Gå til innhold

Har jeg krav på tilbakebetaling?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er lærling i ett lite firma. Jeg har jo egentlig arbeidstid fra 7-3 (7,5t).

Arbeidsgiver sier jeg bare kan ta fri noen ganger hvis ikke han finner noe jeg kan gjøre. Altså kan jeg jobbe mindre enn 7,5t. Jeg får bare betalt for de timene jeg faktisk jobber. Men har hørt fra mange andre at det er hans oppgave å holde meg i arbeid, og at jeg har krav på betaling uansett om jeg jobber mindre enn 7,5 timer.

Ringte også opplæringskontoret. De hadde ferie så jeg snakka bare med han og forklarte fort. Han sa jeg hadde rett, men at jeg måtte ringe tilbake etter nyttår.

Enda en ting er at arbeidsgiver har sagt at jeg ikke får overtidsbetaling før jeg har jobbet 160 timer i måneden. Dette betyr jo om jeg jobber 12 timer den ene dagen og 2 timer neste, så får jeg ikke før det er tilsammen 160 timer i den måneden. Er dette lov, eller?

Jeg lurer på om jeg har krav på tilbakebetaling for de timene jeg ikke har jobbet fulle dager, noen som har greie på dette?

Takker for svar!

- Kampsport.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal vel få overtidsbetalt for alt som overstiger 9 timer døgnet og alt som overstiger 40 timer per uke om jeg ikke tar feil... som lærling skal du vel også ha ordinær lønn under overtid. Overtidssatsene skal altså beregnes ut fra ordinær lønn og ikke lærlingelønn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Du skal vel få overtidsbetalt for alt som overstiger 9 timer døgnet og alt som overstiger 40 timer per uke om jeg ikke tar feil... som lærling skal du vel også ha ordinær lønn under overtid. Overtidssatsene skal altså beregnes ut fra ordinær lønn og ikke lærlingelønn.

Hva med tilbakebetaling?

Lenke til kommentar

Hva med tilbakebetaling?

Er usikker på dette... hvis de sier du kan gå fordi det er mangel på arbeid så burde de vel informere om at du da trekker lønnen for at du skal få sjansen til å takke nei til det.

Hvis du har sagt til arbeidsgiver at du ikke vil ta fri hvis det resulterer i at du blir trekt i lønn så kan nok ikke arbeidsgiver tvinge deg til dette hvis det ikke er spesifisert i kontrakten.

Hvis noe slikt hadde skjedd ofte og lengre perioder ville jo det ha gitt grunnlag til å forlenge læretiden.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Er usikker på dette... hvis de sier du kan gå fordi det er mangel på arbeid så burde de vel informere om at du da trekker lønnen for at du skal få sjansen til å takke nei til det.

Hvis du har sagt til arbeidsgiver at du ikke vil ta fri hvis det resulterer i at du blir trekt i lønn så kan nok ikke arbeidsgiver tvinge deg til dette hvis det ikke er spesifisert i kontrakten.

Hvis noe slikt hadde skjedd ofte og lengre perioder ville jo det ha gitt grunnlag til å forlenge læretiden.

Vil ikke forlenge læretiden, vil bli fortest mulig ferdig.

Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å vite hva arbeidskontrakten din sier om saken? Når det kommer til overtid så er det ganske klare regler. Hvis du ikke jobber på en plass krever litt spesiell tilrettelegging (skiftarbeid etc), så gjelder det som Nasciboy skriver. Alminnelig arbeidstid skal ikke overstige 9 timer i løpet av 24 timer. Ved arbeid utover avtalt arbeidstid så skal det betales ett tillegg på minst 40%

Jeg vil forresten anbefale at du dokumenterer og skriver ned dagene hvor du har jobbet ekstra og dagene hvor du har blitt sendt hjem!

Lenke til kommentar

Det hadde vært interessant å vite hva arbeidskontrakten din sier om saken? Når det kommer til overtid så er det ganske klare regler. Hvis du ikke jobber på en plass krever litt spesiell tilrettelegging (skiftarbeid etc), så gjelder det som Nasciboy skriver. Alminnelig arbeidstid skal ikke overstige 9 timer i løpet av 24 timer. Ved arbeid utover avtalt arbeidstid så skal det betales ett tillegg på minst 40%

Jeg vil forresten anbefale at du dokumenterer og skriver ned dagene hvor du har jobbet ekstra og dagene hvor du har blitt sendt hjem!

