muligheter for å hente filene sine hjemme, kanskje mest poppulært har det vert å ha en FTP server som man kobler seg til. Men til daglig vet man at det ikke er en hensktsmessig måte å gjøre det på. Hvem kunne ikke tenke seg og ta med seg laptopen til til Amerika, slå den opp, gå inn på D:\viktigfil.docx og jobbe med den derfra? eller se en filmfor den slags skyld. Alt dette mens D: egentlig viser til en filserver som står hjemme. Og spørsmålet er jo selvsagt hvordan. Det første man trenger er jo en plass å lagre filene, eller et nas. Jeg kjører i dag bare W2k8 Server og deler filer derfra, fungerer utmerket på LAN. Alternativene er jo også FreeNas som er ganske poppulært. og som jeg også kunne tenke meg å prøve etterhvrt. Vel, så er det dette med internett. Finnes det noen god måte å få tilgang til filene fra internett? Jeg tenker jo VPN, kanskje OpenVPN. Men finnes det noen bedre løsning, er det noen som har gjort dette før og har noen erfaringer? Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 OpenVPN fungerer veldig bra, men skal du gjennom VPN kan du ikke forvente å kunne streame filmene.. Alternativt kan du ha NASen i en DMZ-sone og bruke DDNS så den er tilgjengelig uten VPN. Regner med du ikke ha en enterprise-lisens på Windows? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 24. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2013 OpenVPN fungerer veldig bra, men skal du gjennom VPN kan du ikke forvente å kunne streame filmene.. Alternativt kan du ha NASen i en DMZ-sone og bruke DDNS så den er tilgjengelig uten VPN. Regner med du ikke ha en enterprise-lisens på Windows? Takk for svar. Hvorfor kan jeg ikke forvente å streame filmene over vpn? DMZ har jeg ikke vært bori så forklar gjerne dette (slik jeg har gjønt det vil ikke nas-et beskyttes av brannmuren, noe risky?) DDNS kjører jeg allerede. Windows 2008 R2 Standard "pirate edition" Lenke til kommentar
007CD Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Årsaken er flere til at du sliter med streaming, men det koker ned til båndbredde, om du er i USA så er det ikke sikkert at du får maks farten ut av internett tilkoblingen din avhengig av avtaler mellom ISPene og alle hoppene du må gjøre underveis, du kan raskt ende opp med 200 kilobytes per sekund som toppfart. Ved benyttelse av FreeNAS åpner det seg ett nytt vindu for å få tilgang til filer sikkert og raskt, SSHFS Eller Secure SHell File System, hvor du bruker SFTP til å ha en tilkobling hjem, noe som er relativt lett å sikre fra Kina gutta også. Teknologien er innebygget i NIX OS som oftest, men kan også fås til Windows maskiner hvis ønskelig. Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 DMZ har jeg ikke vært bori så forklar gjerne dette (slik jeg har gjønt det vil ikke nas-et beskyttes av brannmuren, noe risky?) DDNS kjører jeg allerede. Windows 2008 R2 Standard "pirate edition" Tenkte på klientOS, da kunne du brukt DirectAccess mot serveren.. Om man aktiverer DMZ i hjemmenettverk kan du gjøre sånn at all innkommende trafikk går inn mot NASen (kan gå gjennom FW og noen NAS har også egen innebygget FW), eller bare åpne porter inn til NASen. SSHFS høres bedre ut Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2013 Årsaken er flere til at du sliter med streaming, men det koker ned til båndbredde, om du er i USA så er det ikke sikkert at du får maks farten ut av internett tilkoblingen din avhengig av avtaler mellom ISPene og alle hoppene du må gjøre underveis, du kan raskt ende opp med 200 kilobytes per sekund som toppfart. Ved benyttelse av FreeNAS åpner det seg ett nytt vindu for å få tilgang til filer sikkert og raskt, SSHFS Eller Secure SHell File System, hvor du bruker SFTP til å ha en tilkobling hjem, noe som er relativt lett å sikre fra Kina gutta også. Teknologien er innebygget i NIX OS som oftest, men kan også fås til Windows maskiner hvis ønskelig. Vedrørende båndbredde blir det nok heller uannsynlig at jeg kobler meg til fra sånne svstander, mer realistisk er vel kanskje om man er på besøk hos noen i nærområdet. Vedrørende SSHFS, hvor enkelt er dette i bruk og oppsett? blir nok FreeNas, har akkurat installert freenas på en laptop for test, og skaffer meg nok noe bedre hw om det ser bra ut. Ønsker at det skal oppleves som en egen harddisk på min datamaskin eller liknende, bare kopiere, redigere og lagre. Sikkerhet er selvsagt serdeles viktig da jeg også kommer til å ha mine private ting på NAS-et. Tenkte på klientOS, da kunne du brukt DirectAccess mot serveren.. Om man aktiverer DMZ i hjemmenettverk kan du gjøre sånn at all innkommende trafikk går inn mot NASen (kan gå gjennom FW og noen NAS har også egen innebygget FW), eller bare åpne porter inn til NASen. SSHFS høres bedre ut Klient OS blir nok først og Fremst Windows 8. Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 Kan du ikke bare legge til en nettverksstasjon under Min Datamaskin på PCen(e) du skal bruke til å aksessere serveren med? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2013 Kan du ikke bare legge til en nettverksstasjon under Min Datamaskin på PCen(e) du skal bruke til å aksessere serveren med? jo, det var hensikten, men kan dette gjøres over internett med SSHFS? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 For LAN test vil ett vanlig SSH oppsett funke svært greit, men skal du ut på webben så burde du se om hvordan du setter opp SSH nøkler, spesielt siden Kina gutta banker på SSH servere på alle porter for tiden, men de prøver seg ikke på krypterte nøkler grunnet kostnaden (Tar for mange forsøk) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå