Gå til innhold

Isopropanol 99.9% renhet til rens av elektronik


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Jeg lurer litt på renhet i Isopropanol.

Jeg ser amerikanerne kaller det 99.9% Isopropanol.

Her i lander står det bare Isopropanol, og er gjerne blå å kalles blåsprit.

Isopropanol skal vel egentlig være fargeløs, så blåfarge er vel tilsatt.

 

Har tenkt å bade elektroniske kort i isopropanol til å fjerne fuktskader, å da vil jeg derfår ha en ren type.

 

Finnes det forskjellige renhetstyper? Eller er isopropanol, isoprobanol?

 

Er isopropanol 99,9% foreksempel renere enn Blårens?

 

Hvor får man i tilfelle kjøpt ren Isopropanol 99.9%?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg prøvde med røsprit engang og endte opp med å ødelegge kretskortet så ikke kjøp noe med farge! Jeg kjøper ren isopropanol i en malingsbutikk i Bergen. Har hørt at det er ulovlig å selge ufarget sprit. Jeg har også brukt aceton på kretskort. I begge tilfellene gjorde jeg det for å fjerne loddefluss og det funket like bra. En tannbørste er til god hjelp! Om det er potensiometre eller andre utette mekaniske komponenter er det urt å holde spriten unna disse!

Lenke til kommentar

Jeg brukte også 94% ren isopropanol (resten vann) på den vannskadede mobilen min for noen mnd siden. den funket i noen dager så konket skjermen. Egentlig var det min feil siden jeg ikke tørket den skikkelig og det var sprit bakom skjermen osv. Putt kortet gjerne i ovnen i et par timer før du setter strøm på.

Lenke til kommentar

Jeg har også Aceton, er det forskjeller på renhet på Aceton også?

 

Jeg skal også bruke Isopropanol for vanskadde mobiler. Men jeg skal ikke bade hele telefonen, skal plukke den i stykker og bade hovedkortet mend det børstes. Tørkes godt etterpå.

Hvis du dupper hele telefonen i bad av isopropanol vil en liten skade på (ikke helt tett) LCD føre til at væske legger seg inne i LCD og du får en delvis ødelagt skjerm. Spesielt på Iphone 4 og 5, væske vil komme mellom backlight og LCD.

 

Så konklusjon er at jeg må gjennomsiktig isopropanol? Kan vinmonopolet muligens hjelpe meg med å skaffe det?

 

Er aceton sterkere en isopropanol, ser den skaffes i en metallboks? Mulig litt hard mot komponenter?

Lenke til kommentar

Prøv i malingsbutikker. tviler vinmonopolet kan hjelpe deg. Ellers kan du prøve apotek, de har rensesprit til sår. Acetorn er nok alltid veldig ren. Grunnen til at sprit tilsatt kjemikalier er fordi alkoholikere ikke skal kunne drikke det. Uansett om du skal gjøre bedrift bør du prøve å gjennvinne spriten gjennom filtre etc da jeg iallefall betalte 78kr literen!

Lenke til kommentar

Heisann,

 

Jeg lurer litt på renhet i Isopropanol.

Jeg ser amerikanerne kaller det 99.9% Isopropanol.

Her i lander står det bare Isopropanol, og er gjerne blå å kalles blåsprit.

Isopropanol skal vel egentlig være fargeløs, så blåfarge er vel tilsatt.

 

Har tenkt å bade elektroniske kort i isopropanol til å fjerne fuktskader, å da vil jeg derfår ha en ren type.

 

Finnes det forskjellige renhetstyper? Eller er isopropanol, isoprobanol?

 

Er isopropanol 99,9% foreksempel renere enn Blårens?

 

Hvor får man i tilfelle kjøpt ren Isopropanol 99.9%?

Du kan bruke Isopropanol sånn som du tenker. Den har egenskapen at den fordunster helt uten rester. Men hvis du har brukt den til å vaske med, så vil komponenten forurensing ligge igjen. Det er derfor viktig at man bruker rikelig med veske for å skylle forurensningen ned i skyllekaret. Da blir vesken i skyllekaret skitten, og kan ikke brukes til å skylle med, for da blir skitten i vesken bli liggende igjen etter hvert som Isopropanolen dunster bort.

 

Jeg tror ikke det er enkelt å "vaske" bort "kortsluttningen". Mange kretskort består av flere lag.

 

Fuktighet, og flere metaller (som har stor avstand i spenningsrekken som kobber og loddetinn(blykomponent)) hører ikke sammen. I tillegg kommer strøm fra batteriet.

 

Prøver å si at "kortslutninigen" sine veier består av oksyder og salter som ikke er løsbare, men heller bør skrapes vekk

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Jeg brukte også 94% ren isopropanol (resten vann) på den vannskadede mobilen min for noen mnd siden. den funket i noen dager så konket skjermen. Egentlig var det min feil siden jeg ikke tørket den skikkelig og det var sprit bakom skjermen osv. Putt kortet gjerne i ovnen i et par timer før du setter strøm på.

 

Mener du at isopropanol vekket din døde, vannskadde, telefon til livet igjen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vel mest tenkt å bruke isopropanol til å fa ut vann fra mobiler som har tatt seg en dykkert.

Legger bare hovedkortet i isopropanol å børste over litt nede i isobadet. Hindrer vel forhåpentligvis fremtidig korrosjon fra vannet også forhåpentlig.

Er ikke noe garantert metode for å fikse en vannskadd telefon, men kan vel funke nå og da?

Snapkoblingene ellers i mobilen kan vel kanskje børstes også. Skal ikke legg skjerm og kamera i isobadet. Er vel noe jeg eventuelt skal gjøre kort tid etter en mobil har fått et vannbad og ikke virker, ikke en som har ligget og gjæret seg lenge.

En siste løsning hvis ikke noe annet funker.

Får se, jeg har ikke prøved enda :D

Har heller ikke noen mobil som har tatt et bad for øyeblikket, men det gjelder vel og ha korrect iso klar når det sjer :)

Endret av Halloja
Lenke til kommentar

Jeg brukte også 94% ren isopropanol (resten vann) på den vannskadede mobilen min for noen mnd siden. den funket i noen dager så konket skjermen. Egentlig var det min feil siden jeg ikke tørket den skikkelig og det var sprit bakom skjermen osv. Putt kortet gjerne i ovnen i et par timer før du setter strøm på.

Da er det bare en gnist som skal til så får du noe som heter flambering. Husk å ta en video til VG når ovnsdøren flyr forbi.... :rofl:

 

God jul :xmas:

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...