Frekvens Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 (endret) Har hatt litt lyst på systemkamera en stund nå, men er ganske usikker på hvilket jeg bør kjøpe. Det jeg er interessert i å ta bilder av er egentlig biler, og findetalj av produkter. Har ikke noe ekstra utstyr fra før av, så dette må også inkluderes, itillegg til programvare til OSX hvis det trengs. Takk for hjelp -- Prisen er ikke så veldig viktig, men ettersom at det er det aller første systemkameraet jeg skal kjøpe, så vil jeg ikke betale såå mye. Tilbud tas imot med glede for å si det slik. Endret 21. desember 2013 av Frekvens Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Det finnes ca 136548792 tråder om akkurat dette tema. Så et tips kan være å søk etter andre tråder om dette, og lese de. Du kommer antagelig ikke til å bli særlig mer opplyst av det, for de fleste tråder ender opp med å anbefale alle merker og modeller. Jeg kan gi deg et konkret tips: Nikon D5300 med objektivene 18-55 og 55-200 Ekstra batteri Adobe Lightroom Sånn. Kjøp det og du blir fornøyd. ...eller... Du kan kjøpe ett av de andre som helt sikkert også blir anbefalt i denne tråden. Canon, Pentax, Olympus, Sony eller hva som helst annet. Og bli akkurat like fornøyd. ...eller... Du kan kjøpe det dyreste kamera som er i butikken, så blir du antagelig fornøyd i mange, mange år. ...eller... Du kan kjøpe noe fysisk mindre, som et såkalt speilløst systemkamera. Det blir du sikkert også fornøyd med. Til slutt bør du ende opp med det som burde være den standard måten å kjøpe sitt første kamera på. Dra til en god butikk og hold ulike kameramodeller i hånda. Kjøp den du liker best. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
tole Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 rogkas får sagt det Kvaliteten på kamera i dag er såpass bra at det skal godt gjøres å plukke noe direkte dårlig. Selv IXUS er helt akseptabelt for mange som ikke ånder og lever for foto. Kravene du stiller er enkle og prisrammer som er innenfor "såå mye" må du nesten definere, da den vil variere for alle som leser dette. Sony RX100 er et kongekamera som duger i massevis for de fleste og det er lett å ta med seg. Det du tar med deg blir brukt. Hvis du trenger noe lite med stor variasjon i zoom kan du vurdere Canon Powershot SX50, men aberet her er liten sensor så det krever godt lys, lang eksponering eller at du tåler litt støy du kan vaske bort med f.eks Neatimage. Ellers har du jo Canon EOS 7D som er et godt systemkamera som ikke koster skjorta. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 (endret) Har hatt litt lyst på systemkamera en stund nå, men er ganske usikker på hvilket jeg bør kjøpe. Det jeg er interessert i å ta bilder av er egentlig biler, og findetalj av produkter. Systemkamera er ikke synonymt med at bildene blir bra, hvor bra bildene blir opp mot type kamera er veldig avhengig av om du vil bruke et kamera i full auto eller lære deg bruken av et avansert kamera. Skal du ha full utbytte av en systemkamera burde du minimum lære deg litt om lukker, blender, iso og fokusdybdeskarphet. Jeg selv bruke en litt eldre Panasonic LX5 til detaljbilder av båter siden det er lite og man kommer til overalt, når jeg skal ta bilder i større omfang bruker jeg systemkamera og litt avstand fra båten for å få proporsjonene riktig, er man for nær blir proporsjonene feil "du ser det ofte på bilannonser hvor en frontskjerm virker enorm i forholdt til resten av bilen". Hvilken kamera du velger er ikke det viktigste siden alle dagens kameraer leverer gode nok resultater til vanlig bruk, har du intensjoner og ta steget endel opp i bildekvaliteten og bruke et artistisk uttrykk er nok hvilken kamera/objektiver/lyssetting du bruker mer viktig samt postproduksjon/etterbehandling. Så du burde tenke litt på hva du ønsker å gjøre og hvor langt du er villig å ta dette for og optimalisere bildene, har du noen kamera i dag ? og knipser du bare i vei ? samt ikke redigerer bildene i etterkant vil du ikke få noe spesielt bedre resultater ved og bare bytte kamera uten og gjøre noe med resten. Endret 21. desember 2013 av Nautica 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Til slutt bør du ende opp med det som burde være den standard måten å kjøpe sitt første kamera på. Dra til en god butikk og hold ulike kameramodeller i hånda. Kjøp den du liker best. Helt enig! Jeg jobbet tidligere i en fotobutikk, og det var mange kunder som var fast bestemt på å kjøpe en spesifikk modell de hadde lest mye bra om og fått anbefalt på diverse forum. Men da de hadde prøvd det mot andre modeller, fant de ut at det var feil kamera for dem, og at de likte andre kamera mye bedre. Som selger reddet jeg også mange kunder fra å kjøpe helt feil kamera for dem. Enten fordi kameraene rett og slett ville vært for avanserte for en som bare vil knipse fest/feriebilder i farten, eller fordi de har helt andre krav til kameraet enn det de har sett på kan oppfylle. Så ikke et vondt ord om tester, forumanbefalinger og så videre, men det slår ikke det å kunne teste ut kameraene selv. Og selv om mange ikke stoler på selgere, så har de fleste selgere i spesialiserte fotobutikker såpass stor yrkesstolthet at de ikke prøver å prakke på noe de vet kunden ikke vil bli fornøyd med. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 (endret) Hva skal du ta bilde av ? Hva skal du ikke ta bilde av ? Du trenger ikke Nikon D4 eller Canon 1Dx for å ta gatefoto i Risør. Du trenger ikke Nikon D4 eller Canon 1Dx for å ta portrettbilder. Skal du ta action bilder som krever rå autofokus og mulighet for mange bilder i serie kan du droppe de fleste speilløse. Vekt og størrelse har mer å si enn folk flest vil innrømme, ser tøft ut å komme drassende på ett semiproff hus med batterigrep og 70-200mm f.2.8mm påmontert, men det er tungt, upraktisk og er egentlig bare kult for de som slipper å drasse rundt på det. Fler og fler fotografer har enten ett speilløst system ala Olympus PEN/OM-D, Lumix G, Fuji X, Sony eller tilsvarende som ett "B" system eller droppet DSLR helt og gått over til speilløst som hovedkamera. Feks så savner jeg vippbar skjerm og elektronisk søker i mitt Nikon fullformat kamera hver gang jeg bruker det da hoppe opp og ned og ligge å kave på ett gulv under portrett fotografering er ikke såå moro som å kunne bruke en skjerm som også gjør at man sparer tid og kan i noen tilfeller ta bilder som ikke er mulig med en fast skjerm. Hvis mulig prøv kameraer i en butikk, at det passer hendene og at man har lett tilgang til brytere og hjul bør helt klart vurderes, man risikerer at ett kamera som ikke fungerer for deg havner i en bag nederst i klesskapet... Endret 21. desember 2013 av fo2re 1 Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Hva skal du ta bilde av ? Hva skal du ikke ta bilde av ? Hvis man antar at foto er en hobby, hvordan kan man vite det? Og er det ikke slik at de fleste kamera kan ta bilde av det meste? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Det jeg er interessert i å ta bilder av er egentlig biler, og findetalj av produkter. Hva skal du ta bilde av ? Hva skal du ikke ta bilde av ? Hvis man antar at foto er en hobby, hvordan kan man vite det? Og er det ikke slik at de fleste kamera kan ta bilde av det meste? TS sier biler og produktfoto som primære mål. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Hvis man antar at foto er en hobby, hvordan kan man vite det? Og er det ikke slik at de fleste kamera kan ta bilde av det meste? Derfor jeg spurte trådstarter og ikke deg ? Men takk for 2 intetsigende spørsmål, nei alle kameraer kan ikke brukes til det meste, Olympus E-P1 feks har så treg og ræva autofokus at klarer knapt ta bilder av en hest når den sover og fungerer derfor dårlig til galopp og de største DSLR riggene er ikke mitt førstevalg til gatefoto inkl. mennesker, og tipper de fleste har en viss ide hva de vil ta bilder av ut fra andre bilder som finnes. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Snakker vi biler i fart her eller utstillings type bilder ? Er det det siste så kan praktisk talt det meste av kameraer brukes, er det det første så er man straks over på mer avanserte DSLR kameraer. Lenke til kommentar
Frekvens Skrevet 21. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2013 Utstillingsbilder blir det vel.. Takk for tips alle sammen, skal gruble litt mer over det og ta turen innom en av butikkene i nærheten å tenke litt over det der Lenke til kommentar
se# Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Utstillingsbilder blir det vel.. Ut fra det du har skrevet så langt er det ikke sikkert at et systemkamera er nødvendig, selv om det utvilsomt kan gjøre en bra jobb. Mange kompaktkameraer gir gode nærbilder (spørs litt hvor små detaljer du skal ha). For begge typer bilder har forøvrig belysningen mye å si, vel så mye som kameraet du bruker. Har du noen eksempler på de to typene du liker som du kan linke til er det lettere å komme med konkrete anbefalinger. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Utstillingsbilder blir det vel.. Takk for tips alle sammen, skal gruble litt mer over det og ta turen innom en av butikkene i nærheten å tenke litt over det der Anbefaler å sjekk ut kamera med vippbar skjerm, det kan bli svært nyttig når sære vinkler og høyder dukker opp, feks ta bilder av en bil helt nede på bakkenivå. 2 Lenke til kommentar
Trøttingen Skrevet 24. desember 2013 Del Skrevet 24. desember 2013 Kjøp et billig speilrefleks brukt, bruk penger på en god normalzoom, kitobjektiver er bortkasta penger... Passer til instagram... Selv så kjøpte jeg dette, og det gikk opp et lys... http://www.japanphoto.no/sigma-17-50mm-f-28-ex-dc-os-hsm-for-canon 2 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 25. desember 2013 Del Skrevet 25. desember 2013 Kjøp et billig speilrefleks brukt, bruk penger på en god normalzoom, kitobjektiver er bortkasta penger... Passer til instagram... Selv så kjøpte jeg dette, og det gikk opp et lys... http://www.japanphoto.no/sigma-17-50mm-f-28-ex-dc-os-hsm-for-canon Mange gjør feilen å legge 90% i kameraet og 10% i objektiv og tilbehør. For eksempel Canon 70D med 18-55. Men hvis man i stedet kjøper en 700D, og legger resten i objektivet, så får man en combo som gir mye bedre bildekvalitet. Objektivet du anbefaler er et godt tips, og totalpakken blir ca 2000 kroner rimeligere. Dette forutsetter selvsagt at noen av 700D's mangler i forhold til 70D ikke er essensielle for fotografens bruksområde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå