Gjest Slettet-BgFc5nJQ Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Hei! Har en Macbook Pro (årets modell) via skolen, og har da ikke administrator rettigheter. Prøver å laste ned et spill, men det krever adminrettigheter. Får lastet ned dokumenter, bilder og lignende, men skal det ikke være mulig å laste det ned på en eller måte? Er det noen mulighet å spille via harddisk/minnebrikke? På forhånd, takk! Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 (endret) Krever adminrettigheter for å laste ned spillet, eller for å kjøre/innstalere spillet? Vist du ikke får lastet det ned kan du bare bruke en annen maskin til å laste det ned, så kopiere over til maskinen din. Er det innstalering av spillet som er problemet? Vist du har tilgang til en annen mac maskin, ta en minnepinne og sett inn i maskinen. Når du holder på å instalere programmet kommer det et valg opp på hvilken disk du vil innstalere det på. Velg da minnepinnen evt minnekort, de tar mindre plass og knekker ikke så lett som en 5 cm pinne som stikker utifra maskinen ;-) Minnepinnen/kortet må da sikkert være formarter i Mac OS journalført for at det skal fungere. Du kan formatere disken i diskverktøy (søk i spotlight etter det), velg pinnen/kortet i menyen til venstre. Så "Slett" i menyen på topp av vinduet, så velger du filformat Mac OSX journalført. PASS PÅ: Formatering vil slette alt innhold på en disk, så ta vare på filer du vil beholde. Putt pinnen/kortet inn i din maskin, så kan det vær at det fungerer. Vist det ikke fungerer så kan det jo vær at IKT ansvarlig vil innstalere det for deg? Endret 22. desember 2013 av Speider-gutten Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BgFc5nJQ Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Ja, jeg tror det er adminrettigheter for kun å installere spillet, ikke kjøre det. Kan bruke en annen maskin, derav windows til å laste det ned med, men har ikke tilgang til andre mac'er, vet ikke om dette har noe å si? Også er jeg usikker på hvordan filene blir installert på et sd-kort/minnebrikke, ettersom det normalvis blir opprettet egne mapper i programfiler på windows C: osv. Har virkelig ikke peiling! Formatering og journalføring i OSX har jeg overhodet ikke peiling på, så det hadde vært kjekt med en punkt-for-punkt guide. Glemte å nevne at dette spillet krever steam, men begynner nå å lure på om dette egentlig er verdt alt bryet. Formatering til mac generelt har jeg hørt om før, men aldri helt forstått hva det egentlig dreier seg om. Jeg kan si deg såpass at IKT på skolen overhodet ikke installerer spill, da dette egentlig er en skole pc. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Tror ikke du får mer hjelp før du avslører hvilket spill det faktisk er snakk om. Hvis spillet er distribuert som en dmg-fil, kan du kanskje åpne den og dra mappa inn på skrivebordet ditt istedenfor til Applications-mappa. Med litt flaks ... Å installere via en Windows-pc vil i de fleste tilfeller ikke funke. Å formatere minnepinne/kort trenger du mest sannsynlig ikke da mac forstår dos-filsystemet som disse som regel er formatert med. Og som sagt spørs det om den fremgangsmåten vil virke uansett. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BgFc5nJQ Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Ingen hemmelighet hvilket spill det er, det er snakk om Football Manager 2012. Så hva mener du jeg bør gjøre? Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 23. desember 2013 Del Skrevet 23. desember 2013 Nå vet jeg ikke helt om FM 2012, men antar at du får det i en *.pkg fil? Ser vel slik ut: Vist den ser slik ut tror jeg du må innstalere på en minnepinne/kort. Men da via en annen mac med admin rettigheter... En PC vil ikke fungere. Vist du får låne en Mac noen minutter så kan du følge denne guiden for å formatere pinnen/kortet. På siste punkt, istedenfor "MS-DOS(FAT)" i nedtrekkmenyen velger du "Mac OS Extended (journaled)" så får du formatert i riktig format. I løpet av innstallerings prossessen vil det komme et vindu der du kan velge hvilken disk du skal innstallere applikasjonen på. Her velge du selfølgelig pinnen/kortet som du nettopp har formatert. Til quantum: Det er ikke alltid *.pkg filer vil innstalere seg på fat partisjoner, vist jeg ikke tar feil krever de Mac OS Extended (journaled) for å fungere noen ganger. Vist det er en *.pkg fil og du ikke har tilgang til en annen Mac, vet jeg ikke helt hva du kan gjøre... Kan jo være verdt å spør om IKT ansvarlig vil innstalere for deg, etter juleferien da. Kan vær de vil hjelpe deg med det. