Gå til innhold

Fruktsalat

tole

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bildet ditt viser ikke lakris, men gélé-biter. Dette er sukker og gelatin og smakstilsetning. Lakrisinnholdet er nok svært lite, selv i de svarte bitene. Mye av lakrissmaken kommer dessuten fra anis.

Ren lakris inneholder ikke sukker, men er uegnet å ha i fruktsalat ettersom den er som en steinhard klump. Imidlertid finnes det lakris-pulver som kanskje er egnet til å strø over desserter, dette er SUKKERFRITT (men veldig kaloririkt)

http://www.smakogbehag.no/products/lakris-pulver

Selv pleide jeg å ha på en spiseskje vaniljesaus. Ferdig vaniljesaus er faktisk bare tilsatt 10% sukker.

Lakrispulver er også eminent i melk istedenfor sjokoladepulver. Den eneste bakdelen er at det må stå i flere timer for å løse seg skikkelig opp.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Skal man først spise snop mens man prøver å holde vekten ved like, så er faktisk ikke slik "kjemikaliesnop" det verste sett fra et kalori/metningsperspektiv. Det er en del sukker i det, men igjen så inneholder det nesten ingen fett, og det er mye gelatin og vann som øker massen, og dermed resulterer i færre kalorier. Det finnes også sukkerfritt kjemikaliesnop hvor sukkeret er byttet ut med kunstige søtstoffer, og det er et bra alternativ til den sukkerholdige varianten.

Veier man dette opp mot f.eks sjokolade, kommer man ganske greit ut med tanke på at sjokolade er en kompakt masse av fett og sukker, i motsetning til kjemikaliesnopet som har en del vann, og bare sukker.

Og før folk sier at "kunstige søtstoffer ikke er sunt og blablabla", så må man huske på at det er forskjell på "sunt" og "slankende/kalorifattig". Jeg har en egendøpt kostholdsfilosofi som jeg kaller "usunn fornuft", hvor man spiser ting ut fra et kalori/metningsperspektiv, og driter i hvor "sunt" det sies å være. Smaksforsterkere og kunstige søtstoffer er alfa og omega her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...