Gå til innhold

På tide og fjerne kakeloven? (loven om informasjonskapsler)

*F*

Anbefalte innlegg

For ikke lenge siden har Norge, men også en god del andre land innført lov om varsling ved bruk av informasjonkapsler.

http://www.hardware.no/artikler/mandag-far-norge-den-kontroversielle-cookie-loven/134924

http://www.hardware.no/artikler/regjeringen-onsker-seg-ubrukelig-cookie-lov/117400

Sikkert en god tanke, og her er hovedpungtene sitert fra hardware.no:

Den nye loven er en revisjon av tidligere utgaver, og cookie-delen får følgende to hovedtrekk:
- Ansvarlige for nettsider må informere brukerne om cookie-bruk via en informasjonsside
- Brukeren gir samtykke ved å ikke skru av for cookies i nettleseren

Men, i realiteten bryr nok de færreste seg om disse informasjonskapslene, og dem som bryr seg har nok mulighet til å deaktivere dette selv, også uten advarsel.

Dette vil heller ikke stoppe tjester som bruker informasjonskapsler til ondsinnede handlinger, dette av to grunner: folk blir vandt til advarslene, og: Det er lett å ikke følge denne loven.

For meg er denne loven meningsløs, og ressultatet? irriterende popups som skal fortelle meg noe jeg allerede vet..

et par eksempler:

post-74970-0-80206600-1387627491_thumb.png

post-74970-0-45582200-1387627492_thumb.png

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og likevel vet ikke folk flest hva en cookie er. Det er veldig lett å sitte på Diskusjon.no og tro at alle vet alt om data og internett, men det er jo ikke tilfelle i det hele tatt.

Hvorvidt loven gjør noe nytte for seg er et annet spørsmål... Cookies vil det fortsatt være. Man blir, med mindre man blokkerer cookies selv, fortsatt sporet uavhengig av denne loven. En eventuell lov kunne heller forbydd alle former for sporing, at f. eks. nettbutikker fortsetter å spore meg etter at jeg har forlatt nettstedet deres bør være forbudt, med mindre jeg spesifikt har samtykket til å la meg spores. Pop-up-meldingen som man får i dag er jo i bunn og grunn "Vi er lovpålagt å fortelle deg at vi bruker cookies - og de er nå lagret på PC-en din".

Lenke til kommentar

Hadde vert mer fornuftig om alle nettlesere som retter seg mot norske forbrukere ved første oppstart viste en melding "Enkelte websider denne nettleseren kan aksessere bruker cookies som ...blabla... Dersom du ikke ønsker dette kan coockies deaktiveres ved å ...blabal.."

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Loven hadde gitt mening om den KUN hadde rammet "cross-site tracking cookies" (vet ikke hvordan jeg skal oversette det).

Ikke oversett det. :)

Bruk heller de engelske ordene, og forklar hva det er.

F.eks. Cookies som sporer deg over flere internettsider..

Mer korrekt: (tror jeg)

informasjonskapsler som sporer nettaktiviteten din over flere nettsider.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...