Gå til innhold

Moderatorene på Kvinneguiden og andre forum


Line18

Anbefalte innlegg

Line18 skrev (På 21.12.2013 den 4:06 AM):

Hei.

 

På KG er det ikke lov å diskutere jobben som moderatorene gjør, for da blir du sporenstreks utestengt, selv om de av en eller annen grunn har et underforum kalt "ris og ros" (les: "ros eller hold kjeft"). 

Trigger-warning: Er du woke så kan dette innlegget være triggende. La da vær å lese videre.

Ingen erfaring med kvinneguiden, men har hatt god erfaring med moderering her tidligere. Dvs at inntrykket var at moderatorer veldig sjelden blandet seg inn, men dette har endret seg i takt med inntoging av woke-mentalismen. Flere av de gamle moderatorene ser jeg ikke her lengre, og kanskje er det en grunn til det når tingenes tilstand også har endret seg omtrent samtidig.

Tråder stenges nå med vage og generelle synse-beskrivelser som "utspilt sin rolle" eller "usunn debatt" som "fostrer dårlig kultur og inviterer til betente diskusjoner som forsurer stemningen". Sistnevnte forklaring (i kursiv) fikk jeg på privat melding. Dvs at moderator først ikke hadde åpnet min melding til tross for at jeg ble bedt om å sende spørsmål, klager eller kommentarer på PM, og til tross for at jeg ventet ca ett døgn mens jeg så at moderator var aktiv her på forumet, men altså ikke engang hadde åpnet meldingen jeg sendte.

Først når jeg skrev om dette på diskusjon.no's tilbakemeldingsseksjon fikk jeg svar, og samtidig ble meldingen min i tilbakemeldingsseksjonen slettet. Så det er tydeligvis ikke lov å diskutere jobb som moderatorer gjør her heller...

Jeg sendte heller ikke noen klage, men stilte en rekke kritiske spørsmål (i påvente av at det kunne føre til en klage avhengig av svarene jeg fikk). Forklaringen på å stenge ned en humor-tråd (som først ble flyttet fra humor-seksjonen og til oppslagstavlen under "Politikk og samfunn" uten at jeg engang ble informert om det var altså at tråden:

- Fostrer dårlig kultur 

Kommentar: De som åpenbart har klaget på tråden (Ja, det er temmelig åpenbart hvilken gjeng det er snakk om (les: woke-brigaden) selv om jeg her kun viser til en konkret bruker). De som altså åpenbart klager (se også eksempelvis Trans-tråden) kommer med at den slags er jo bare subjektiv smak og behag (og sånn der) når de selv blir møtt med negative reaksjoner til "kultur" som de selv finner "artig og kul". Når humor-tråder(!) derimot ikke passer deres egen subjektive "smak og behag" - da ikke bare sier de sin mening om det i tråden, men sender åpenbart klager til moderatorene for å kreve tråden nedstengt/kansellert. At slike driver med hyklerske strategiske taktikkerier har vi sett nok av eksempler på etterhvert (her er en liste over norsk-relatert kanselleringskultur jeg laget i vinter). Sutrete snøfnugg som svever rundt i sin egen altomfattende subjektivisme, men som ikke tåler sin egen medisin eller engang andre meninger enn sine egne. 

- Inviterer til betente diskusjoner 

Kommentar: Dette tilskriver jeg en unnskyldning moderator har funnet på (muligens vedkommende har fått idèen fra den klagende woke-brigaden) ettersom humor-tråden ikke inviterte til noen diskusjon i det hele tatt. Den inviterte kun til å poste hva man anser som politisk ukorrekt humor per idag (og alle kunne poste; inkludert woke-brigaden), og jeg skrev eksplisitt flere ganger i tråden at dette ikke var en diskusjonstråd. Likevel klarte de tydeligvis ikke å bruke/poste ting i tråden selv (muligens med et forsøk eller to; litt vanskelig å si).. Dette var ikke engang noen almennkringkastende TV-sending (som den refererte saken vedr OL jo var), men en knøttliten tråd på et tildels ukjent diskusjonsforum i Norge. Den måtte de få bort dakkars.

