Gå til innhold

Hvordan forbrede seg til Universitetet?

Vygotsky

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenker å studere videre om ikke altfor lenge! Har veldig lyst å studere på Universitetet, men er ikke helt sikker på hvordan jeg skal komme meg inn! Jeg fikk ikke så gode karakterer på Vg3 (Rundt 3,3 i snitt) og trenger å ta opp matte eksamen fra Vg1 bygg og Vg3 allmenn påbygg.

Noen som kan veilede meg litt på fremgangsmåte? Er veldig usikker og uviten om dette.

Har lyst til å studere noe innen humanistiske fag, alà Filosofi og Idèhistorie, men skjønner ikke helt opptakskravene! Det står at alle kvalifiserte fikk tilbud, men at ordinær kvote er 46,9! Hva menes med dette?

Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forestill deg videregående bare med 3x flere bøker, 3x mer å lese og mye mindre tid på deg (kommer selvfølgelig ann på hvilket studie du velger), så er du der.

Takker for svar, men ikke helt det jeg spurte om. Men påstanden passer med det jeg har hørt fra andre!

Lurte mer på fremgangsmåte for å faktisk komme inn!

(Burde kanskje endre overskrift!)

Lenke til kommentar

Om du tar opp fag fra videregående så havner du i ORDINÆR KVOTE, dersom du kun bruker de karakterene du har fra videregående (uten å forbedre noe) så havner du i FØRSTEVITN. greia.

Du regner ut poeng ved å ta snittet ditt (er ikke sikker på om de bruker 3 siffer eller ikke, 3.49 eller 3.5) og ganger det med 10, du får også realfagspoeng regnet med i førstevitnemålskvota.

MERK!

Noen studier krever mer en "Generell Studiekompetanse" for å oppnå kravene. Ingeniør krever Fysikk 1, R1 og R2 for å bli kvalifisert til å søke. Andre realfaglige studier krever kombinasjoner av R1 R2, KJ1 KJ2 BI1 B2, osv.

TL;DR

For å komme inn på universitet må du ha Generell Studiekompetanse, nok poeng (http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/index.html), og i noen tilfeller riktig fagkombinasjon av realfag.

edit: poop

Endret av Engm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt svar av Engm.

Hva vil du jobbe som? For all del ikke studer filosofi og slikt bare pga studiet, studer det hvis du faktisk kan tenke deg jobbene de får. Og det er ikke det man skulle tro, de med slike utdannelser arbeider oftest innenfor helt andre ting.
Det er ofte man får et snev av filosofiske tanker og impulser i løpet av starten av 20 årene og opp gjennom tiden, mange tror pluttselig at de er superinteressert i slike ting, og hopper på det da, men det slår alt for ofte feil, og det kan være en liten kortvarig impuls.

Dette skjer ofte innenfor fag som psykologi, filosofi og slike fag som er koblet direkte til utviklingen som skjer i hjernen vår rundt 20 årene. Hadde selv en slik periode.

Kjenner ikke deg, men det er min erfaring etter å ha gått på samfunnsvitenskapelig fakultet med venner innenfor andre fagkretser, og på andre fakulteter som humaniora og slikt.

Tenkt deg godt om, og lykke til med matten, og med valgene :)

Endret av OddZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på at du får poeng for fag som ikke regnes i snittet, det fikk ikke jeg. Men rimelig sikker på at du kommer inn, om du er uheldig og havner på venteliste er det alltid noen som trekker seg. Snittet forandrer seg jo også hvert år.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Godt svar av Engm.

Hva vil du jobbe som? For all del ikke studer filosofi og slikt bare pga studiet, studer det hvis du faktisk kan tenke deg jobbene de får. Og det er ikke det man skulle tro, de med slike utdannelser arbeider oftest innenfor helt andre ting.

Det er ofte man får et snev av filosofiske tanker og impulser i løpet av starten av 20 årene og opp gjennom tiden, mange tror pluttselig at de er superinteressert i slike ting, og hopper på det da, men det slår alt for ofte feil, og det kan være en liten kortvarig impuls.

Dette skjer ofte innenfor fag som psykologi, filosofi og slike fag som er koblet direkte til utviklingen som skjer i hjernen vår rundt 20 årene. Hadde selv en slik periode.

Kjenner ikke deg, men det er min erfaring etter å ha gått på samfunnsvitenskapelig fakultet med venner innenfor andre fagkretser, og på andre fakulteter som humaniora og slikt.

Tenkt deg godt om, og lykke til med matten, og med valgene :)

Takker for godt svar!

Tenker ikke så mye på jobb for å være ærlig, men hva som kan være praktisk for å ha kunnskap om, og hva som faktisk interesserer meg!

Har hatt Historie og Filosofi i ett år, noe jeg syntes var veldig morsomt og kan tenke meg å "bygge" videre på.

Men jeg er vel egentlig mest interessert i menneskenes tankegang og atferd i forskjellige miljøer og situasjoner, samt dette med moral/etikk og hva som kan klassikeres som riktig og galt. Men er som sagt usikker på hva jeg faktisk vil studere.

Lenke til kommentar

Takker for godt svar!

Tenker ikke så mye på jobb for å være ærlig, men hva som kan være praktisk for å ha kunnskap om, og hva som faktisk interesserer meg!

Har hatt Historie og Filosofi i ett år, noe jeg syntes var veldig morsomt og kan tenke meg å "bygge" videre på.

Men jeg er vel egentlig mest interessert i menneskenes tankegang og atferd i forskjellige miljøer og situasjoner, samt dette med moral/etikk og hva som kan klassikeres som riktig og galt. Men er som sagt usikker på hva jeg faktisk vil studere.

Selv om jeg kan fortelle deg mye om hvor vanskelig det er å vite hva man har lyst til å jobbe med "når man blir stor", så vil du ta nytte av å tenke jobb så tidlig som mulig. Mange begynner på studier uten å tenke på jobb i det hele tatt, og så står de der uten noe som helst, 1 år etter de er ferdige med graden. En grad er ikke verdt mye om du ikke får jobb ut av den.

Endret av ahpadt
Lenke til kommentar

Takker for godt svar!

Du kan alltids drive med forskning og forske på forskjellige kulturer og miljøer og ha det som "jobb" etterhvert. Du bør velge noe som interesserer deg, men samtidig kan hente deg en ålreit jobb i framtiden. Selv om det ikke er så viktig for deg nå, så kommer det til å bli viktigere. Men bare husk at det som driver deg videre burde være interessen din ja. Mener du har rett stilling til utdanning :).

Angående hvilke studier du kan søke på, så kommer det litt an på om du har lyst å flytte, være på det stedet du er nå. For ikke alle universiteter i Norge (eller utlandet) har samme studier. :)

Lenke til kommentar

Det er mange gode svar her.

Hva jeg ville gjort, og hva har gjort er følgende:

1. Finn karaktergrense på alle skolene som har studiumemne du ønsker å søke.

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/13/poenggrenser_2013_2012.html

(Hvis jeg ikke tar helt feil så pleier de fleste å øke litt hvert år)

2. Gjøre research og finne ut hvilken høgskole/universitet du ønsker å studere hos.

*Notere karater grense.

3. Jobbe målrettet med privatist eksamen til man har karaktersnitt til å søke.

Som andre har nevnt så har forskjellige fag forskjellige opptakskrav, dette gjelder både fag og karaktersnitt.

Er du 23 år eller eldre, så kan du gå under noe som heter 23/5 reglen, dette gjør at du har færre fag du trenger å fullføre for å få generalstudiekompetanse.

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Husk at du får alderspoeng og ekstrapoeng for div. ting du har gjort, f.esk førstegangstjeneste eller folkehøgskole. 2poeng pr. år fra og med du fyller 20. (med unntak av 23/5 reglen som starter når du fyller 23. Og når man søker under førstegangsvitnemål)

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/alderspoeng/

Ser også du nevner filosofi, dette må du ta med en klype salt, men læreren min på skolen hadde høyere utdanning innen filosofi, og han sa at de aller fleste endte opp som lærere innen samfunnsfag og religion, og/eller jobber ikke relatert til fagutdanningen.

Flere humanetiske fag kan også studeres i utlandet, ofte har disse skolene mye lavere karaktergrense, for eksempel psykologi i Danmark.

Lenke til kommentar

Du kan alltids drive med forskning og forske på forskjellige kulturer og miljøer og ha det som "jobb" etterhvert. Du bør velge noe som interesserer deg, men samtidig kan hente deg en ålreit jobb i framtiden. Selv om det ikke er så viktig for deg nå, så kommer det til å bli viktigere. Men bare husk at det som driver deg videre burde være interessen din ja. Mener du har rett stilling til utdanning :).

Angående hvilke studier du kan søke på, så kommer det litt an på om du har lyst å flytte, være på det stedet du er nå. For ikke alle universiteter i Norge (eller utlandet) har samme studier. :)

Det er ikke satt i stein at jeg absolutt skal studere Filosofi, bare prøver å fram hva jeg er interessert i. Kan vel også nevne at jeg er veldig interessert i trening, men vet ikke om jeg vil jobbe innenfor det.

Sliter veldig med å faktisk vite hva jeg kunne tenke meg å jobbe som/studere, men har veldig lyst på videre utdanning! Tatt litt tester osv, men de er i min erfaring veldig dårlig.

Har ikke lyst til å flytte fra Oslo, men kan hende jeg ikke har så mye i mot det om ett par år.

Lenke til kommentar

Det er mange gode svar her.

Hva jeg ville gjort, og hva har gjort er følgende:

1. Finn karaktergrense på alle skolene som har studiumemne du ønsker å søke.

http://www.samordnaopptak.no/arkiv/statistikk/13/poenggrenser_2013_2012.html

(Hvis jeg ikke tar helt feil så pleier de fleste å øke litt hvert år)

2. Gjøre research og finne ut hvilken høgskole/universitet du ønsker å studere hos.

*Notere karater grense.

3. Jobbe målrettet med privatist eksamen til man har karaktersnitt til å søke.

Som andre har nevnt så har forskjellige fag forskjellige opptakskrav, dette gjelder både fag og karaktersnitt.

Er du 23 år eller eldre, så kan du gå under noe som heter 23/5 reglen, dette gjør at du har færre fag du trenger å fullføre for å få generalstudiekompetanse.

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/23-5-regelen/

Husk at du får alderspoeng og ekstrapoeng for div. ting du har gjort, f.esk førstegangstjeneste eller folkehøgskole. 2poeng pr. år fra og med du fyller 20. (med unntak av 23/5 reglen som starter når du fyller 23. Og når man søker under førstegangsvitnemål)

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/legge-til-poeng/alderspoeng/

Ser også du nevner filosofi, dette må du ta med en klype salt, men læreren min på skolen hadde høyere utdanning innen filosofi, og han sa at de aller fleste endte opp som lærere innen samfunnsfag og religion, og/eller jobber ikke relatert til fagutdanningen.

Flere humanetiske fag kan også studeres i utlandet, ofte har disse skolene mye lavere karaktergrense, for eksempel psykologi i Danmark.

Takker for fint svar!

Har ikke vært i militæret eller høgskole, har gått 4 år på VGS (er 20).

Penger er i grunn ikke noe problem, og kan godt tenke meg å ta opp 3/4 fag får å øke snittet! Men det jeg er usikker på er om det fortsatt er dårligere? Er usikker på førstegangsvitnemål osv. Betyr det at hvis en med samme snitt med førstegangsvitnemål kommer inn istedenfor meg hvis jeg har tatt opp?

Er klar over jobbmulighetene, derfor jeg prøver å finne noe innenfor som er mer praktisk.

Psykologi hadde vært morsomt, men karakterene mine er altfor dårlig dessverre. Må ta opp nesten alle fagene for å få godt nok snitt.

Men, er det slik at hvis jeg søker nå, uten å ha passert matte eksamener (2) så kan jeg komme inn? eller må jeg fullføre?

Kommer de fleste som søker på UNI inn?

Lenke til kommentar

Takker for fint svar!

Har ikke vært i militæret eller høgskole, har gått 4 år på VGS (er 20).

Penger er i grunn ikke noe problem, og kan godt tenke meg å ta opp 3/4 fag får å øke snittet! Men det jeg er usikker på er om det fortsatt er dårligere? Er usikker på førstegangsvitnemål osv. Betyr det at hvis en med samme snitt med førstegangsvitnemål kommer inn istedenfor meg hvis jeg har tatt opp?

Er klar over jobbmulighetene, derfor jeg prøver å finne noe innenfor som er mer praktisk.

Psykologi hadde vært morsomt, men karakterene mine er altfor dårlig dessverre. Må ta opp nesten alle fagene for å få godt nok snitt.

Men, er det slik at hvis jeg søker nå, uten å ha passert matte eksamener (2) så kan jeg komme inn? eller må jeg fullføre?

førstegangsvitnemål er personer som søker med sitt VGS vitnemål uten å ta i bruk ekstrapoeng/alderspoeng, og er under 21år. Hvis man har tatt opp fag som privatist går man ikke under førstegangsvitnemål.

http://www.samordnaopptak.no/info/opptak/opptakskvoter/kvote-for-forstegangsvitnemal-.html

Jeg tviler på at "flesteparten" kommer inn på sitt førstevalg. Men dette har jeg ingen statistikk over, og hvis det er så, så betyr det kun at få søker på fag de vet de ikke kommer inn på.

Lenke til kommentar

Forestill deg videregående bare med 3x flere bøker, 3x mer å lese og mye mindre tid på deg (kommer selvfølgelig ann på hvilket studie du velger), så er du der.

Jeg håper at det er en overdrivelse? Det stemmer i hvert fall ikke med min egen erfaring på økonomi og administrasjon. På videregående brukte jeg 35-40 timer i uka på skolearbeid. På høyskolen bruker jeg 25-30 timer og da har jeg tatt 37,5 poeng dette semesteret. Dog må jeg nevne at jeg er mer effektiv nå, da jeg bare møter opp på den undervisningen som er verd tida mi og at jeg har et lavere karaktersnitt på høyskolen enn på videregående.

Du må ha bestått matte og alle de andre fagene dine for å få generell studiekompetanse og dermed være kvalifisert til å søke på høyere studier.

De aller fleste som søker høyere utdannelse, får studieplass, men ikke alle får førstevalget sitt, så klart. Hvis du ikke får plass på noen av studiene du har søkt på etter suppleringsopptaket, er det noe som heter "restetorget", der du kan velge blant ledige plasser på andre studier.

I likhet med de andre her, mener jeg også at det er lite hensiktsmessig å velge humanistiske studier, i hvert fall med tanke på jobb etterpå. Men hvis du virkelig ikke aner hva du vil jobbe med og er forberedt på at du kan ha mange år med studier foran deg, altså være 25-28 år gammel før du er ferdig, i tillegg til mye gjeld, er det kanskje ikke så dumt.

Lenke til kommentar

Jeg håper at det er en overdrivelse? Det stemmer i hvert fall ikke med min egen erfaring på økonomi og administrasjon. På videregående brukte jeg 35-40 timer i uka på skolearbeid. På høyskolen bruker jeg 25-30 timer og da har jeg tatt 37,5 poeng dette semesteret. Dog må jeg nevne at jeg er mer effektiv nå, da jeg bare møter opp på den undervisningen som er verd tida mi og at jeg har et lavere karaktersnitt på høyskolen enn på videregående.

Gitt ryktene jeg har hørt om at de som går øko&adm på mitt universitet ofte har multiple choice-eksamener (lol) og drikker ute flere ganger i uka, så kan jeg skjønne at man ikke trenger å putte inn mye energi til et slikt studie, ja.

Lenke til kommentar

Akkurat det gjelder ikke studiet mitt, i hvert fall ikke mer enn noen få av studentene. Hvis jeg husker riktig fra en annen tråd, så har du en god del obligatoriske innleveringer? Jeg har inntrykk av at det ikke er så vanlig her i Norge, eller kanskje det er noe typisk for realfagsstudier? Som regel er de eneste arbeidskravene mine én innlevering eller en gruppeoppgave i hvert kurs. (I fransk fagkommunikasjon hadde jeg fire innleveringer og en muntlig presentasjon, men de krever lite arbeid og alle består.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...