MatsVJ Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Hei! Jeg har et lite spørsmål, jeg bor i en leilighet hvor huseier har ganske lite peil og ikke er veldig teknisk anlagt. Egentlig så er leie ink internett men dette blir isåfall bare trådløst. Jeg ville gjerne hatt et punkt hvor jeg kan få koblet meg på med ethernet kabel. men han nekter og trekke en kabel ned til meg. Derfor er spørsmålet mitt: Jeg har jo kabel TV inn i leiligheten og internet levrandøren er jo Canal Digital som også leverer Kabel TV. Er det ikke sånn at jeg bare kan bestille mitt eget nett og få det levert igjennom samme kabel? Jeg tok et bilde av hvordan min kontakt i veggen så ut. Den ene sto det "Radio" på og den andre "TV" jeg vet det skal være en slags gjenge plugg som det skal stå "DATA" på som modemet evnt kobles på, den er ikke der. må jeg trekke ny kabel eller kan en installatør koble modem på det jeg alt har der? BILDE: NOTE: EVT om det er umulig og få nett ved det punkte uten og trekke ny kabel. Tåler en skjermet Cat5e kabel og ligge utenpå husveggen om den er festet inn under hustaket? Lenke til kommentar
Scriptgutten Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Det gjør ingenting om det ikke er datauttak på antennekontakten, du må bare bruke en splitter slik at du får splittet TV-utgangen til TV og modem om det skulle bli aktuelt. TV-uttaket der har nøyaktig de samme signalene som et "datauttak" på en sånn multimediakontakt, bare med en annen type tilkobling. På en annen side så kan det bli litt verre med eget modem der nede, fordi man får bare et modem på abonnementet, og må sannsynligvis betale dobbelt for bredbånd for å få et ekstra modem i utleieleiligheten om det skulle la seg gjøre. Dessuten er det huseierens inntakskabel, og CD vil kanskje ikke gå med på å starte to forskjellige kundeforhold på samme kabel, da de fysisk kobler fra kabelen i skapet/stolpen når en kunde sier opp abonnementet, derfor kan det være at begge modemene må føres på huseiers abonnement. Derfor blir nok det beste å bare bruke trådløst, eventuelt går det an å forsøke med homeplug. Litt kjip huseier som ikke er åpen for å legge ned nettverkskabel, da. Lenke til kommentar
MatsVJ Skrevet 24. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2013 Ja det er veldig kjedelig, når det står at en leilighet er ink internett skulle man tro man faktisk fikk nett. Det er betong vegger over alt og signalet detter ut flere ganger dagelig så er helt ubrukelig og spille på. Stolt ny eier av PS4.. da er det kjedelig og ha ræva nett. Jeg hadde vært villig til og betale for egen bredbånds pakke fra canal digital. men det er umulig og tegne en egen avtale på samme kabel nettet? PS: Homeplug, hvordan fungerer det? gir det bedre nett en trådløst? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 CD leverer kun internett til de som også har abonnement på kabel-tv. Det er sikkert ikke noe i veien for at du tegner ditt eget kabel-TV og internettabonnement hos CD siden det ligger kabel til bolig, men det blir dyrt: ca 4300 pr år for analog grunnpakke ca 300 pr år pr kodekort for dekoder for digital-TV ca 4800 - 7200 pr år for internett (avhengig av om du ønsker 25, 50 eller 100 Mbps) Homeplug funker varierende bra, avhengig av hvilke kurser og faser du bruker. Du kan enten kjøpe/spleise på en ny trådløsruter med bedre rekkevidde til huseier, eller bruke en rekkeviddeforlenger (noe sånt: http://www.clasohlson.com/no/WiFi-repeater,-Netgear-N150/38-4883) Lenke til kommentar
MatsVJ Skrevet 24. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 24. desember 2013 Han har sagt seg enig i og trekke kabel nå, men da må den isåfall trekkes på utsiden av husveggen opp under hustaket. Da er spørsmålet hva tåler egentlig en cat5e kabel? Den vil jo ikke være bevegelig og ligge stille året rundt. men jeg bare tenker på ang frost etc? Den er jo isolert? så, så lenge den ikke sprekker? Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Bruk en utendørskabel, gjerne Cat6 når du først skal trekke nytt. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Så lenge du ikke graver den rett ned i bakken så kan en vanlig Cat5e holde i mange herrens år utendørs. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå