linjal Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 (endret) Hei! Takket være en fryktelig vind, gikk strømmen i dag i mindre enn ett sekund (Det var ikke nok til at jeg engang registrerte at det blinket i lyset, bare hørte et par klikk rundt om). Det var likevel lenge nok til at den stasjonære PC-en slo seg av. Dette har skjedd tidligere uten problemer, men denne gangen ville den ikke starte igjen. Det lyser en LED på hovedkortet (SB_PWR), men ellers er alt dødt når jeg prøver å starte den - inkludert lyset på den vanlige av/på-knappen foran. Jeg har gjort følgende: Startet PSU-en manuelt med en binders på den kontakten som går til hovedkortet. Da startet den og alle vifter som ikke er koblet om hovedkortet (Som da ikke var koblet til PSU-en) gikk som vanlig, inkludert viftene på skjermkortet. Prøvd RAM-brikkene hver for seg, som ikke ga noen resultater. Forsøkt å starte den uten skjermkortet, igjen ingen endring. Resetta BIOS ved å fjerne det lille batteriet på HK-et. Niks. Latt den stå av 1.5-2 timer uten strømkontakt i. Forsøkt en annen av/på-knapp, samt å koble de to pinnene med en saks/skrutrekker o.l. flere ganger. Er det noe annet jeg kan prøve, eller er det bare å bestille nytt HK og håpe på en håndspåleggelse fra oven som gjør at pakken blir sendt og kommer fram før jul? Det er vel ikke noe annet det kan være? Vedlagt er et bilde over delene som sitter i PC-en. På forhånd takk for eventuelle innspill! Edit: Ny utvikling: Idet jeg hadde skrevet denne tråden, hørte jeg et nesten uhørlig klikk fra kanten der PC-en står. Plugget i kontakter og den bootet. Slo den av og på en gang til. Men hadde ikke i skjermkortet da, så satte i det og bootet igjen, denne gangen fikk jeg beskjed om å sette i PCI-kontaktene i skjermkortet over skjermen, som jeg så klart hadde glemt. Jeg gjorde det og prøvde å skru den på igjen, men nå var det igjen ingenting. Kan det være PSU-en eller skjermkortet? Det syntes å fungere som det skulle da det var koblet til PSU-en uten at hovedkortet var det. Hvis det var noe med skjermkortet som fikk PC-en til ikke å boote, skulle ikke det være det samme uansett om hovedkortet er koblet til? Endret 22. desember 2013 av linjal Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Jeg ville prøvd å resette CMOS og laste Bios defaults. En slik liten ubalanse i strømmen burde ikke ta knekken på noe, men det kan jo hende at du har hatt en komponent som ikke var helt frisk fra før. Lenke til kommentar
linjal Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 Jeg ville prøvd å resette CMOS og laste Bios defaults. En slik liten ubalanse i strømmen burde ikke ta knekken på noe, men det kan jo hende at du har hatt en komponent som ikke var helt frisk fra før. Har jeg ikke gjort det ved å fjerne batteriet i ca. ett minutt? Jeg kommer ikke så langt som til å laste BIOS eller å få tilgang til menyen der, siden maskinen ikke reagerer når jeg prøver å slå den på, annet enn tilfeldigvis virker det som. Jeg tror nå mest at det er PSU-en, siden den tilsynelatende ikke kan gå med både HK-et og skjermkortet tilkoblet. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Har du prøvd å koble til det integrerte skjermkort på hovedkortet? Ellers kan det være at PSU har fått seg en liten smell. Lenke til kommentar
linjal Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 Har du prøvd å koble til det integrerte skjermkort på hovedkortet? Ellers kan det være at PSU har fått seg en liten smell. Jeg har ikke fått gjort det, da det virker så tilfeldig når den vil gå og ikke. Jeg skal prøve senere i kveld. Det som skjer, er at skjermkortet og viftene utenom HK-et går bra når jeg "jump-starter" PSU-en, men når jeg kobler til HK-et så vil det ikke starte. Eller så boota den ganske tilfeldig da jeg ikke hadde skjermkortet i, men etter jeg koblet til det, var det ingen respons. Det gikk heller ikke å starte den igjen etter det uten skjermkortet, selv om den gikk greit når jeg koblet ATX-en (Tror det er det koblingen heter...) manuelt/med binders. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå