Gå til innhold

Ny High End Gaming PC - Budsjett: 15 000,-

Anbefalte innlegg

Hei,

Da var det på tide med innkjøp av en ny gaming pc. Vinteren 2009 kjøpte jeg meg pc sist. Det gjorde jeg etter mye hjelp og anbefalinger fra dette forumet. Jeg slo på stortrommen og kjøpte en gaming pc til rundt 24000,- som jeg bygde selv. Her er spesifikasjonene på den.

Specs:
EVGA x58 Classified 3x SLI Hovedkort
6gb Corsair RAM

ATI Radeon 5970 Grafikkort
Corsair 1000w Strømforsyning
Intel Core i7 920 Prosessor (Overclocked til 3,4ghz)

Corsair 800D Kabinett
Corsair H50 Vannkjøling
Western Digital Black 1TB
Intel 80gb SSD
Benq G2411HD skjerm

Har vurdert å oppgradere PCen istede for å kjøpe en helt ny. Men jeg har kommet frem til at det eneste jeg evt. ønsker å beholde er strømforsyningen (Corsair 1000w). Jeg ønsker å bytte kabinett også, ettersom Corsair 800D kabinettet blir for stort i ny leilighet.

NY PC
Da var det over til det nye leketøyet. Jeg har som sagt et budsjett på rundt
15 000,- denne gangen. Det er ekskludert skjermer. Da jeg kjøpte min forrige PC i 2009 hadde jeg stålkontroll på markedet og komponentene. Det har jeg ikke nå lenger. Jeg har ikke fulgt med på utviklingen de siste årene og trenger derfor hjelp. Jeg tror heller ikke jeg ønsker å bygge PCen selv denne gangen, til tross for at det gikk veldig fint forrige gang. Men det finnes vell flere firmaer som gjør dette for en 500,- lapp nå?

Her er en nærmere beskrivelse av hva jeg ønsker:

1. Kraft nok til å kjøre alt av spill og programmer uten å ense tendenser til lag og treghet. Jeg jobber på et arkitektkontor og er derfor også en hyppig bruker av tunge programmer som Revit, Autocad, Photoshop, SketchUp o.l. I tillegg er jeg svært glad i spill på fritiden og ønsker å få spilt alt av de nyeste langseringene uten problemer.
2. Et elegant støyfritt (med andre ord støyfrie vifter også) kabinett med god luftgjennomstrømning. Ønsker med andre ord ikke å bruke et vannkjølingssystem som må vedlikeholdes.
3. En SSD (evt. 2x SSD i Raid 0?) og en Harddisk med 2-3TB.

Jeg skal kjøpe PCen iløpet av de neste 2 månedene. Det betyr med andre ord at hvis det er en ny generasjon med komponenter rett rundt hjørnet, vil jeg vente på de.

Jeg er svært takknemlig for all hjelp og eventuelle anbefalinger dere har. Dette forumet var til enorm hjelp sist, og jeg håper dere kan hjelpe meg på vei denne gangen også.

- Henrik

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer en ny generasjon av inrel til sommeren, det vil si at amd og nvidia slipper ut nye brikker om 6-9 måneder. Kår det gjelder intel chippen, er den bare minde, bruker mindre strøm, er ikke oc vennwlig, og går fort varm. Når det gjelde chippene fra amd og nvidia så vet jeg ikke helt, amd slipper sikkert ut noe r10 380?? Og nvidia 860 870 880 880 ti osv. Amd vil ta igjen nvidias titan, så kan hende de kommer med noe stort. Men hvis du skal ha pcen om to måneder, så kjøp et billig kort, og evt vent til nvidia/amd slipper ut nye brikker.

Lenke til kommentar

Som nevnt over så kommer du ikke til å få mye av å bytte ut hele systemet, kjøp beast skjermkort og mer/nytt ram og du er all good. Evt så kan du bytte ut kjøleren på prosessoren til en beefy viftekjøling eller h100i eller noe sånt for å få en bedre overclock. 920 sammenligner seg bra med nåværende CPU modeller spesielt pga clockeegenskapene. Noen sier til og med at 920 var tiårets beste kjøp når det gjelder PC hardware.

Ny ssd er å anbefale, har ikke sjekket om det hovedkortet har sata 3 men en ssd med mer plass er veldig kjekt å ha for alt av spill og store programmer.

Anbefalte oppgraderinger:

http://www.komplett.no/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-12gb-cl9/618004

i og med at du kjører triple channel minne.

http://www.komplett.no/asus-geforce-gtx-780ti-3gb-physx-cuda/805427

ganger to for beastyness

evt:

http://www.komplett.no/gigabyte-radeon-r9-290x-4gb-gddr5/805254

om du vurderer flere skjermer, fortsatt ganger to

http://www.komplett.no/corsair-h100i-hydro-series-cpu-kjler/769177

for corsairness og overklokk

http://www.komplett.no/samsung-ssd-840-evo-250gb-bk-oem/791618

For lagring og stabilitet

og sleng med noen vifter for bedre airflow. 800d er fortsatt et veldig bra kabinett med low rpm/silent vifter evt splittede vifte kabler så lenge det er nok av dem.

dette blir ca 15k og blir mer kraft enn om du skulle bygget helt ny.

kjør varene gjennom prisguiden så blir du nok under 15k mtp at komplett har god service men er ganske dyre...

Edit: fikk ikke med meg at du ville ha ny harddisk og, men de får du til rundt tusenlappen, dvs på komplett så ligger dette på rundt 16k med 2x 780ti.

Regner med noen andre kan komme med en splitter ny PC, men jeg anbefaler deg helst å oppgradere...

Endret av The_Airborn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...