Gå til innhold

Fujifilm XE-2 vs Sony XR1

Anbefalte innlegg

Har veldig lyst på et nytt "retro" kamera, som er lite, lett og har god bildekvalitet. Eg er veldig glad i portretter, og noe macro-fotografi. Det er hovedsakelig dette kameraet kommer til å bli brukt til.

I det siste har eg kommet frem til at de er disse to kameraene eg ønsker meg mest. Har selvsagt ikke råd til et nytt Sony RX1, men får et brukt til 15.000,-

Burde eg slå til på dette? Eller heller kjøpe det "mye" billigere Fujifilm XE-2, som også er meget bra og har utskiftbar opptikk. De to er jo i grunn svært ulike.

Har i dag et Canon 550D med en 50mm 1.4f som blir brukt alt for lite. Og håper at et mindre og bedre kamera endrer dette.

Kom gjerne med innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan ikke svare for Sony XR1 (null erfaring), men jeg er "forbauset" over hvor lett det var å ta i bruk X-E2 for en ihuga DSLR-bruker. Kitzoomen er også en flott start, hvis man velger X-systemet, som det så kasskje passer å komplementere med et eller flere fastobjektiver over tid.

Endret av polljen
Lenke til kommentar

En brukt Sony RX1 til 15000kr skal ha en god del ekstrautstyr med; Sony's EVF, ekstra batterier og solblender etc. Sony RX1 er nesten umulig å selge nå etter Sony A7 kom ut. DE som prøver å selge RX1 har slitt med dette lenge nå, på foto.no er det en RX1 til 13000kr. med EVF, den var nede i 11900kr. og ble ikke solgt.

Jeg ville heller ha gått 100% inn i Fuji X-series. Du får X-E1 med 18-55mm og 35/1,4 til 11000kr. X-E2 og 18-55mm koster 11000kr.

Men klarer du deg kun med 35mm som Sony RX1 har så vil du få et meget godt kamera og bildekvaliteten er de nesten ingen som slår.

Nå må dere andre slutte å skrive i fylla :tease:

Endret av Membership Expired
Lenke til kommentar

Men bildekvalitet er svært viktig for meg. Det ligger svært mange fine bilder ute på nett, tatt med Sony´en.

Dog kan tenke meg at 35mm på fullformat er litt for vidt for mine behov. 50mm på 1,6 crop blir vel rundt 80mm, så det er rundt det eg er vant med.

Har dessverre blitt veldig imponert av Sony RX1.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...