Gå til innhold

Realisere gevinst før nyttår?

3R4

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en urealisert fondsgevinst på ca. 30.000kr. Har ikke hatt noen inntekt i år, men har frikort opptil 39.950kr.

Kan jeg realisere gevinten denne siden av nyttår, og dermed unngå beskatning?

Endret av 3R4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, kapitalinntekter er det uansett 28% skatt på gevinst av. Timing er generelt en dårlig ide, både med tanke på timing av markedet inn/ut, og timing av salg med tanke på skatt. Selg kun ved reellt behov, for å slippe kostnadene ved realisering underveis.

Endret av Ziff
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar.

Timing er generelt en dårlig ide, både med tanke på timing av markedet inn/ut, og timing av salg med tanke på skatt. Selg kun ved reellt behov for å slippe kostnadene ved realisering.

Kan du utdype dette litt? Jeg forstår ikke helt. Mener du at det er dårlig timing å ta ut før nyttår, eller generelt?

Og når du sier "behov for å slippe kostnadene ved realisering", hva mener du? Hvordan kan man oppnå det?

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Kan du utdype dette litt? Jeg forstår ikke helt. Mener du at det er dårlig timing å ta ut før nyttår, eller generelt?

Og når du sier "behov for å slippe kostnadene ved realisering", hva mener du? Hvordan kan man oppnå det?

Det har lite for seg å prøve å time kjøp og salg, antar jeg han mener.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Timing er å kjøpe når kursen er lav, og selge når kursen er på topp for å få best mulig avkastning. De fleste som forsøker seg på det lykkes dårlig og ender ofte med det motsatte.

Å selge før nyttår har mer å gjøre med hvilket år du vil skatte for gevinsten. Som sagt må du skatte av gevinsten uansett inntekt, så hvis du skal selge er det like greit å vente til etter nyttår. Da får du skatten utsatt til 2014 oppgjøret.

Endret av Mythos
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ser at jeg formulerte meg litt uklart. Med tanke på generelle investeringer av typen fond bør man selge så sjelden som mulig (ihvertfall når man får gevinst) for å unngå skatt ved realisering. Jo oftere du realiserer, jo mindre å investere for i fremtiden.

Endret til:

Selg kun ved reellt behov, for å slippe kostnadene ved realisering underveis.

Håper det er mer forståelig.

Lenke til kommentar

Ser at jeg formulerte meg litt uklart. Med tanke på generelle investeringer av typen fond bør man selge så sjelden som mulig (ihvertfall når man får gevinst) for å unngå skatt ved realisering. Jo oftere du realiserer, jo mindre å investere for i fremtiden.

Endret til:

Selg kun ved reellt behov, for å slippe kostnadene ved realisering underveis.

Håper det er mer forståelig.

Nå skjønner jeg hva du mener. Takk skal du ha.

Kommaet gjorde det definitivt mer forståelig, ja!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...