screenman Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Jeg ble for 1-2 år siden diagnosert med B12 mangel. Noe som gjør at jeg regelmessig må innom legekontoret for å ta en B12 sprøyte (for øyeblikket skal dette være 1 gang i måneden). Tingen er da at jeg nå ikke har tatt noen B12 sprøyte siden i slutten av Juli måned, og ihvertfall siden September har jeg vært konstant trøtt mesteparten av dagen (å være oppe i mer enn 1 time uten å legge meg ned for å hvile i 15min er for meg ganske ubehagelig). I tillegg til dette har jeg de 1-2 månedene hatt en form for synsforstyrrelser som går ut på at når jeg ser på tv får jeg et ekstremt ubehag i øynene, blir veldig psykisk kvalm og til slutt er det nærmest umulig for meg å holde øynene åpne. Noen som vet om disse plagene kan komme av at det har gått 4 måneder siden jeg sist gang fikk B12 tilførsel? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Det høres sannsynlig ut at noen av plagene kommer av at du ikke har tatt B12. Noen typer B12-mangel er faktisk veldig alvorlig fordi de skyldes at kroppen ikke kan ta opp B-vitamin selv (mangel på intrinsisk faktor). Hvis du har dette må du ikke slurve med sprøytene. Vanlig B12-mangel er ikke nødvendigvis like alvorlig, fordi kroppen tar opp endel vitamin selv. B12 er nødvendig for at nervesystemet skal fungere og vedlikeholdes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå