steinar62 Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Jeg har et Samsung NX 20 med diverse objektiv, bl.a. 50-200 f/4-5.6. Jeg liker å ta kamera med i naturen og fotgraferer en del fugler. Kommer til kort med objektivet nevnt over og vurderer å kjøpe nytt speilreflekskamera - bl.a fordi utvalget av objektiv er så mye bedre. Ser for meg 300 mm f/4. Er villig til å legge litt penger i kjøpet. Noen som har tips? Vil Samsung komme med flere objektiv som dekker dette? Er systemkamera egentlig bra nok til fuglefotografering - man ser jo ikke motivet direkte.. Lenke til kommentar
Membership Expired Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Speilrefleks og speilløs systemkamera, speilrefleks er også systemkamera. Jeg er ikke fuglefotograf, men kameraer som Canon 7D, Nikon D300s og bedre er best til slikt med tanke på følgefokus. Nye Pentax K-3 skal være god. Eneste speilløse som kan være okey til fuglefotografering er Olympus OM-D E-M1. Men alt er avhengig av hva slags fuglefotografering du er ut etter; fugler i flukt, rovfugler e.l. eller bare vanlige fugler du ser hver dag som ikke er noe morro å ta bilder i det hele tatt. Hadde jeg drevet med fuglefoto så hadde jeg lest og satt meg inn i hva, hvor, hvordan og alt det der om de fuglene jeg skulle ta bilde av. Kjøpt noe som dette(LINK) og satt ut åte eller noe. Med nok forarbeid så kan du ta gode fuglebilder med nesten hva som helst, t.o.m. Samsung NX20 Lenke til kommentar
steinar62 Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 Takk for svar - og oppklaringen Jeg er nok typen som samler på fuglearter, dvs. tar nok bilder av fugler både i flukt og på bakken. Problemet med Samsung er utvalget av objektiv, største brennvidde er det jeg allerede har.. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 (endret) 300mm synes jeg er for lite til fuglefotografering, og tusler man rundt og fotograferer er det enklere med et zoom-objektiv siden fugler kommer til på forskjellige avstander, fotograferer du på en foringsplass er det enklere og kunne bestemme brennvidden på forhånd og bruke et fastobjektiv så som 300mm. Det optimale til action fuglefotografering er nok en canon 7D og en Canon 200-400 f/4 L x1.4, men dette blir dyrt Følgefokuset til 7d er meget bra og fungerer godt til fugler i flukt, problemet er at objektiver som gir raske nok lukketider for å unngå bevegelseuskarphet koster, det finnes rimelige alternativer men da er man avhengig av godt med lys eller høy iso. De rimelige alternativene er Canon 100-400 L IS, sigma 50-500 OC og Sigma 150-500 OC. "IS/OC=stabilisering". Endret 22. desember 2013 av Nautica Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Fuglefotografering kan være en svært krevende øvelse både for utstyret og fotografen. Selv har jeg de siste 3 årene brukt 7D + Sigma 150-500. Selve kameraet er meget bra til den typen fotografering og objektivet kan levere gode resultater under brukebare lysforhold. I forhold til prisen er Sigma 150-500 uten konkurranse, skal man ha lang rekkevidde (fra 400mm og oppover) og bruke originalobjektiver kan prisnivået nå vanvittige summer totalt sett. Spørsmålet er hvor mye du vil bruke og hvor mye vekt du takler. 7D + 150-500 veier tilsammen litt under 3kg (objektivet i seg selv veier nesten 2kg). Tatt i betrakning rekkevidden (500mm) og at objektivet er en zoom er ikke vekta særlig høy. Det finnes objektiver som veier mye mer. Objektivet har stabilisator og brakett for stativ, noe som og funker greit som et bærehåndtak. Både kameraet og objektivet er sikkert og mulig å få tak i brukt og dermed kan du få en betydelig mindre total enn om du kjøper nytt. Speilløst systemkamera tror jeg ikke jeg ville anbefalt til denne typen fotografering, særlig ikke til fugler i flukt hvor man selv med topp utstyr kan oppleve mange bomskudd dersom det er raske fugler og vanskelige situasjoner. Tor Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 DSLR er pr i dag beste valget til action inkl fuglefotografering og forsåvidt kraftige teleobjektiver. Speilløst kan brukes til resten stort sett. Lenke til kommentar
steinar62 Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 Takk for tipsene, de bekrefter egne tanker så langt. Var innom en forhandler som anbefalte meg å vente på nye objektiv fra Samsung, det skal visst komme bl.a 300 mm før neste sommer. Skal ta en nærmere kikk på anbefalingene deres, har Canon EOS 30D fra før og, så det blir vel et nytt Canon kamera - systemkamera med speil Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 (endret) Forskjellen mellom 200mm og 300mm er litt for liten til at jeg ville brukt penger på det. Hvis fuglene sitter stille og i godt lys er billigste alternativet et superzoom-kamera, da kan man få opp til 1200mm under 3 tusenlapper.. Fugler i flukt krever dyre kamera og objektiver. Jeg bruker daglig et Samsung NX300, men bruker sjelden 50-200mm. For eventuell fuglefotografering har jeg fortsatt liggende et EOS 40D. Endret 23. desember 2013 av Frobe Lenke til kommentar
se# Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Var innom en forhandler som anbefalte meg å vente på nye objektiv fra Samsung, det skal visst komme bl.a 300 mm før neste sommer. Skal ta en nærmere kikk på anbefalingene deres, har Canon EOS 30D fra før og, så det blir vel et nytt Canon kamera - systemkamera med speil Det er tatt mange gode fuglebilder med 30D. Et nytt kamera som 70D eller 7D har bedre autofokus og større mulighet for beskjæring, men du trenger ikke nytt hus for å komme i gang. Jeg er forøvrig enig med andre kommentarer at du sikkert vil ønske deg mer enn 300mm for fuglefotografering, men det går også an å få gode bilder med 300mm F4 som du nevnte i første innlegg, eventuelt kombinert med en 1.4 TC. Ellers har Canon en 400mm F5.6 som regnes som skarp og fin og en 100-400mm som ikke er så skarp, men mer fleksibel. Andre alternativ er Sigma 150-500 eller 50-500 og Tamron har nylig lansert en 150-600mm som snart kommer på markedet. Når det gjelder Samsung NX20 så kan du selvsagt vente på at de kommer med 300mm, men følgefokus og seriebildefunksjonen er mye dårligere på NX20 enn på 30D så IMO vil NX20 aldri være særlig egnet til fugler i flukt. Begrenser du deg til fugler som er i ro vil sikkert NX20 kunne fungere OK. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå