Gå til innhold

Feil på ny vare kjøpt av privatperson

Sparrk

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en xbox one jeg kjøpte på finn for 6200,-. Dette er en ny vare som selger hadde fått fra utlandet. Det viser seg at etter kinecten som følger med ikke virker. Har jeg da rett å klage til selger? På forbrukerrådet sine sider står det at jeg kan klage til selger og be han rette opp eller kreve kompensasjon. Selger sa selv at var det noe feil skulle jeg gi beskjed, nå vil han helst ikke ha noe med dette å gjøre.

http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/n%C3%A5r-selger-er-privatperson

Jeg mener selv at når jeg har betalt såpass mye, itillegg har han tatt en god profitt har han et ansvar. Noen meninger, synspunkter på hva jeg kan kreve ? eller ikke kreve.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpt via Finn.no? Da skulle du ha benyttet deg av betalingsgarantien deres. Da mener jeg kjøper har en mulighet til å godkjenne at produktet fungerer som det skal før pengene utbetales.

Selger burde selvfølgelig gi deg en kompensasjon, men det kan bli vanskelig å erstatte sensoren med det aller første.

Lenke til kommentar

Kjøpt via Finn.no? Da skulle du ha benyttet deg av betalingsgarantien deres. Da mener jeg kjøper har en mulighet til å godkjenne at produktet fungerer som det skal før pengene utbetales.

Selger burde selvfølgelig gi deg en kompensasjon, men det kan bli vanskelig å erstatte sensoren med det aller første.

Kjøpt via Finn.no men, hentet den hos selger og betalte kontanter. Om han ikke skulle gi seg, vil det ha noe å si om jeg klager til forbrukerrådet?

Lenke til kommentar

Aner ikke. Du var sikkert klar over at den var importert, og med det medfølger det dessverre visse ulemper. Ser du har skrevet i en tidligere tråd at den kan sendes til Microsoft i Frankrike. Er ikke det mulig?

Prøvde den muligheten først, men det går ikke, de sender ikke til norge. Du må ha en adresse i frankrike. De sa også at personen som har bestilt måtte opprette en sak. Så kommer ingen vei med de.

Endret av Sparrk
Lenke til kommentar

For kjøp mellom privatpersoner gjelder kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven).

Kjøpsloven

§ 1.Alminnelig virkeområde.

(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova.

Kjøpers rettigheter ved mangler er regulert i §34§

34.Krav på retting og omlevering (avhjelp).

(1) Kjøperen kan kreve at selgeren for egen rekning retter mangel dersom dette kan skje uten å volde selgeren urimelig kostnad eller ulempe. Selgeren kan isteden foreta omlevering etter § 36. (2) Kjøperen kan kreve omlevering når mangelen er vesentlig. Dette gjelder ikke dersom det foreligger hindring eller misforhold som nevnt i § 23. Omlevering kan heller ikke kreves når kjøpet gjelder en ting som foreligger ved kjøpet og har slike egenskaper at den ut fra partenes forutsetninger ikke med rimelighet kan erstattes med en annen. (3) Oppfyller ikke selgeren sin plikt til å rette eller omlevere, kan kjøperen kreve erstatning for sine forsvarlige utgifter ved å få mangelen rettet.

Anbefaler at trådstarter ser nærmere både kapittel IV og V. Dette er svært relevant for hva som defineres som en mangel og hvordan man skal forholde seg til det.

Vær også oppmerksom på at kjøperens rettigheter er mindre i kjøpsloven vs. forbrukerkjøpsloven.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da fikk jeg nettop en ny Xbox. Han hadde kjøpt en 10 stk. for å videre selge. Han ordnet med retur hos MS selv.Krysser fingrene for at den virker som den skal.

Da fikk jeg nettop en ny Xbox. Han hadde kjøpt en 10 stk. for å videre selge. Han ordnet med retur hos MS selv.Krysser fingrene for at den virker som den skal.

Herregud, hvordan folk driver på. Meld han inn til skattemyndighetene.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Herregud, hvordan folk driver på. Meld han inn til skattemyndighetene.

At han importerer noe fra utlandet og videreselger varene i Norge betyr ikke automatisk at han gjør noe ulovlig. Da hadde vi hatt mange lovbrytere her i landet, både privatpersoner og firmaer :)

Eller har jeg oversett noe i denne tråden?

• Liker 2
Lenke til kommentar

At han importerer noe fra utlandet og videreselger varene i Norge betyr ikke automatisk at han gjør noe ulovlig. Da hadde vi hatt mange lovbrytere her i landet, både privatpersoner og firmaer :)

Eller har jeg oversett noe i denne tråden?

Såvidt jeg vet skal man betale skatt av dette etter å ha nådd en viss grense.

Lenke til kommentar

Det vet jeg ikke, men om man legger til norsk MVA i tillegg til kostnadene ved å importere konsollen til Norge, så er det ikke penger å tjene ved salg av denne prisen.

Tja, litt er det da.

Pris frankrike "day one" edition~ 3990,- - 19.6% fransk MVA = 3213,- + norsk mva = 4015,-

Legg til frakt på si 150,- pr konsoll hvis han sendte alle 10 samlet, så er det vel ikke galt.

Edit; Men hele poenget med å kjøpe en slik fra en som importerer må jo være at han fikser alt ved feil og reklamasjoner - ellers kan du like godt importere selv.

Endret av kjetilkl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ved import av Xbox One til Norge gjennom Microsoft Store forhåndsbetaler Microsoft den norske merverdiavgiften ved innførsel til Norge - så det er ingen "ekstra" mva. å legge til. Den er allerede betalt. Ebay, Amazon osv. gjør ikke dette.

Selv betalte jeg ca. 4500 for en konsoll fra Irland (med et spill, lade-kit etc). Ble levert på 2 dager fra bestilling - med norsk mva. betalt. Om de går for 6200 kr er det jo noe penger å hente for de som gidder å holde på med det.

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Tja, litt er det da.

Pris frankrike "day one" edition~ 3990,- - 19.6% fransk MVA = 3213,- + norsk mva = 4015,-

Nesten rett, MVA kan du ikke trekke det direkte av sluttsummen slik du gjør... Rett svar skal bli ca. 4170,-

Slik: 3990/1,196=3336,- (fransk pris uten mva)

3336*1,25=4170,- (norsk pris med mva)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...