- Forsurer stemningen 

Kommentar: Forsurer stemningen for hvem? Dette er egentlig bare samme punktet som det første, bare omformulert. 

Mange av mine spørsmål ble ikke besvart, så jeg svarte tilbake og ba om ytterligere svar. Meldingen er fremdeles ikke lest (ja, den er ikke engang lest/åpnet) til tross for at jeg også purret 4 dager senere.

Jeg har ikke så lyst til å klage inn moderator til ledelsen av diskusjon.no da jeg oppfatter vedkommende som en grei og oppegående person, men som kanskje er litt konfliktsky. Det forstår jeg, jeg er det selv, men jeg har også skjønt at noen ganger må man til slutt bare sette ned foten og gi beskjed om at man eksempelvis bare kan la være å klikke seg inn på en tråd for "politisk ukorrekt humor" dersom man ikke finner slikt morsomt. Verre er det ikke å styre unna en tråd(!) på diskusjon.no, men det gjør ikke woke-brigaden. Flere av dem saumfarer alt de kan komme over hvis de lukter at noen er uenige med dem, og så lages det egen programvare for å brennmerke hvem som er innenfor og utenfor meningstyranniet deres. 

Men jeg håper (og tror) på bedring i fremtiden 😊

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fustasjeopphengsforkobling skrev (13 minutter siden):

Sutrete snøfnugg som svever rundt i sin egen altomfattende subjektivisme, men som ikke tåler sin egen medisin eller engang andre meninger enn sine egne. 

Projiseringsmeteret mitt eksploderte akkurat ute i garasjen, og skremte vannet av katta.

Heldigvis ble ingen skadet, men jeg må bruke ettermiddagen på å sjekke for skader på garasjen.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (37 minutter siden):

Projiseringsmeteret mitt eksploderte akkurat ute i garasjen, og skremte vannet av katta.

Heldigvis ble ingen skadet, men jeg må bruke ettermiddagen på å sjekke for skader på garasjen.

Jeg vet. Nå står snart ikke verden (eller ihvertfall garasjen?) til påske når noen skriver noe du ikke liker på diskusjon.no Håper katta overlever ihvertfall 😘

Jeg glemte tydeligvis hvem som ferdes her inne. Får legge på en trigger-warning i starten der.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg er også her fordi jeg ble kastet ut fra kvinneguiden.

Jeg har lest gjennom forumreglene og de gir lite forutsigbarhet. En ting er at vilkårene er formulert på en måte som gir moderatorene rett til å utestenge etter eget forgodtbefinnende, det største problemer er likevel hva de anser for å ha brutt med reglene. Det er ikke engang bare vilkårlig. Det kan rett og slett være på grunn av uvitenhet. Man bør f.eks holde seg langt unna bruk av språklige virkemdler, for de blir ikke forstått. Og i verste fall blir de oppfattet som tulleinnlegg og du blir utestengt. De som bruker satire i sin kommunikasjon er særlig utsatt for dette. Men man er aldri helt sikker, for man får kun oppgitt hvilke regler man har brutt. De viser ikke til hvilket innlegg som eventuelt har brutt med reglene.

Det blir som om domstolene skulle gitt deg fengsel for å ha brutt straffelovens §271 men ikke gi deg noen forklaring på hvilken handling de mener du har gjort som medført brudd på bestemmelsen.

Ulempen med denne formen for moderering er folk ikke får muligheten til å lære siden de ikke vet hvor grensene går. Dermed må de sikre seg ved å holde seg godt innenfor grensene. Det blir en slags selvsensur. Døden for et demokrati.

Skal jeg være sikker på at jeg ikke bryter noen regler, så må jeg kun holde meg til å diskutere bakeoppskrifter og strikkemønstre. Og selv da må jeg være bevisst på ikke nevne kostholdsråd, for det kan være kontroversielt og føre til at du blir utestengt. Hvis mange nok (2 stk) klager på innleggene dine.

Jeg har ikke tenkt meg tilbake til Kvinneguiden. Selv om det er der det er størst aktivitet, har det liten verdi når man ikke får uttrykt seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merker jeg blir litt irritert hver gang jeg ser den derre "Innlegg er fjernet. Dette skal ikke kommenteres." her også. Tåler dere ikke åpen kritikk? Moderatorer har en lei uvane med å slette ting så fort en diskusjon bare sklir ut bittelitt, og la oss være ærlige, har det egentlig noe å si? Forum trenger ikke være blodseriøse, og ofte er det gode innlegg som fjernes.

Endret av Poppmunn
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fustasjeopphengsforkobling said:

kommer med at den slags er jo bare subjektiv smak og behag (og sånn der) når de selv blir møtt med negative reaksjoner til "kultur" som de selv finner "artig og kul".

Det er godt noen tør snakke makta eller woke-brigaden imot, selvsagt er det urimelig av brukeren å protestere mot at kids in crime objektivt er tiårets beste norske serie, at preferanser handler om subjektiv smak, relativisering i verste marxist-stalinist stil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Fustasjeopphengsforkobling skrev (3 timer siden):

kommer med at den slags er jo bare subjektiv smak og behag (og sånn der)

Fint om du tagger folk du omtaler når du lyver og forsøker fremstille flere andres innlegg her inne feil.

I lenken din her var det først @DukeNukem3d som mente at Kids in Crime objektivt er den beste norske tv-serien noensinne.

Hvorpå jeg da svarte at jeg mener at det er og blir en subjektiv mening.

DukeNukem3d spurte meg så videre hvilke serier jeg synes er bedre enn Kids in Crime, og da svarte jeg at det blir smak og behag, og at jeg personlig mener mange norske serier er bedre enn Kids in Crime.

Jeg synes ikke det er så kontroversielt å mene at hva man liker av tv-serier er subjektivt og handler om smak og behag.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (9 minutter siden):

For å generalisere litt: for mange arbeidsgivere er det fordelaktivt om ansatte driver med frivillighet på fritiden. 

Ja men kvinneguiden ? tror heller de setter pris på Røde kors dyrebeskyttelsen og diverse andre ting men mulig du har rett :) du er flink i alle fall da :) 

Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Det er godt noen tør snakke makta eller woke-brigaden imot, selvsagt er det urimelig av brukeren å protestere mot at kids in crime objektivt er tiårets beste norske serie, at preferanser handler om subjektiv smak, relativisering i verste marxist-stalinist stil.

 

Snikpellik skrev (51 minutter siden):

Fint om du tagger folk du omtaler når du forsøker å lyve og fremstille flere andres innlegg her inne feil.

I lenken du referer til var det @DukeNukem3d som mente at Kids in Crime objektivt er den beste norske tv-serien noensinne.

Hvorpå jeg svarte at jeg mener at det er og blir en subjektiv mening.

DukeNukem3d spurte meg så hvilke serier jeg synes er bedre, og da svarte jeg at det blir smak og behag, og at jeg personlig mener mange norske serier er bedre enn Kids in Crime.

Dere tok ikke poenget ser det ut til. Jeg har ikke sett Kids in crime, og har derfor ingen formening om serien.

