Gå til innhold

Hvorfor er folk så gniten?

CirkA7

Anbefalte innlegg

Hei.

Noe jeg har lurt på en stund er hvorfor folk mener apps til mobilen, spill til spillmaskinen din osv. er så dyrt?

En app til 7 kroner gidder ikke folk å kjøpe, men de kjøper en cola på butikken til 18 kroner. Hvor er logikken?

Jeg leste nettopp en kommentar på en nettavis der en person sa han skulle kjøpe første episode til sesong to av the walking dead hvis den kom på tilbud i julen. Hva?? Èn episode koster 40 kroner, og kjøper man alle 5 på en gang koster det deg 149 kroner. Dette er billig! Det er jo prisen til en tobakk!

Hvis man kunne tenkt seg et spill til Play station el. så kan man bare droppe en kveld på byn for eksempel, så har man kanskje mer penger igjen etterpå når man har kjøpt dette spillet, enn om man gikk på byn.

Sant skal sies at jeg selv tenker slik noen ganger, men jeg aner ikke hvorfor.

Noen flere som har tenkt på grunner til denne tankegangen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spill og apps er jo vanedannende :-)

Men er helt enig med trådstarter. Folk har en merkelig uvilje til å betale for digitalt innhold, men betaler gledelig for alt annet.

En øl ute koster 60-70 kroner. Da drar man visakortet glatt. Men å kjøpe et spill/en app til 60-70 kroner er helt uhørt, selv om det gir en mer langvarig glede enn en øl.

Jeg har begynt å drite i piratkopiering og kjøper heller digitalt innhold. Har VG+, Spotify premium, Netflix, kjøper alle slags mobilapper osv. Det er mye bedre enn å bruke tid på å lete etter piratkopier eller se på irriterende reklamer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg for min del har litt vanskeligheter med å verdsette digitalt innhold som kan kopieres uendelig mange ganger uten ekstra kostnader for produsenten.

Mat, drikke og annet er fysiske ting man kan ta i, hvor det faktisk er ekstraarbeid og en ekstrakostnad bak produksjonen av hvert enkelt eksemplar, og hvor selgeren faktisk hadde mistet sitt eget eksemplar dersom det skulle blitt stjålet.

Det er klart at det er en kostnad bak å lage et program eller en sang også, men poenget mitt er at når dette først er kommet til verden, så må man ikke lage det på nytt for hvert enkelt eksemplar man skal selge, og om man gir bort et gratiseksemplar, mister man ingenting selv.

Jeg synes mange digitale tjenester er overpriset, men 7kr er vell ikke for mye.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Folk forventer at ting er tilnærmet gratis når det er digitalt. Det gjelder også arbeid som har med datamaskiner å gjøre. Jeg reddet alle familiebildene til noen samt re-installert alt av programvare. Betaling? 200 kr. Prøv det til en bilmekaniker, elektriker e.l.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har klart meg helt fint med alternativer som er gratis, de fire-fem årene jeg har hatt smarttelefon. Det har nok sikkert noe med at jeg ikke bruker mobilen til noe særlig mer enn å ta bilder, surfe, ringe og sende meldinger.

Ergo, jeg har ikke bruk for å kjøpe apper.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mat og væske må mennesker ha uansett. Koste hva koste vil. Man kan ikke sammenligne mat og væske med apper og elektroniske varer.

Gå 2 uker uten mat og vann du så skal vi se om du overlever. Mennesker kommer alltid til å bruke penger på det grunnleggende behov. Sekundære behov som elektroniske varer er ikke førsteprioritert.

Når det gjelder kjøp av apps så gjelder det 4 forhold.

Forhold 1: Er appen interessant for forbrukerne. Hvilken formål har appen?

Forhold 2: Hva er populæriteten på appen?

Forhold 3: Hvor bra er appen markedsført i media, nyheter og reklamer

Forhold 4: Finnes det lignende apper?

Folk kommer til kjøpe produkter fra Apple fordi Apple er populært merkevare som er bra markedsført.

Folk kommer til å kjøpe sjakkbrett fordi Magnus Carlsen er bra markedsført og han er populær.

Folk kommer til å spille Dota 2 uansett fordi selskapet som skaper spillet eier Steam. Steam har en del trofaste brukere. Hadde for eksempel Ubisoft laget Dota 2 så ville spillet ikke vært like populært som det er idag.

Som sagt grunnleggende behov kommer alltid først. En kebab kan gjerne koste 400 kroner, men hvis det er den eneste sjappen i nabolaget så kommer folk til å kjøpe det uansett hva det vil koste.

http://no.wikipedia.org/wiki/Maslows_behovspyramide

En App kan like gjerne koste 10 kroner, men hva er målgruppen?

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Folk forventer at ting er tilnærmet gratis når det er digitalt. Det gjelder også arbeid som har med datamaskiner å gjøre. Jeg reddet alle familiebildene til noen samt re-installert alt av programvare. Betaling? 200 kr. Prøv det til en bilmekaniker, elektriker e.l.

Kanskje det har med at folk tror det er altfor lett å lage programmer etc. ja..

Fyllte akkurat bensin på bilen for 700 kroner. Hadde ingen problemer med det. Og jeg kjører mye unødvendig. Hehe, det er helt sinnsykt egentlig hvor lett vi tar på enkelte ting.

Jeg kunne ikke tenkt meg å kjøpe en sang på itunes for eksempel. Der blir ti kroner for mye for en sang. Der bruker jeg heller alternativer som spotify.

Lenke til kommentar

Mener ikke apps og spill er dyrt, stort sett, men har det med å prioritere øl. Det er litt rart. Det er veldig mye jeg kvier meg for å kjøpe som koster langt mindre enn en helaften ute. Forklaringen er nok at byturen tar man uansett.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Folk unnskylder ofte piratkopiering med at produksjonen og distribusjonsleddet (kopieringen) er borte, derfor er det greit å piratkopiere. Sannheten er at distribusjonsleddet og produksjonen sjelden utgir særlig mye av kostnaden av produktet.

Å lage en film, en sang, en avis eller andre digitale produkt koster. Det koster å utvikle produktet. De som lager det skal ha lønn for arbeidet.

Å produsere en iPhone koster noen få prosent av hva det koster å utvikle den. Men siden det er et fysisk produkt, kan ingen finne på å stjele det. Å stjele en film er derimot helt sosialt akseptabelt, siden den kan replikeres ubegrenset.

Jeg går ut i fra at folk som utelukkende kopierer alt av digitalt innhold også arbeider gratis på sin arbeidsplass.

Endret av Fibonacci
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener ikke apps og spill er dyrt, stort sett, men har det med å prioritere øl. Det er litt rart. Det er veldig mye jeg kvier meg for å kjøpe som koster langt mindre enn en helaften ute. Forklaringen er nok at byturen tar man uansett.

Jeg tror det kan ha noe med at man får en helt annen stimuli ved å ta seg en øl, eller å ta seg en brus eller en røyk. Man blir stimulert av spill o.l. også, men ikke på samme måte som ved inntak av diverse substanser. Det kan vel være derfor man har en tendens til å prioritere de tingene høyere enn f.eks. spill, og følgelig ikke bryr seg like mye om prisen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...