ahauge86 Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Hei! Jeg skal sette opp en stk nettverk til en hybelleilighet, som skal få internette fra hjemmesentralen. Men ettersom det er i en kjeller, så klarer ikke min router å sende signalene til hybelleiligheten. Så det jeg lurer på er hvordan jeg setter dette opp? Nå har jeg delt opp PC-porten fra hjemmesentralen med å ta en cat5 kabel til en switch, og switchen går til min router, og en kabel til hybelleiligheten, men hybelleiligheten får ingen IP. Router 1 Hjemmesentral --> Switch ----> Router 2 Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Hvordan har du koblet fra switch til ruterne? Har du koblet kabelen(e) inn i «WAN» eller «LAN» på ruterne? Har du slått av DHCP på ruterne? Når du skriver at hybelleiligheten ikke får IP, mener du da at ruteren du har plassert der ikke får IP, eller enhetene du har koblet til ruteren der? Lenke til kommentar
ahauge86 Skrevet 23. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2013 Inn på WAN har jeg koblet det. Foreksempel testet i går med å bare sette inn en data rett i kabelen i går, jeg fikk IP, men ikke sånn internett IP (altså, får signal, men får ikke nett) Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Det er fordi du skal koble inn i LAN og ikke WAN. Skru også av DHCP under innstillingene på de to ruterne, la Altibox-sentralen ta seg av dette. Se om det hjelper da. Lenke til kommentar
ahauge86 Skrevet 23. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2013 Men skal hjemmesentralen stå i bridgemode eller ikke? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Den skal ikke stå i bridge med mindre du har en annen "hovedrouter" før switchen i oppsettet ditt. Lenke til kommentar
ahauge86 Skrevet 23. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2013 Da tror jeg det gikk! Har tilgang til internett i hybel og i huset Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Hei, har også lignende problem. Skal det tilkobles LAN på begge ruterene? Altså fra hjemmesentral ---> inn på LAN på ruter 1, ut fra LAN på ruter 1, og inn på LAN på ruter 2? Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Kommer helt ann på hvordan du har tenkt å sette opp nettverket... Forklar/illustrer hva du tenker... Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 (endret) Akkurat slik OP har satt opp nettverket. Samme situasjon Edit: Jeg har ikke switchen. er det nødvendig å ta med denne? Endret 23. desember 2013 av Weeb91 Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Hvis det er det samme, så bruker du samme løsningen da....! Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 forskjellen er at jeg har ikke switchen. Har koblet meg videre fra ruter 1 til ruter 2 så spørsmålet var om begge inn/ut på ruter 1 skal kobles på LAN Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Hvis du har samme problemstilling som TS, så må du skaffe deg en switch, koble routerne til switchen med LAN portene, og skru av DHCP serverne i routerne... Så enkelt er det... Lenke til kommentar
TMB Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 forskjellen er at jeg har ikke switchen. Har koblet meg videre fra ruter 1 til ruter 2 så spørsmålet var om begge inn/ut på ruter 1 skal kobles på LAN Ja, du har gjort det riktig En ruter er en switch i bunn og grunn, bare med fler funksjoner i tillegg. Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Dette får jeg når begge blir koblet til Lan-portene (se vedlegg) Lenke til kommentar
ChrisCo Skrevet 25. januar 2014 Del Skrevet 25. januar 2014 Har du satt dem i AP modus? Lenke til kommentar
Weeb91 Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Nei. Så ikke noe om det i tråden her. Må jeg det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå