Gå til innhold

Kjøp av bærbar, en god allrounder

rayswai

Anbefalte innlegg

Hei. Har vært på utkikk etter en ny bærbar en stund nå, men har store problemer med å finne en som passer perfekt. Har noen kriterier:

Pris: Maks 9000

Haswell, minimum i5 (helst i7)

SSD til oppstart ++

Et ok+ skjermkort

Mellom 14 og 15,6 tommer

God byggkvalitet, stille tastatur.

Det viktigste for meg er at den skal være rask til surfing, filmvisning, lett gaming (må takle minecraft) osv.. med andre ord ikke noen kraftig gaming pc, men en god allrounder.

Har også sett på muligheten for touch-skjerm. Var i utgangspunktet innstilt på dette, men virker som det snevrer ned mulighetene en god del. Noen som har erfaring med dette og Win 8?

Setter stor pris på forslag og anbefalinger :D

Endret av rayswai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hybriddisken i N56JR er god (seagate) og oppstarten blir ganske rask etter et par restarter, samme blir oppstarten av de mest brukte programmene, men det erstatter ikke en SSD. Selv har jeg en 512Gb Crucial m4 SSD jeg kjøpte for et par år siden som jeg flyttet fra maskinen jeg "pensjonerte".

Lenke til kommentar

Jeg er selv ute etter en lignende laptop. I tillegg til N56JR vurder jeg også disse:

• Asus N550JV (8949,-): Den er litt tynnere og har bl.a. 12GB RAM og Blu-Ray drive, men mangler SSD/hybrid-disk.

Eller en av Multicoms modeller:

Noen meninger?

Endret av dehov
Lenke til kommentar

Hva med Xishan laptopene? Vil det ikke være lurt å gå ned til et dårligere grafikkort mot at man får en tynnere laptop, større harddisk, separat SSD (128 / 256 GB) og evt. dobbelt så mye RAM (16GB på CFB4-utgaven).

Nå har jeg ikke noe erfaring med Multicoms PC-er, og det er derfor jeg er usikker på dette valget. Er det noe annet som tilsier at man bør velge ASUS' N56JR fremfor alternativene fra Multicom? Noen som vet noe om hvordan Xishan laptopene er mtp. støynivå, varmeutvikling, batteri og fysisk kvalitet?

Lenke til kommentar

Multicom sine maskiner er kjent for å være veldig bråkete, dessverre. Byggekvaliteten er helt ok, men intet mer. Dog må det sies at disse maskinene generelt gir veldig mye ytelse for pengene. Men byggekvalitet, støynivå og batterilevetid vil med andre ord være bedre på ASUS N56JR og N550JV.

Endret av Aerow
Lenke til kommentar

Jeg tenkte at SSDen på Xishan laptopene ville sørge for bedre batterilevetid og mindre støy og varme, men du mener altså at ASUS-ene likevel vil være bedre på disse punktene?

Jeg hadde muligheten til å kjøpe N56VZ for 6500,- i fjor, men valgte å stå over tilbudet :wallbash: , siden jeg syntes den var for tykk. Så hvis jeg skal gå for en av ASUS-ene, tror jeg at jeg skal vente litt og se om det dukker opp noen gode tilbud i romjula eller ved januarsalg..

Endret av dehov
Lenke til kommentar

Det er riktig at SSDer bruker noe mindre strøm, men det er såpass liten forskjell at du ikke vil se noen betydelig forskjell i batterilevetid, ihvertfall ikke når det gjelder varmeutvikling. Så ja, ASUS-maskinene, spesielt N56JR vil være mye stillere enn Multicom sine maskiner.

Endret av Aerow
Lenke til kommentar

Takk for flere gode svar!

N56JR er nesten perfekt, eneste haken er mangelen av SSD Blir for drøyt å kjøpe en SSD i tillegg, føler det blir overkill å bruke 10k, med tanke på mitt bruksområde. Ser det er en annen versjon med en form for hybrid lagring til 8999 på komplett. Hvordan fungerer dette kontra vanlig SSD?

Det beste hadde nok vært en PC med billigere skjermkort, men med SSD-lagring, tror jeg vil ha mer utbytte av dette. Ser multicom har alternativer her, men er litt skeptisk, da byggekvalitet og lavt støynivå er vel så viktige punkter for meg. Noen forslag?

Lenke til kommentar

http://www.multicom.no/business/N56JR-15e6-Full-HD-4e-gen-Intel-Core-i7-4700HQe-8GBe-750GBe-GTX-760Me-DVDe-Windows-8-ASUS/cat-p/c100560/p6950400

http://www.komplett.no/asus-n56jr-156-full-hd-matt/794542#!tab:extra

er dette de samme pcene`? forskjellig produsent nummer, men ser ut til å være like.

den fra multicom koster bare 7,2. Med ekstra ssd, blir dette ganske rimelig og bra bærbar. tenker å kjøpe det samme selv.

Endret av Morten2311
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...