Pallantir Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 (endret) Jeg må bruke lesebriller i tillegg til linser, og det irriterer møkka av meg!!! Jeg har -0,5 på ett øye og -0,75 på det andre øyet. Opprinnelig hadde jeg mye mer, men etter en LASIK-operasjon i Sverige på 90-tallet, på et tidspunkt da det ennå ikke var tilgjengelig i Norge, fikk jeg veldig godt syn, og det holdt fram til i sommer, da det ble svekket igjen, trolig pga. dårligere "autofokus" fordi linsen i øyet ble stivere. Iallfall har jeg brukt +0,5 i lesebriller på datamaskinavstand og +1 på normal leseavstand i en måneds tid, og nå er det nok! Jeg ser krystallklart med linsene på avstand, men alt under 3 meter blir gradvis mer uklart, og det gidder jeg bare ikke. Det er nylig kommet Kamra-operasjoner til Norge, der de setter inn en skive over lisen som korrigerer langsyntheten, samtidig som man kan korrigere nærsyntheten med en ny LASIK-operasjon. Prisen på knapt 50 000 er ærlig talt bare vekslepenger for å slippe unna så mye irritasjon. Er det noen her som har prøvd det og kan si litt om erfaringene med det? Jeg lurer spesielt på hvordan skarpheten er mellom lesesynet og de tre-fire meterne der avstandssynet overtar helt. Endret 22. desember 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 LASIK begynner å bli ganske gammel teknologi. Sjekk gjerne etter andre alternativer som har lavere risiko. Hører du med de ulike tilbyderene får du vel vite noe om hva som er mulig å gjøre og hvilke forhåpninger du kan ha. Som du er inne på er det stivhet i linsen som gjør dette, og alt du gjør som kompensasjon blir kompormisser med tilhørende risiko. For dem som er uheldig og mister/reduserer synet p.g.a. komplikasjoner så er det å bruke linser og briller peanuts. Lenke til kommentar
Pallantir Skrevet 22. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2013 (endret) Det er vel IntraLase Lasik som er standarden, er det ikke? cTEN brukes vel mest av universitetsklinikker. Jeg var veldig godt fornøyd med min LASIK-operasjon på 90-tallet. Klart det fins skrekkhistorier, men jeg holder meg til statistikk og ikke noe annet når jeg foretar risikovurderinger. Ifølge Oftalmologisk forening er 97 % av operasjonene vellykket (og jeg har aldri sett noen kilder som har tilbakevist det tallet for Norge). Hvis det tallet virker skremmende, er det best ikke å kjøre bil... Men uansett var det personlige erfaringer med Kamra jeg spurte etter, og jeg går ut fra at du ikke har det. Jeg bryr meg mindre om hva tilbyderne sier, de er selgere. Jeg vil heller høre fra folk som har prøvd det selv. Edit: For å ikke bli misforstått: Jeg snakker om FemtoSekund LASIK. Og jeg ser at SynsLaser.no faktisk tilbyr cTEN, så da tar jeg det også med i regnestykket. For øvrig kan det være interessant å høre fra noen som har prøvd RLE også, det eneste jeg bryr meg om er å slippe briller og linser. Metoden er ikke så viktig. Den dropper vi. Leser litt for mye rart om den, Kamra anbefales framfor den og er en nyere metode med gode resultater. Endret 22. desember 2013 av Pallantir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå