Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

rett til fri med lønn


13375k1133z

Anbefalte innlegg

Har seg slik at jeg har vært ansatt i en butikk i 5 år (deltid. Har hatt de samme vaktene i et år) I juletider har jeg alltid fått fri med lønn, inntil vi fikk en ny sjef. H"n sier at h"n kan flytte på de faste vaktene mine slik at jeg ikke jobber på noen helligdager så lenge jeg får 2 ukers varsel.

 

Eksempel: faste vakter har vært onsdag og torsdag i over et år. Uke 52 fjernes jeg fra onsdagvakten og må jobbe lørdag i stedet. Kan sjefn gjøre dette? Beklager skriveleif og ddårlig forklaring. Håper dere forstår poenget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker for svar, beklager igjen elendig formulering, var litt vanskelig med mobilen.

 

 

Antar han har vakt på helligdager, og har fått fri med lønn tidligere. Nå byttes vakten slik at han må jobbe f eks tredje dag.

Dette stemmer. Så da er spørsmålet mitt: kan nåværende sjef gjøre dette? Har jeg bare vært svært heldig før?

 

Hvis sjefen ikke kan gjøre dette, hvilke paragraf dekker dette?

 

Hvis sjefen faktisk kan gjøre dette:

Hva skjer dersom sjefen bestemmer seg for å bli vanskelig og setter meg opp på dager jeg aldri har jobbet og aldri kommer til å ha anledning (grunnet skole)? Ingenting bortsett fra at jeg enten må bestemme meg for å eventuelt slutte fra studiene for å kunne betjene boliglån?

Endret av 13375k1133z
Lenke til kommentar

 

Det som betyr noe her er kva det står i annsettelseskontrakten din om arbeidstid. Har du en kontrakt der det står at du skal jobbe fast onsdag og torsdag har du en sak, står det ikkje noe spesifisert så har du lite du skulle ha sagt.

har hatt de samme faste vaktene i over et halvt år (skrev feil innledningsvis), dette har jeg avtalt med sjefen. Men står ikke noe i kontrakten om det.

Lenke til kommentar

Ser heller ut som du har en tulling av en sjef. Tidligere når jeg gikk på skole og hadde deltidsjobb i butikk hadde jeg faste vakter mandag, tirsdag, torsdag, fredag. Om det skulle dukke opp en helligdag som første juledag på en torsdag, ville jeg fortsatt fått fri fra denne med betaling, selv om jeg jobbet ekstra på onsdagen. Vil anbefale deg til å ringe til HK hvis du er medlem.

Endret av mafsa
Lenke til kommentar

Ser heller ut som du har en tulling av en sjef. Tidligere når jeg gikk på skole og hadde deltidsjobb i butikk hadde jeg faste vakter mandag, tirsdag, torsdag, fredag. Om det skulle dukke opp en helligdag som første juledag på en torsdag, ville jeg fortsatt fått fri fra denne med betaling, selv om jeg jobbet ekstra på onsdagen. Vil anbefale deg til å ringe til HK hvis du er medlem.

 

Det er akuratt slik du skisserer jeg har hatt det.

Endret av 13375k1133z.
Lenke til kommentar

Jeg tror det er ganske unormalt å få lønn på hellidager hvis man er deltid. Greia med å jobbe deltid er at du som regel ikke har fast lønn, derav blir du satt opp etter behov. Er det da en helligdag blir du derfor ikke satt opp.

 

Dette er en gode helltider har som har fastlønn. Mulig jeg tar feil, men aldri hørt om deltider som får betalt på helligdager de ikke fysisk er på jobb, ikke i min bedrift ihvertfall.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er ganske unormalt å få lønn på hellidager hvis man er deltid. Greia med å jobbe deltid er at du som regel ikke har fast lønn, derav blir du satt opp etter behov. Er det da en helligdag blir du derfor ikke satt opp.

 

Dette er en gode helltider har som har fastlønn. Mulig jeg tar feil, men aldri hørt om deltider som får betalt på helligdager de ikke fysisk er på jobb, ikke i min bedrift ihvertfall.

 

Jeg har jobbet i bedriften mer eller mindre "fast" deltid de 5 årene jeg har jobbet der. tingen er at jeg ikke har kontrakt på det og de faste dagene ble endret for ca et halvt år siden (rett før skolen begynte igjen).

 

Hvis du ikke er medlem av HK, så bare si ifra, har ikke noe imot om å ringe selv for å høre om ingen andre kommer med noe svar.

Er nok ikke medlem av HK, hadde vært knall dersom du hadde giddet å ringe (med mindre det kommer noen svar som gir klarhet i dette)

Lenke til kommentar

Takker for at du har sjekket litt opp. Dette er faste vakter, men har kun vært faste de siste halve året.

No er det verdt å nevne at det er ikke noe nytt at jeg bytter vakter hvert halvår (siden de ulike semestrene har ulike timeplaner).

 

Det du sier er det eneste som er logisk i mitt hode. men må nesten ha noe dokumentasjon/kilder som kan bekrefte dette.

 

Har lest litt i: https://www.handelogkontor.no/portal/pls/portal/docs/1/9596001.PDF

 

Her står det:

Ansatte med fast avtalt arbeidstid skal betales for bevegelige helligdager, når disse faller
på dager hvor medarbeideren skulle arbeidet i henhold til arbei

dsplanen

Endret av 13375k1133z.
Lenke til kommentar

Takker for at du har sjekket litt opp. Dette er faste vakter, men har kun vært faste de siste halve året.

No er det verdt å nevne at det er ikke noe nytt at jeg bytter vakter hvert halvår (siden de ulike semestrene har ulike timeplaner).

 

Det du sier er det eneste som er logisk i mitt hode. men må nesten ha noe dokumentasjon/kilder som kan bekrefte dette.

 

Har lest litt i: https://www.handelogkontor.no/portal/pls/portal/docs/1/9596001.PDF

 

Her står det:

Ansatte med fast avtalt arbeidstid skal betales for bevegelige helligdager, når disse faller
på dager hvor medarbeideren skulle arbeidet i henhold til arbei

dsplanen

 

Så kommer man igjen til at sjefen kan endre vaktlistene med 14 dagers varsel...

 

Skimtet gjennom arbeidsmiljøloven og der står det ingenting om at man har krav på betalte helligdager.

 

Du er deltid og som mange over har nevnt så har det som står i kontrakten din mye å si.

Har du en kontrakt som sier at du skal jobbe XX antall timer i månden, så kan arbeidsgiver endre skiftene med 14 dagers varsel. Har du en kontrakt som sier at du skal jobbe tirsdager kl 14-22 så er det ikke din feil at en bevegelig helligdag legger seg på en tirsdag, og du skal ha betalt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...