Gå til innhold

Variabler/gradert ND-filter

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg vurderer å få meg et ND filter jeg kan bruke for lange lukkertider i dagslys. Var innom FotoVideo og tittet. Fant vel noe jeg ble fristet til å kjøpe. Dette var vel det som kalles graderte gråfiltre. Vil høre med dere ang erfaringer. Andre halvdel av utfordringen min blir å finne hvilken diameter jeg skal ha. Har pr nå en sigma 35, f1.4 og en Nikon 28-70. Skal jeg bruke filteret på sigmaen, så kommer jeg meg unna med 67mm, som er billigere enn 77mm jeg trenger til det andre. Det jeg da må ha i bakhodet er at det er få kommende objektiver jeg kan bruke dette på. Vet mellomringer fungerer, men det er jo mer knot..

Må være god kvalitet.

Erfaringer? Gjerne ift merke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Jeg vurderer å få meg et ND filter jeg kan bruke for lange lukkertider i dagslys. Var innom FotoVideo og tittet. Fant vel noe jeg ble fristet til å kjøpe. Dette var vel det som kalles graderte gråfiltre. Vil høre med dere ang erfaringer. Andre halvdel av utfordringen min blir å finne hvilken diameter jeg skal ha. Har pr nå en sigma 35, f1.4 og en Nikon 28-70. Skal jeg bruke filteret på sigmaen, så kommer jeg meg unna med 67mm, som er billigere enn 77mm jeg trenger til det andre. Det jeg da må ha i bakhodet er at det er få kommende objektiver jeg kan bruke dette på. Vet mellomringer fungerer, men det er jo mer knot..

Må være god kvalitet.

Erfaringer? Gjerne ift merke.

Edit: mulig jeg bruker feil ord her. Det jeg er ute etter er et filter som kan justeres fra lyst til veldig mørkt. Det med lange lukkertider i dagslys sier vel uansett hva jeg er ute etter..

Lenke til kommentar

Edit: mulig jeg bruker feil ord her. Det jeg er ute etter er et filter som kan justeres fra lyst til veldig mørkt. Det med lange lukkertider i dagslys sier vel uansett hva jeg er ute etter..

Gradert gråfilter har en mørk del og en lys del, brukes typisk for å unngå for mye kontrast mellom himmel og landskap. Det du er på jakt etter (ut fra det du skriver) er et variabelt gråfilter. Jeg har ikke noe variabelt gråfilter å anbefale, men generelt synes jeg at filter blir mer brukt når jeg har et som passer filtergjnegen på objektivet og det ikke er nødvendig med overganger. Har du et filter som har mye større diameter enn objektivet vil du heller ikke kunne bruke solblender så jeg heller til å kjøpe filter til den mest brukte/et par filterdiamtre.

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen.

Jeg skal en tur over til NY mot slutten av mars. Har derfor tenkt meg en tur innom B&H for å se om jeg finner noen gode tilbud generelt sett. Tenker å kjøpe filter der da de har halv pris av FV for eksempel.

Ser at dette er på vei inn på markedet, og vil tro at det passer meg midt i blinken, da jeg synes 8 stop er noe lavt om jeg skal fotografere i sollys med lange lukkertider:

http://www.bhphotovideo.com/c/product/1015991-

REG/light_craft_workshop_10811_67mm_rapid_variable_nd.html

Åpenbart er det vel ikke mange erfaringer, så tror dette blir med meg hjem med mindre noen vet noe jeg ikke vet om dette..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...