Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Audi A4 -96, noen spørsmål!


hean

Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt en Audi A4 fra 1996 og det har dukket opp noen små spørsmål som jeg håper noen kan svare på.

 

- "Air bag" lampa lyste til tross for at den nettopp har vært på kontroll. Nevnte dette for selger men fikk til svar at de ikke skrev noe mangel på dette mer. Noen som vet om det er sant?

 

- Sentrallås virker ikke, noen som vet hva som kan være en årsak til dette?

 

- Tenkte å bytte radio til en med DAB men finner ikke noe antenne, hvor er den og har det egentlig noe å si at jeg ikke finner den?

 

Har en følelse at den ligger integrert en eller annen plass!

 

- Har noe bulker... fremre fanger, bakre fanger og fremre skjerm til høyre. Noen som vet hva slikt koster hos huggern sånn omtrentlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

- Du får feil på PPK på airbag-lampen. Få lest ut feilkoden, så ser du hvor feilen ligger. Hadde samme feil på min -99 Astra, der var det dårlig kontakt i tilkoblingen på sideairbagen for førersetet. Fikset selv på 30 minutter.

 

- Sjekk sikringer? Virker den ikke dersom du bruker nøkkel heller?

 

- Mange Audier (vaffal min) har antennen innstøpt i bakruten.

 

- dunn'no

Lenke til kommentar

Min A4 1996 hadde antennen i bakruten, med en liten antenneforsterker i C-stolpen på førersiden (du ser en liten kabel komme ut fra stolpen og inn i en kontakt på bakruten lengst opp i hjørnet mellom taket og c-stolpen). Du vil mest sannsynlig trenge en adapter bak spilleren om du skifter den ut (den passet i hvert fall ikke uten adapter i en pioneer-spiller jeg kjøpte i 2010), og jeg vet ikke om den fungerer med dab.

 

Sentrallås hadde jeg også gjettet på sikringer.

Fangere frem og bak kan du få et omtrentlig inntrykk av (svensk) pris og tilgjengelig på nettet via bildelsbasen.se

Norsk pris kan være 50-100% over dette. Vet ikke om det finnes noen tilsvarende side for norge.

Spørsmålet er hvor viktig dette er, da matching av farger, omlakkering, fort kan koste en del om du vil ha det pent - og det er jo alltid en risiko at du bulker igjen.

Den audien jeg hadde var bulket på fangerne foran og bak, og der hadde forrige eier slått bulkene ut igjen, sparklet og lakkert over, med en grei jevn overflate, hadde det ikke vært for det ekstremt dårlige lakkarbeidet ovenpå så hadde jeg ikke lagt merke til det.

Lenke til kommentar

- "Air bag" lampa lyste til tross for at den nettopp har vært på kontroll. Nevnte dette for selger men fikk til svar at de ikke skrev noe mangel på dette mer. Noen som vet om det er sant?- Sentrallås virker ikke, noen som vet hva som kan være en årsak til dette?

Antageligvis noen som har godkjent bilen over telefon (?) Dette bør du fikse. Det er lite som er så ille som lysende varsellamper. Det ødelegger helhetsopplevelsen og dermed hvordan du behandler bilen.

 

 

- Tenkte å bytte radio til en med DAB men finner ikke noe antenne, hvor er den og har det egentlig noe å si at jeg ikke finner den?

Du trenger ikke nødvendigvis antenne om du skal ettermontere en tredjeparts radio med DAB. Da følger det som regel med en ekstra antenne som du må legge opp og klistre på alternativt frontruta. Dette er en egen antenne for DAB. Det kan være greit med en FM antenne også, men det er ikke nødvendig om du kjører der det er greit DAB signal.

 

 

Har en følelse at den ligger integrert en eller annen plass!

 

 

Antageligvis så er det metalliske striper på de bakerste rutene. Ligner på varmetråder. Hvorfor tar du ikke bare ut den spilleren som står i nå og ser om det er noe antennekabel koblet til den?

 

 

- Har noe bulker... fremre fanger, bakre fanger og fremre skjerm til høyre. Noen som vet hva slikt koster hos huggern sånn omtrent

Søk på Finn eller ring til lokale huggere. Kan ikke være snakk om mer enn noen hundrelapper per del. Framskjerm kan du sjekke på delenettsteder evt. Veng for nypris. Det er tull å kjøpe brukt forskjerm da disse antageligvis ikke er i noen særlig rustfri tilstand, men for all del, du kan være heldig.

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle svar, ble mye klokere nå... etter noe søk fikk jeg også bekreftet mistanken om at jeg må ha egen antenne for DAB.

Følger som regel med og det tar maks 5 min å strekke kabelen fra spilleren under/bak fotbrønnen eller sparkeplate, opp mot A-stolpe (der må du helt sikkert ta av trekket for at det skal bli bra, men det er superenkelt).

 

Kjøper du den billige til Pioneer som mange selger for ca. 1200 kr så har du en helt grei DAB radio, der følger antenne med.

Lenke til kommentar

Følger som regel med og det tar maks 5 min å strekke kabelen fra spilleren under/bak fotbrønnen eller sparkeplate, opp mot A-stolpe (der må du helt sikkert ta av trekket for at det skal bli bra, men det er superenkelt).

 

Kjøper du den billige til Pioneer som mange selger for ca. 1200 kr så har du en helt grei DAB radio, der følger antenne med.

 

Takker, skal se på den....

 

Fant ut at frontfangeren ikke er bulket men kun sideskjermen... skal se litt mer på det men gidder ikke legge mye jobb i noen bulker men hadde vært fint å fått bilen "strøken" men det må bli billig. Da blir gjørelisten for senvinteren/våren 2014 denne:

 

- trolig skifte radio til DAB, den gamle Blaupunkten er ogsp litt kjip med knapper til å justere volum, foretrekker absolutt ett hjul

- se på airbag lampen, som sagt av noen andre så er den kjip og gir dårlig inntrykk. Får enten reparere airbagen eller rett og slett få lyset til å dø

- se på sentrallåsen... må vel sjekke sikringen ganske fort da det ikke er mye arbeid

- eventuelt få ordnet bulkene ved å skifte bakfangeren og fremre høyre skjerm

Lenke til kommentar

Når jeg googler litt på nett finner jeg ut at A4 har en del problemer i denne årsmodellen, spesielt gjelder det bærearm og bremser.

 

Fint om noen her med kunnskap kunne forklare litt nærmere hva dette gjelder og om det er dyrt å reparere om det skulle bli noe feil.

 

Bilen min er er godkjent til februar -16, holder den ca til da uten store utgifter er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Når jeg googler litt på nett finner jeg ut at A4 har en del problemer i denne årsmodellen, spesielt gjelder det bærearm og bremser.

 

Fint om noen her med kunnskap kunne forklare litt nærmere hva dette gjelder og om det er dyrt å reparere om det skulle bli noe feil.

 

Det med bærearm er som Flimzes sier diverse problemer med den beryktede VAG "Multilink" forstillingen, (derav ofte omtalt som Multiknirk.) Både knirkelyder og slark i kuler/foringer er vanlig. Hvor dyrt det er kommer an på hvor mye som går galt (om det holder med ett stag, eller sett med alle må byttes) og det er et stort prisspekter på delene også, alt etter hvor dårlig man vil ha dem. Et problem som av og til dukker opp underveis er at den lange bolten som fester de to øvre armene til spindel ikke lar seg fjerne. Men så lenge du ikke har noe nevneverdig merkbar slark, er det ikke noe å tenke på.

 

Vedrørende bremser er jeg usikker, men lurer på om det kan være relatert til kalipere bak, som setter seg fast. Har i alle fall byttet noen av dem, uten at jeg tør si hvor vanlig det er. Det mest forebyggende er isåfall å bruke bremsene litt godt av og til, og bruke håndbrekk jevnlig.

 

Vedrørende airbag er det som andre har sagt et PKK krav, så selger bløffer. Har bilen airbag skal lampen lyse, og deretter slukke når du skrur på tenning. I tillegg til at det er irriterende å se lampen, så har det jo faktisk vist seg å være nyttig med aktive beltestrammere og en ballong foran seg hvis uhellet skulle være ute. En gjengangerfeil på A4 er samme som Zanta nevnte på Opel. Dvs for høy motstand/dårlig kontakt i kontaktene under forsetene. Så skal man gjette ville jeg begynt der.

 

Her er forresten en link til norske bruktbildeler, som søker hos en rekke hoggere ala den svenske nevnt tidligere: http://www.nbfbildeler.no/

 

Men som Pjuuok også var inne på er brukte forskjermer etter mitt syn litt i samme kategori som brukte truser, eller brukte sokker. Vær i tillegg obs på at det koster vesentlig mer å lakkere en brukt skjerm, enn en ny. Finner du en rustfri strøken i rett farge er det jo greit, men det skal vel litt til... :)

Lenke til kommentar

Takker igjen for svar... irriterende å lese slikt selv om jeg ikke er veldig bekymret, betalte kun 9000 kr for bilen. Bilen føles "tight" og fin når jeg kjører så jeg får satse på at ikke hverken bremser eller bærearm svikter nevneverdig før 2016.

 

Når det gjelder "AB" lampen så tror jeg nok at jeg får se på dette selv. På grunn av prisen på bilen skal jeg ikke klage mye på dette og det kan jo hende selger trodde det siden den faktisk ble godkjent med den signalrøde lampen, skal jo nesten være umulig å ikke se under en kontroll.

 

Synes like vel det er merkelig at feil på sikkerhetsutstyr som fakitsk ikke en gang finnes på enkelte biler er grunnlag for å ikke godkjenne.

Lenke til kommentar

 

Synes like vel det er merkelig at feil på sikkerhetsutstyr som fakitsk ikke en gang finnes på enkelte biler er grunnlag for å ikke godkjenne.

 

Ja, det er jo sånn med enkelte ting som ABS, motorlamper og ting vi ikke hadde før. SRS/Airbag er et punkt på PKK, men jeg lurer på om airbag-lampe muligens bare gir 1'er feil så man slipper etterkontroll, isåfall blir det jo mest for din egen del du bør ta en titt på det. (Jeg ble litt usikker, så andre for avkrefte eller bekrefte det sikkert om det er 1'er eller 2'er feil)

 

Hvis bilen kjører greit høres det ut som du har fått mye og behagelig bil for pengene uansett. :)

Endret av pcp160
Lenke til kommentar

Angående Airbaglampe og PKK fant jeg dette...

 

 

7.7 Div. varselinnretninger Ktf § 8-1/4.3,
10.4,21
Ktk § 5-1/4.3,
10.4, 21
Kontroller varselinnretninger som ikke er omtalt før.
(Varsel for dører/luker/funksjoner i påbygg mv.)
Varselinnretn. feil/defekt
Varselinnretn. for luker defekt
Varselinnretn. for dører defekt
Varselinnretn. - summer defekt
1
1
1
1

 

Fant det på denne linken...

 

http://www.vegvesen.no/_attachment/105817/binary/178307

 

Har sett nøye gjennom hele dokumentet og ikke funnet mer om airbaglampen før punkt 7.7. Siden disse varselinnretningene gjelder alt som ikke er omtalt i tidligere punkt og INGEN varsel er 2-er feil kan jeg vel konkludere med at airbaglampen kun er en 1-er feil og de verkstedene som fører denne lampen opp som 2-er feil faktisk gjør feil.

Lenke til kommentar

Jeg ser at du har helt rett Nasciboy.

 

Nå har jeg vel heldigvis ikke skrevet direkte at det var en 2'er feil, men det jeg skrev kunne lett tolkes slik, og jeg innrømmer at jeg faktisk også feilaktig trodde det var sånn. :blush:

 

Grunnen til dette er at jeg flere ganger har fått anmerket "airbaglampe" på PKK i forbindelse med oppbygging av vrak som har blitt kontrollert før bilene var helt ferdig. Men i de tilfellene har alle feil blitt rettet etterpå, uavhengig om det var 1'er eller 2'er feil. (Så da har det nok mest sannsynlig stått 1, og bare meg som roter..)

 

Uansett tok jeg en titt på den nye "Revidert kontrollveiledning gjeldende fra 31 12 2013" :http://www.vegvesen.no/_attachment/563937/binary/910948?fast_title=Revidert+kontrollveiledning+gjeldende+fra+31+12+2013.pdf

Der er man litt mer spesifikk på visuell kontroll av både SRS-lampe og kollisjonspute, men den bekrefter at det fortsatt er som du sier, en 1'er feil.

 

Det samme er forsåvidt også ESP-lampen, isolert sett Men feil her vil ofte trigge ABS-lampen samtidig, og isåfall ryker man på en 2'er likevel.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...