Har jo skrevet timer...

Lenke til kommentar

Ja du har krav på tilbakebetaling.

Finn ut om de ukene du hadde overtid har nok timer til å utløse overtid og krev avregning til utbetaling.

Overtid er det helt klare regler for.

Som de andre sier skal du ha overtid etter 9 timer. ELLER etter 40 timer i en uke.

Det vil si at om du jobber 10 timer på mandag og har fri de andre dagene så er den ene timen overtid.

Er du organisert?

Lenke til kommentar

Ja du har krav på tilbakebetaling.

Finn ut om de ukene du hadde overtid har nok timer til å utløse overtid og krev avregning til utbetaling.

Overtid er det helt klare regler for.

Som de andre sier skal du ha overtid etter 9 timer. ELLER etter 40 timer i en uke.

Det vil si at om du jobber 10 timer på mandag og har fri de andre dagene så er den ene timen overtid.

Er du organisert?

Ga opp å skrive opp overtiden etterhvert ettersom jeg ikke fikk det.

Kan jeg få tilbakebetaling for alle timer eller er det bare overtidstimer jeg får for?

Om jeg er organisert? Vet ikke.

Lenke til kommentar

Om du ikke vet om du er organisert så er du mest sannsynlig ikke det.

En arbeidsgiver fikser garantert ikke det for deg.

Finn ut hvordan organisasjon du skal ligge under og organiser deg så snart som mulig.

Du ikke bare kan, men SKAL ha etterbetalt for de overtidstimene du ikke har fått for ja.

Edit: vær taktisk, ikke ta dette opp med arbeidsgiver før du har alle tall og data klare. Få hjelp hos organisasjonen du melder deg inn i til dette.

Endret av Doofen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva står det på kontrakten. Det finnes mange sleipe arbeidsgivere som skriver at ansatte ikke får overtidsbetaling på kontrakten og dette er fullt lovlig.

Det er ikke lovlig på en lærlingekontrakt.

Etter det jeg vet kan arbeidstakere avtale fast lønn uten overtid men da skal de ha en "fri" rolle med lederansvar. Vil påstå at en lærlingekontrakt ikke oppfyller dette.

Endret av Nasciboy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den plassen hvor du vil få det beste svaret er hos arbeidstilsynet.

Tips Arbeidstilsynet

Tips oss om kritikkverdige forhold her: tips.arbeidstilsynet.no

For hastesaker, ring: 815 48 222.

Alle kan melde fra til Arbeidstilsynet om forhold de mener er i strid med arbeidsmiljøloven. Arbeidstilsynet har plikt til å holde melders navn hemmelig. Vi ber likevel om navnet ditt, slik at vi har mulighet til å ta kontakt for mer informasjon.
Arbeidstilsynet vil vurdere meldingen, og eventuelt følge opp med inspeksjon, pålegg eller anmeldelse når forholdene tilsier dette.

Arbeidstilsynet kan ikke løse konkrete tvister mellom arbeidsgivere og arbeidstakere. Dersom det gjelder manglende lønnsutbetaling, ferie eller oppsigelse, så ta kontakt med Arbeidstilsynets svartjeneste 815 48 222 - tast 1 eller send
e-post: [email protected]

Lenke til kommentar

TS: Dette høres ut som noe jeg ville tatt med lærlingskontoret over nyttår. Burde være en smal sak å ordne opp i (forhåpentligvis).

Liten tanke: Vil det ha noe å si med måten arbeidsgiver legger det frem for personen? f.eks:

1. Jeg har ikke noe arbeid til deg, så du må dra hjem (her er det vel klart at man blir "fratatt" timer)

2. Vi har ikke veldig mye å gjøre i dag, så om du vil kan du heller ta fri om du vil.

Det er vel det samme som blir nevnt i forrige innlegg, men vil bare vite om det er forskjell fra at jeg foreslår det, til at min ansatt spør om å få gå hjem siden det er lite å gjøre.

Håper jeg fikk frem poenget mitt. Jeg har aldri sendt noen av mine ansatte hjem fra jobb med tvang, men har iblant, om det er ekstremt rolig, sagt at de kan gå hjem om de vil (f.eks de 2 siste timene på kvelden.) Noen ganger sier de at de vil det, andre ganger sier de "neida, jeg kan bli her jeg", begge deler er helt greit for meg. Det må da kunne forsvares at arbeidstaker da gir fra seg retten til lønn de 2 timene?

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...