Gå til innhold

Ny stasjonær - Foto, video, spill

Anbefalte innlegg

Min 6-7 år gamle PC har klart seg lengre enn forventet. Eg er veldig overrasket over kor bra den fortsatt klarer seg. Spiler litt spill som FM, EU 4, CIV, Metro, Stalker m/mods og det går fint på medium settings, men driver som freelance fotograf så hovedsaklig bruker eg den til bilderedigering og video, og eg er uansett ikkje spesielt opptatt av grafikk når det kommer til spill. Rendrer ein del 15-25min filmer så eg regner med ny CPU vil gi drastisk forbedring samenlignet med min dobbelkjerne traver.

Bygde den eg har nå sjølv, men eg har mistet litt oversikten over utviklingen siden sist.

Det eg har som kan brukes
- Samdung 22" - T220 om eg husker rett. Godt fornøyd med denne, så evt oppgradering her tar eg i fremtiden tror eg. Føler de nye skjermene lurer meg litt til å tro at bildene er skarpere og mer kontrastfylte enn de egentlig er, så tenker at det er greit å heller ha denne til redigering.
- 1000w Mist PSU, som eg tror skal funke fint (?)
- Modulært Lian Li Cube Case, så det er rikelig med plass + 6stk 120mm vifter m/viftestyring.
- 6 stk interne harddisker - Eg har endeløst med videoklipp og bilder i raw format så det er viktig at eg skal kunne bruke de harddiskene eg har nå. Tenker å bytte ut den minste med en større ettersom det er mangel på plass, men det tar eg etterkvert eller om eg tilfeldigvis kommer over eit godt tilbud.

Har fulgt anbefaliger på hardware.no og det eg har sett på sålangt er følgende:

Intel 4770K

Asus Z87a LGA1150
GTX 650 TI Boost (usikker på merket - setter pris på lite støy)
Corsair Vengance DDR3 16GB 1600MHZ (2x8)
Samsung 256GB Pro
Noctua NH-U14s Kjøler

Lurer på å kjøpe en sekundær SSD som eg legger alt av nytt foto og videomateriale på, og deretter flytter over til vanlig harddisk når det er ferdig. Vil eg har noen fordel av det?
Trenger også ny mus og eit tastatur, men her er eg heilt blank.

Ser dette greit ut og passer alt sammen? Er mest opptatt at eg får verdi for pengene, og at det holder ei god stund fremover. Skjermkort veit eg lite om. Som sagt er ikkje det så viktig med det er greit om eg kan spille nyere spill relativt ok. Bør eg se etter noe bedre der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, kan vel holde på slik ei stund. Har alltid hatt nvidia og aldri hatt noe problem med det, så tror kanskje eg holder meg til det. Setter uansett grensen til to tusen, tror eg, iom at eg ikkje er spesielt kravstor til grafikk. Visst 760x kan klare seg like bra i fremtiden som mitt nåverende GT8800 ( :) ) så blir eg storfornøyd,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...