Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Frontlykt som virker når den selv vil

Anbefalte innlegg

Hei!
Først må jeg bare si jeg er relativt nybegynner når det kommer til bil.

På min Volvo V40 01´mod har jeg en frontlykt som velger å lyse når den selv vil. Det er snakk om hovedlykta. Når jeg tar på langlysene så lyser venstre lykt fint, men når jeg har de på normal er den som regel litt vrang. Noen ganger funker den, andre ganger ikke. Har forsåvidt nettopp byttet pære, så den skal det ikke være noe i veien med.

Noen som vet hva problemet kan være? Det er veldig ugunstig å ha en lykt som virker når den selv vil, spesielt på denne mørke årstiden.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsto problemet etter du skiftet pære?

Du må nesten sjekke ledninger, koblinger, sikringer og reléer til du finner feilen. Et multimeter vil være et nyttig verktøy. Om du måler når lyset ikke virker kan du finne ut hvor det svikter.

Er ikke spesielt vanskelig, men kan være tidkrevende.

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Oppsto problemet etter du skiftet pære?

Du må nesten sjekke ledninger, koblinger, sikringer og reléer til du finner feilen. Et multimeter vil være et nyttig verktøy. Om du måler når lyset ikke virker kan du finne ut hvor det svikter.

Er ikke spesielt vanskelig, men kan være tidkrevende.

Nei, dette skjedde før jeg skiftet. Jeg trodde pæra hadde gått så dro for å kjøpe en ny, noe som ikke fikset problemet. Når du nevner sikringer så har jeg faktisk ikke sjekket det, så det må jeg få gjort.

Har prøvd å se etter om det er noen ledninger som ikke helt henger på plass, men med det blotte øyet klarer jeg ikke se noen feil.

Ville sjekket selve kontakten som settes på pæra, ofte de har oksidert. Rens de med stålbørste og kontaktspray

Hm, det kan jeg prøve. Kan dra og kjøpe en kontaktspray etterpå i dag og se om jeg får til noe

Endret av saastadolsen
Lenke til kommentar

Etter min erfaring, hvis det er noe galt med kontakten, da er den smeltet og smulrdrer opp mellom fingrene på deg. Dette skjønner du når du bytter paere at det ikke skal vre sånn.

En sikring tviler jeg litt på, men det kan jo hende den er løs og ligger å slarker i holderen. Samme med kontakten. Bare lirke litt på det så kommer det lys. Burde vre fort gjort å finne ut av det.

Ellers så sa første-følelsen meg at det er en form for lys-sentral(styreenhet) noe jeg tror Volvo har på hovedlysene som er feilen.

Kommer du ingen vei med generell feilsøk hadde jeg forsket litt rundt sistnevnte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...