Jeg mener det finnes objektive verdier (i ontologisk forstand), og at alt ikke bare er "subjektiv smak og behag" som i en alt-omfattende subjektivisme eller nihilisme - selv om subjektivitet også er relevant for om en film vurderes som bra eller dårlig (i epistemologisk forstand). Det er ikke så vanskelig å høre forskjell på noen som kan synge versus noen som synger som ei kråke f.eks. Hva andre brukere mener vet ikke jeg, men det var ikke poenget. Poenget er at woke-brigaden påstår det bare er "smak og behag". Vel, hvis så, hvorfor skal man da klage over at andre har annen smak enn seg selv? Det å kansellere andre under et slikt paradigme blir å hevde at din "smak og behag" har større gyldighet enn andres, men det har den naturligvis ikke. Det fører til nihilisme (eller komplett verdinøytralitet), men når det klages over at noe er dårlig (eller bra) til den grad at det ikke kan tillates/må kanselleres så demonstrerer man i praksis at man egentlig ikke mener det bare dreier seg om "smak og behag" likevel (med mindre man mener sin egen stemme har kongeherredømme over andres), men at noe må være bedre enn noe annet ikke bare subjektivt, men objektivt sett. Dette demonstreres enklest ved ekstreme eksempler, men verdier gjennomsyrer det meste, selv om alt selvsagt ikke er like alvorlig (som at de første Star Wars-filmene er bedre enn de senere). Jeg mener de er bedre, men poenget er ikke at Star Wars-filmene er så alvorlig dårlige at de må kanselleres (det er dog ikke så vanskelig å tenke seg filmer som bør kanselleres). Poenget er at hvis noe KAN VÆRE I DET HELE TATT bedre (eller verre) enn noe annet, så krever det en form for standard som dette kan måles utifra. Ellers kan vi bare si at det er annerledes, men ikke at vi verken kan oppnå forbedring eller forverring. Så da har man forlist i en sjø av relativisme og alt-omfattende subjektivisme, men som man demonsterer i praksis at man egentlig ikke tror på når man krever kansellering på bakgrunn av for lite mangfold, rasisme, transfobi eller hva det skulle være.

Eller mener dere ikke at det bare dreier seg om smak og behag likevel?

@Snikpellik Du ble bare benyttet som eksempel på hvordan woke-brigaden opererer i dette tilfellet. For å vise til en form for dokumentasjon på påstander fra forumet, men jeg skal forsøke å huske å tagge deg hvis jeg refererer til dine utsagn direkte en annen gang.

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Fint om du tagger folk du omtaler når du lyver og forsøker fremstille flere andres innlegg her inne feil.

I lenken din her var det først @DukeNukem3d som mente at Kids in Crime objektivt er den beste norske tv-serien noensinne.

Hvorpå jeg da svarte at jeg mener at det er og blir en subjektiv mening.

DukeNukem3d spurte meg så videre hvilke serier jeg synes er bedre enn Kids in Crime, og da svarte jeg at det blir smak og behag, og at jeg personlig mener mange norske serier er bedre enn Kids in Crime.

Jeg synes ikke det er så kontroversielt å mene at hva man liker av tv-serier er subjektivt og handler om smak og behag.

Og det synes jeg er helt greit at du mener. Vi vektlegger åpenbart litt forskjellig også. Jeg hadde en kveld sent i 2022 der jeg bare skulle se et par episoder av KIC. Det endte med at jeg så hele greia samme kvelden. Den der "må bare se fortsettelsen" er sjeldent jeg får, ikke skjedd siden de første sesonger av GoT. (Uten sammenligning forøvrig)

Men det har ikke så mye med kvinneguiden å gjøre tror jeg 🙂Jeg har skrevet 3-4 poster på kvinneguiden i mitt liv og er ikke noen leser heller.

Endret av DukeNukem3d
Lenke til kommentar
Benjamin butt on skrev (8 timer siden):

Ganske amatørmessige moderatorer der ja, uten integritet. Som utestenger brukere og sletter innlegg etter eget forgodtbefinnende 

Jeg ble utestengt der, admin skrev "du kan ikke skrive *noe imot abort* selv om det er sant" 

Min utheving . ..

Da gadd jeg ikke gå tilbake etter utestengelse heller 

Greit at folk er uenig, men det der er meningspoliti

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (9 minutter siden):

Enig Tussi utestengt til 18 November 

Kan ikke trykke hjerte på den, Skjønner ikke at du gikk tilbake.... hva var det denne gangen? 

Hvir mange kommentarer rakk du å skrive før det hvar gjort?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (Akkurat nå):

Kan ikke trykke hjerte på den, Skjønner ikke at du gikk tilbake.... hva var det denne gangen? 

Hvir mange kommentarer rakk du å skrive før det hvar gjort?

Aner ikke sikkert det samme som vanlige er jo bare 1 mod som er etter meg så hadde vært der noen uker 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...