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Til quantum: Det er ikke alltid *.pkg filer vil innstalere seg på fat partisjoner, vist jeg ikke tar feil krever de Mac OS Extended (journaled) for å fungere noen ganger. utvilsomt, men hvis det er en utfordring å formatere pinnen kan man jo prøve uten først. et annet alternativ kunne vært å starte mac'en i target-modus, og installere til den fra en annen mac (som om den var en ekstern disk), men det krever altså også en annen mac. er det ikke noen klassekamerater som også har mac? ... og det er ingen garanti for at denne fremgangsmåten vil fungere uansett, det kan godt være at innstillinger og diverse støttefiler installeres på den lokale maskinen ... og da vil det jo ikke kjøre. Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Javelda, trodde jeg hadde prøvd meg på å innstalere pkg fil på minnepenn, men fikk ikke lov pga filsystemet. Kanskje jeg husker feil? Uansett, ser ut som om du trenger en annen Mac for å hjelpe deg. Evt hacke deg til admin rettigheter på maskinen, noe som ikke er helt greit og enkelt... Lenke til kommentar
quantum Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 Kanskje jeg husker feil? Ikke godt å si. Derimot tror jeg nok helt sikkert ts kan ha nytte av å lære seg hva et filsystem er og hvordan det opprettes. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 3. januar 2014 Del Skrevet 3. januar 2014 Last det ned på en annen maskin også kopierer du run mappen over på minnepenn eller noe. Deretter så åpner du filen på minnepenn og sjekker om den begynner å auto installere. Ellers så kan du prøve å finne auto run ett sted. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BgFc5nJQ Skrevet 5. februar 2014 Del Skrevet 5. februar 2014 Beklager for sent svar. Det er dessverre ingen mulighet, har ingen andre mac'er tilgjengelig slik at jeg kan flytte over. Har i hvert fall fått svaret mitt bekreftet på at det er umulig, da må jeg vente til jeg går ut vgs og kan kjøpe mac'en, for så å få administratortillatelse. Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 7. februar 2014 Del Skrevet 7. februar 2014 Jau, helt umulig er det jo ikke... Det går alltid ann å fikse det på en eller annen måte, og nå tror jeg at jeg vet hvordan du kan gjør det. Om IKT vil like det er jo en annen sak, vist de finner utav det Lite spørsmål først, er du realtiv god med maskiner? Dvs har vært borti terminal/cmd/ledtekst i enten OSx eller Windows? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BgFc5nJQ Skrevet 8. februar 2014 Del Skrevet 8. februar 2014 Ikke veldig mye, nei, men jeg har noe kjennskap. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Sjekk PM Sånn at ingen andre som møter samme problem kan bruke denne tråden til å finne løsningen? Glupt ... Kanskje dere poster løsningen her til slutt hvis det funker? Lenke til kommentar
Speider-gutten Skrevet 9. februar 2014 Del Skrevet 9. februar 2014 Heller det at løsning åpner opp for at enhver som har 5 min og tilgang på en maskin kan gjøre hvem som helst til administrator på maskinen. For min del tenker jeg heller på at slike ting egentlig ikke burde ligge ute slik at alle kan få se og gjøre. Plutselig så eier du ikke maskinen din lengre, litt kjipt hvertfall 1 Lenke til kommentar
Gims Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Sjekk PM Sånn at ingen andre som møter samme problem kan bruke denne tråden til å finne løsningen? Glupt ... Kanskje dere poster løsningen her til slutt hvis det funker? CMD + R under oppstart av maskin og så starter du Terminal programmet og skriver resetpassword der kan du sette nytt passord til administrator. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 14. februar 2014 Del Skrevet 14. februar 2014 Heller det at løsning åpner opp for at enhver som har 5 min og tilgang på en maskin kan gjøre hvem som helst til administrator på maskinen. For min del tenker jeg heller på at slike ting egentlig ikke burde ligge ute slik at alle kan få se og gjøre. Plutselig så eier du ikke maskinen din lengre, litt kjipt hvertfall Det er nå engang sånn Apple har laget OS X, og jeg tror det hjelper lite å prøve å gjemme det unna i en PM så lenge Apple publiserer denne informasjonen på sidene sine... Hvis man leser bruksanvisninga så finner man også ut at man må kryptere disken hvis man ønsker å beskytte data mot andre som har fysisk tilgang til maskinen. Dette gjelder forøvrig ikke bare Mac. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå