Marzo Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Har nylig permitert en del eldre disker som det ikke er plass til i kabinettet.Flere 250gb og noen 500gb.Til sammen utgjør disse en del kapasitet som jeg lurer på om noen kan komme med tips til hvordan jeg kan utnytte disse.Ettersom de er noen år og bråker en del ønsker jeg ikke å ha disse i maskinen, men ser etter gjerne et eksternt kabinett alternativ. NAS?Gjerne med muligheten for å kjøre i raid slik at man får en større partisjon.Evt andre muligheter for å utnytte kapasiteten ut over å legge dem tilbake i skapet? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Jeg bruker slike disker som backup, i stedet for "vanlige" eksterndisker. Har en USB - sata overgang Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Man kan bruke en gammel PC som NAS. Det finnes flere alternativer, som FreeNas. Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Små og gamle disker er tull å bruke til noe. Prisen for NAS-utstyr eller andre tilkoblinger er fort like dyrt som å kjøpe en ny disk som er like stor som alle de gamle. Upraktisk blir det også med eksterne bokser. Videre har de gamle diskene større risiko for feil, samt at de bruker mer strøm, støyer mer og lager mer varme. Og så er de langsommere og har dårligere aksesstid. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Og når det gjelder RAID-oppsett, så er problemet at mesteparten av vanlige løsninger baserer seg på minste disk når du lager et raid-oppsett, slik at da får du ikke utnyttet all plassen dersom du har disker av forskjellig størrelse. For noen (zfs ihverfall) så er det mulig å konfigurere dette manuelt (ved og partisjonere diskene i like store deler som minste disk), men da bruker du plutselig mye tid på konfigurering. I tillegg blir et slikt oppsett svært vanskelig og vedlikeholde. Lenke til kommentar
sevs Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 (endret) En ting jeg har tenkt å gjøre, er å enten bruke en serverrack eller bygge kabinett selv, og putte alle mine gamle disker i den, som en NAS. Deretter skal jeg bruke noen større disker i raidoppsett slik at jeg får helt safe backup (og lav ytelse) av disse. Det skal kjøres backup til disse store diskene hver natt. Endret 21. desember 2013 av Jon Håvard (sevs) Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Ta ut de utrolig kraftige magnetene og bygg en vindgenerator! Lenke til kommentar
johanf Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Hvis du bare trenger lagringsplassen og ikke bryr deg om sikkerhet osv osv, kan man bruke diskene i et JBOD type "raid"-oppsett. Ellers funker det fint med en SATA til USB overgang og bruke de til backup eller noe annet svada, ja. Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 (endret) Hvorfor ikke putte de gamle diskene i USB kabinett og koble de på ruteren?? Der er mulighetene til å sette passord på de "og alt", Endret 21. desember 2013 av sveinsel Lenke til kommentar
JFM Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Selv har jeg gått over til laptop, og aner ikke hva jeg skal gjøre med de to 500GB diskene mine, 1.5TB disken, og 2TB disken :S 3TB disken har jeg kjøpt eksternt kabinett til, og bruker som ekstern disk på laptopen Lenke til kommentar
sevs Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Selv har jeg gått over til laptop, og aner ikke hva jeg skal gjøre med de to 500GB diskene mine, 1.5TB disken, og 2TB disken :S 3TB disken har jeg kjøpt eksternt kabinett til, og bruker som ekstern disk på laptopen NAS til de to største og gi bort de to 500gbene! Lenke til kommentar
sveinsel Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 NAS til de to største og gi bort de to 500gbene! Hvaf...er det her alle filene tiln. Edward har havnet?? Må gi dem telbars, eller kommer NSA Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå