wanted56 Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Hei jeg fikk et brev fra kontoret for voldsoffererstatning, regressrkav i det gir de meg et forhånsvarsel om regresskrav i sak om erstating fra staten for personskade.De søker regress hos meg for 57 267-, det er et beløp jeg ikke tjener iløpet av et helt år, jeg er student, bor hjemme og jobber deltid. 2 ganger i uken. Denne saken er ifra mars 2012, og jeg hadde lagt dette bak meg, men plutselig så dukket det et brev i posten. Det jeg lurer på, vil en klage med begrunnelse med at jeg ikke er økonomisk sterk nok til å betale et slikt beløp hjelpe eller ikke? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Muligens. Statens regresskrav kan " helt eller delvis ettergis dersom utvist skyld, skadevolderens økonomi eller forholdene ellers tilsier det.", men jeg vil tro terskelen er ganske høy. Din økonomi er et moment, men dersom du er student vil du jo få bedre økonomi etter hvert. Og det vil være en helhetsvurdering. Dersom dette var grov uoppfordret vold hjelper nok ikke dårlig økonomi stort, men om det var et barslagsmål hvor du var mer uheldig og også offeret var voldelig er muligens saken annerledes. 1 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Tipper det fungerer som med alt annet. Du får utsettelse/gunstig nedbetaling. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 (endret) Dobbelpost Endret 3. januar 2014 av Herr Brun Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Stakkars deg, har du fått ett regresskrav på nakken etter å ha grisebanket en tilfeldig idiot som helt sikkert fortjente bank i taxikøen du da? Føler veldig med deg...... 3 Lenke til kommentar
wanted56 Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 Er det noe vits å høre med en Advokat om hva jeg skal gjøre? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Det kan fort bli dyrt, men mange gir jo gratis halvtime for å se om de kan hjelpe deg. Lenke til kommentar
wanted56 Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 Ja, men forstår virkelig ikke hvor jeg skal betale det beløpet fra, under rettsaken var det ikke snakk om et slikt beløp i det hele tatt. Og kom regelrett som et sjokk på meg, når postkassa ble åpnet idag. Noen hint til hva jeg kan gjøre? for å eventuelt til å bli beløpet mindere? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Er det noe vits å høre med en Advokat om hva jeg skal gjøre? Kommer vel helt an på hvordan saken er. Om det er snakk om en soleklar voldssak mot en annen person vil det kanskje ikke bli veldig lønnsomt. Da er det nok bedre å få til en betalingsordning som du er i stand til å betjene. Lenke til kommentar
wanted56 Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 Er det mulig at regresskravet kan bli mindere? hvis jeg sendet er brev, med at jeg studerer og etc? Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Helt alvorlig så er 57000kr peanuts, sjølv om det er mye for deg idag. Eg tror du kan glemme å få det redusert ja. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Er det mulig at regresskravet kan bli mindere? hvis jeg sendet er brev, med at jeg studerer og etc? Ja, det er mulig,r ef momentet om skyldnerens økonomi i bestemmelsen jeg siterte over. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Men man skal da betale når man har gjort noe galt. Du får kanskje utsettelse, men tviler på at det blir slettet. Lenke til kommentar
wanted56 Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 Helt enig at ting skal gjøres opp for seg, og ja jeg gjorde noe galt, men den straffen sonet jeg, for en fattig student er økonomisk straff ganske hard, og ihvertfall når summen er såpass høy. Lenke til kommentar
Andeith Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Helt enig at ting skal gjøres opp for seg, og ja jeg gjorde noe galt, men den straffen sonet jeg, for en fattig student er økonomisk straff ganske hard, og ihvertfall når summen er såpass høy. Det er opp til domstolene å bestemme når du har gjort opp for deg. Men bare send ett brev, tviler på at de kommer til å tvinge deg til å slutte med utdannelsen din. Lenke til kommentar
wanted56 Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 Får bare krysse fingrene for at ting ordner seg, er villig til å betale og gjøre opp for meg, men den summen ble litt høy for min lommebok. Vil takke alle som har svart, og er det noen som vil komme med flere innlegg setter jeg pris på det også=) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Det er opp til domstolene å bestemme når du har gjort opp for deg. Men bare send ett brev, tviler på at de kommer til å tvinge deg til å slutte med utdannelsen din. Nei, det er faktisk opp til kontoret for voldsoffererstatning Lenke til kommentar
petterpann Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Det er lite lønnsomt å denge løs på folk som allerede ligger nede for telling. (Ser fra tidligere tråd) Lenke til kommentar
wanted56 Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 Helt enig. Skal ikke sitte her å forsvare meg, det gjorde jeg ikke under rettsaken heller, har gjort noe feil og da tar jeg skylden for det. Er bare det at summen er høyere enn det jeg kan betjene. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Hjemmel for regress mot deg som gjerningsperson er voldsoffererstaningsloven §15 og voldsoffererstaningsforskriften §7. Vurderingskriteriene som skal legges til grunn fremkommer i lovens §15 annet ledd: Statens krav etter første ledd kan helt eller delvis ettergis dersom utvist skyld, skadevolderens økonomi eller forholdene ellers tilsier det. Som kjent er staten veldig forsiktig med å ettergi sine krav mot borgere. I enkelte tilfeller kan også ettergivelse av et krav virke direkte støtende mot almenheten. I ditt tilfelle vil det også være slik at man normalt sett at skadevolder skal stå til ansvar for sine handlinger. Du må nok regne med at forvaltningspraksis er meget restriktivt på området. Det at du per dags dato er i en vanskelig situasjon er nok ikke alene grunnlag for at kravet mot deg blir satt ned. Dette fremkommer også av deres hjemmeside: Det føres en streng praksis for ettergivelse av regressansvaret. Normalt ettergis ikke regresskrav ut fra søkers nåværende vanskelige økonomi, fordi situasjonen kan endre seg. Det er viktig at regresspliktige har en dialog med SI for å diskutere hensiktsmessige nedbetalingsordninger. Når det gjelder utvist skyld forholder Kontoret for voldsoffererstatning og Erstatningsnemnda for voldsofre seg til det som fremkommer i dom eller forelegg. Ut fra hvordan du har lagt fram saken din på forumet så ville jeg nok ikke satset alt på at du skylder 57-58. 000 mens du er student. At du er student tilsier jo nettopp at din økonomiske fremtid vil forbedres betraktelig når du er ferdig med studiene. At bestemmelsen praktiseres strengt fremkommer også av Ot.prp. nr. 10 (2007-2008) under punkt 3.20 (min utheving): Departementet bemerker også at det etter omstendighetene kan være behov for at staten i unntakstilfelle helt eller delvis ettergir kravet for at skadevolderen skal kunne få en reell mulighet til å etablere seg på ny f. eks. etter lang soning. At det fremdeles er egne regler om dette i voldsoffererstatningsloven anses per i dag som en bedre løsning enn for eksempel om Statens Innkrevingssentral eller namsmyndighetene gjennom gjeldsordningsloven skal ta stilling til spørsmål av denne karakter. Det vises i den forbindelse til at voldsoffererstatningsordningen er en ganske kompleks ordning og at voldsoffererstatningsmyndighetene er best rustet til å foreta de vurderingene som regressinstituttet etter denne ordningen krever. Departementet er etter høringen kommet til at de mest tungtveiende argumentene taler for å videreføre regressbestemmelsene i sin nåværende form. Prinsippet om at skadevolderen erstatningsrettslig skal stå til ansvar for sine handlinger anses tilstrekkelig ivaretatt gjennom den restriktive praksis som har vært fulgt i disse sakene. Til slutt vil jeg bare påpeke at selv om du ble ferdig med den strafferettslige biten i 2012, er du tydeligvis ikke ferdig med den sivilrettslige siden av saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå