Brulejus Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Kjøpte noen fotografier for rundt 3000 kr fra USA.for en måneds tid siden. Disse betalte jeg moms og fortolling for da jeg mottok de. Det viste seg at det var skader/defekter på alle bildene, og jeg fikk refundert hele beløpet. På grunn av fraktkostnaden var det lite hensiktsmessig å sende 15-20 kg skadet vare til andre siden av Atlanterhavet. Med Posten blir det over 1000 kr i frakt. Spørsmålet er om man fremdeles kan få refundert momsen. På en måte skjønner jeg at de vil kunne kreve bevis på at varen er sendt tilbake, men samtidig er jo den egentlige verdien av det jeg har mottatt nærmere null. Jeg har fått pengene på konto, og kan få kvittering for at de har godkjent av varene er skadet og jeg har fått en refusjon. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 (endret) Anbefaler at du kontakter tollvesenet angående dette. Referer gjerne til merverdiavgiftsloven §10-7 (min utheving) § 10-7.Varer som gjenutføres eller er feildeklarert (1) Den som ikke er avgiftssubjekt, har rett til refusjon av merverdiavgift betalt ved innførsel dersom a) varen gjenutføres i uforandret stand fordi varen er feilsendt, feilbestilt eller ikke levert som avtalt b) varen gjenutføres av andre årsaker enn de som er nevnt i bokstav a og tollen blir eller kunne blitt tilbakebetalt etter tolloven § 11-2 første og annet ledd og § 11-4 første ledd c) varen gjenutføres og det ikke skulle ha vært beregnet merverdiavgift ved innførselen etter § 7-2 annet ledd d) det er gjort feil ved fortollingen av varen (2) For varer som gjenutføres, jf. første ledd bokstav a til c, er det et vilkår for refusjon at varen gjenutføres innen ett år etter innførselen. Tollregionen kan i særlige tilfeller forlenge fristen. Kravet om gjenutførsel kan frafalles dersom varen blir tilintetgjort under kontroll av eller etter avtale med tollregionen mot at den som var ansvarlig for merverdiavgiften etter § 11-2 bærer kostnadene. Jeg har prøvd å lese litt om dette nå og finner ikke noe som er mer treffende for din problemstilling. Jeg mener det kan argumenteres med at varen "ikke er levert som avtalt" når den er skadet slik at den ikke kan brukes. Merk deg også at du må bære kostnaden ved destruering. Endret 24. desember 2013 av valentino 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå