Gå til innhold

Krav om felles lader kan bety trøbbel for Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Hva er det som er fordelen med Ligthning kontakten vs micro-USB da?

Den kan snus begge veier, og rent konstruksjonsmessig er den mer robust. I tillegg inneholder den funksjonalitet som USB ikke gjør, bl.a. skjermbildeoverføring og knaler for musikkavspilleren (play/pause, etc.).

Mer robust stemmer absolutt ikke.. i USA er apple stevnet for retten pga lightning kablene har langt kortere levetid enn det som er forventet av ladekabler.. selve kablene er også tynne, 2.5mm med isolasjon mot f.eks 3.8mm på de fleste micro usb kabler fra Sony og HTC.. remote funksjoner går igjennom headset utgangen på de fleste telefoner, samt Bluetooth.. neste generasjon usb kan snus begge veier.. lightning kablene ramler svært lett ut, mister kontakt lett.. iPhone 5 laderne holder 3-6måneder hjemme hos oss.. ellers er det kun en ZTE lader som har blitt ødelagt.. Endret av Thor1978
Lenke til kommentar

Mer robust stemmer absolutt ikke.. i USA er apple stevnet for retten pga lighning kablene har langt kortere levetid enn det som er forventet av ladekabler.. selve kablene er også tynne, 2.5mm med isolasjon mot f.eks 3.8mm på de fleste micro usb kabler fra Sony og HTC.. remote funksjoner går igjennom headset utgangen på de fleste telefoner, samt Bluetooth.. neste generasjon usb kan snus begge veier.. lighning kablene ramler svært lett ut, mister kontakt lett.. iPhone 5 laderne holder 3-6måneder hjemme hos oss.. ellers er det kun en ZTE lader som har blitt ødelagt..

Nå snakket jeg om pluggen og ikke kabelen. Hva du gjør med dine kabler aner jeg ikke, i alle de 5 årene vi har hatt Apple produkter har én ladekabel gått i stykker, og jeg har heller aldri hørt om noen som har fått til det.

 

At Lightning pluggen ramler ut lett er rett og slett feil etter min erfaring. Igjen: jeg aner ikke hva dere gjør med kablene deres.

 

Hvis neste generasjons USB blir vendbar, og hvis f.eks. SlimPort blir utbredt, så ser jeg som sagt ikke lenger argumentene for Lightning, men i forhold til dagens microUSB så er Lightning pluggen rett og slett bedre.

Lenke til kommentar

Nå snakket jeg om pluggen og ikke kabelen. Hva du gjør med dine kabler aner jeg ikke, i alle de 5 årene vi har hatt Apple produkter har én ladekabel gått i stykker, og jeg har heller aldri hørt om noen som har fått til det.

 

At Lightning pluggen ramler ut lett er rett og slett feil etter min erfaring. Igjen: jeg aner ikke hva dere gjør med kablene deres.

 

Hvis neste generasjons USB blir vendbar, og hvis f.eks. SlimPort blir utbredt, så ser jeg som sagt ikke lenger argumentene for Lightning, men i forhold til dagens microUSB så er Lightning pluggen rett og slett bedre.

Vi har ikke ødelagt lightning kabler ennå. Men vi ser tydelige tegn på at disse ikke kommer til å holde lenge.. det er også grunnen til at apple er stevnet for retten i USA. 2 ladere har gått i stykker under min samboers nattevakter. Jeg hadde selv en iPhone 5 noen måneder.. etter 5 uker var den ikke problemfri lenger. Fikk ny som jeg solgte umiddelbart.. den nye iPhonen jeg solgte ødela ca 8 apple ladere på ca 2 uker. heldigvis ikke i vårt hus.. hun jeg solgte til utsatte reklamasjons pga hun hadde extra behov for telefon i den perioden.. 2 nye iPhoner var problemfrie i totalt 6uker.. min egen ble ihvertfall behandlet veldig pent.. sleep/wake knappen sluttet å fungere ordentlig.. Endret av Thor1978
Lenke til kommentar

Nå snakket jeg om pluggen og ikke kabelen. Hva du gjør med dine kabler aner jeg ikke, i alle de 5 årene vi har hatt Apple produkter har én ladekabel gått i stykker, og jeg har heller aldri hørt om noen som har fått til det.

 

At Lightning pluggen ramler ut lett er rett og slett feil etter min erfaring. Igjen: jeg aner ikke hva dere gjør med kablene deres.

 

Hvis neste generasjons USB blir vendbar, og hvis f.eks. SlimPort blir utbredt, så ser jeg som sagt ikke lenger argumentene for Lightning, men i forhold til dagens microUSB så er Lightning pluggen rett og slett bedre.

http://www.patentlyapple.com/patently-apple/2013/11/class-action-lawsuit-filed-against-apple-for-faulty-lighting-connector.html

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har aldri noensinne ødelagt verken ladekabler eller ladere fra Apple, enda jeg kjøpte min første ladbare Mac i 2001 (iBook), og har både MacBook Pro, iPod, iPad og iPhone.

 

Hva gjør dere med deres ladekabler og ladere egentlig, i og med at de ødelegges hele tiden? Drar dere ut pluggene etter ledingene?

Lenke til kommentar

Nå snakket jeg om pluggen og ikke kabelen. Hva du gjør med dine kabler aner jeg ikke, i alle de 5 årene vi har hatt Apple produkter har én ladekabel gått i stykker, og jeg har heller aldri hørt om noen som har fått til det.

 

At Lightning pluggen ramler ut lett er rett og slett feil etter min erfaring. Igjen: jeg aner ikke hva dere gjør med kablene deres.

 

Hvis neste generasjons USB blir vendbar, og hvis f.eks. SlimPort blir utbredt, så ser jeg som sagt ikke lenger argumentene for Lightning, men i forhold til dagens microUSB så er Lightning pluggen rett og slett bedre.

For å si at lightning er bedre enn micro usb må du først finne bevis som sier at lightning er mer holdbare. Det du har er påstander fra apple reklamer. Micro usb er langt mer utbredt. Har ennå ikke hørt en produsent som er blitt saksøkt pga dårlige micro usb kabler. i mitt tilfelle har micro usb kabler kun fungert dårlig om de er kjøpt på ebay fra selgere i kina. disse er som regel ikke limt engang. Jeg bruker ennå flere nokia micro usb kabler som er fra 2008-2009. Null problem.

Lenke til kommentar

Hmm, jeg har aldri noensinne ødelagt verken ladekabler eller ladere fra Apple, enda jeg kjøpte min første ladbare Mac i 2001 (iBook), og har både MacBook Pro, iPod, iPad og iPhone.

 

Hva gjør dere med deres ladekabler og ladere egentlig, i og med at de ødelegges hele tiden? Drar dere ut pluggene etter ledingene?

 

Om du leser etter det jeg har skrevet så ser du at vi ennå ikke har ødelagt noen lightning kabeler. Men vi har kun hatt en iPhone i ett år. Lightning kablen er ikke pen i isoleringa. Hun har også vært extra forsiktig pga første ladern hold så kort og pga hvor tynne ledninger apple bruker. Hverken jeg eller min samboer har knust en eneste mobil skjerm noe gang. Uforsiktig håndtering er ikke noe vi gjør. apple bør lære seg å isolere kabler og dimensjonere bedre. det de bruker i dag er det dårligste jeg har sett. bortsett fra isolasjon som sprekker i kulde.. jeg er sikker på jeg kan skrelle lightning kabelen med en sløv negl uten å ta særlig hardt i.. med HTC kabel er det ikke mulig..

Endret av Thor1978
Lenke til kommentar

Jeg har for lengst sluttet å fore anti-Apple troll, så dette er mitt siste ord til Thor1978.

 

Så vidt jeg kan se, er det søksmålet kun registrert og ikke tatt stilling til enda. Det kan altså hende det avvises. Hvem som helst kan saksøke for hva som helst i USA, og det skjer hele tiden. Dette søksmålet er altså revnende likegyldig før retten har tatt stilling til det.

 

Jeg må ikke bevise noe som helst, la hvem som helst prøve en Lightning kobling og en microUSB kobling og si hvilken de synes virker mer solid. I beste fall synes de begge er jevngode.

 

Problemene du har hatt skyldes enten fri fantasi (les: løgn), krisemaksimering i kjent hateboy-stil eller en astronomisk uflaks som er et statistisk mirakel. Din opplevelse kan på ingen måte sies å være representativ for Apple produkter, noe Apples høye plassering på kundetilfredshetsundersøkelser underbygger.

 

God kveld.

Endret av henrikwl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har for lengst sluttet å fore anti-Apple troll, så dette er mitt siste ord til Thor1978.

 

Så vidt jeg kan se, er det søksmålet kun registrert og ikke tatt stilling til enda. Det kan altså hende det avvises. Hvem som helst kan saksøke for hva som helst i USA, og det skjer hele tiden. Dette søksmålet er altså revnende likegyldig før retten har tatt stilling til det.

 

Jeg må ikke bevise noe som helst, la hvem som helst prøve en Lightning kobling og en microUSB kobling og si hvilken de synes virker mer solid. I beste fall synes de begge er jevngode.

 

Problemene du har hatt skyldes enten fri fantasi (les: løgn), krisemaksimering i kjent hateboy-stil eller en astronomisk uflaks som er et statistisk mirakel. Din opplevelse kan på ingen måte sies å være representativ for Apple produkter, noe Apples høye plassering på kundetilfredshetsundersøkelser underbygger.

 

God kveld.

Det er iallfall noen som har foret deg. Beskyldningene om løgn og fri fantasi hører ikke hjemme her. Det er det man kaller trakassering. Administratoren på forumet bør gi deg en advarsel. du bør akseptere at ikke alle har god erfaring med apple produkter. jeg trodde også at lightning sku være svært bra. Helt til jeg kjøpte iPhone 5 selv.

Desverre er en lenke er aldri sterkere enn svakeste ledd, nytter ikke at selve tuppen på lightning kabelen virker bra når resten ikke av konstruksjonen ikke vekker tillit.. lightning pluggen har stort potensiale om apple går inn for å øke kvaliteten på resten av konstruksjonen.. micro usb er selvfølgelig heller ikke perfekt. Forhåpentligvis blir micro usb erstattet av enda bedre løsning snart. Her i huset har ihvertfall micro usb fungert glimrende.

Lenke til kommentar

Jeg har for lengst sluttet å fore anti-Apple troll, så dette er mitt siste ord til Thor1978.

 

Så vidt jeg kan se, er det søksmålet kun registrert og ikke tatt stilling til enda. Det kan altså hende det avvises. Hvem som helst kan saksøke for hva som helst i USA, og det skjer hele tiden. Dette søksmålet er altså revnende likegyldig før retten har tatt stilling til det.

 

Jeg må ikke bevise noe som helst, la hvem som helst prøve en Lightning kobling og en microUSB kobling og si hvilken de synes virker mer solid. I beste fall synes de begge er jevngode.

 

Problemene du har hatt skyldes enten fri fantasi (les: løgn), krisemaksimering i kjent hateboy-stil eller en astronomisk uflaks som er et statistisk mirakel. Din opplevelse kan på ingen måte sies å være representativ for Apple produkter, noe Apples høye plassering på kundetilfredshetsundersøkelser underbygger.

 

God kveld.

Du bør forstå at kundetilfredshet handler om veldig mye. det går ikke konkret på holdbarheten.. mange japanske biler blir slått av tyske biler i kundetilfredshet selv om flere av de tyske bilene gjør det svært dårlig i reliability index.. de som kjøper tysk er ofte ute etter status, kvalitet på interiør og god lyddemping. Det vil ikke nødvendigvis si at den beste bilen rent praktisk og økonomisk er øverst på kundetilfredshets undersøkelser. iPhone er nederst på lista når det gjelder dekning. Man kan ikke si at det er passende for alle.

Lenke til kommentar

 

Her har dere ett eksempel på største svakheten i apple sin lightning kabel. det handler mest om manglende kvalitet fra apple. ikke hvilken plugg som sitter på kabelen. Isolasjon på kabler skal ikke boble opp ved pluggene, det er tegn på at de begynner å bli dårlige eller holder dårlig kvalitet fra fabrikken. I videoen viser vedkommende også en enkel forsterkning for å øke levetiden..

Endret av Thor1978
Lenke til kommentar

Vi har ikke ødelagt lightning kabler ennå. Men vi ser tydelige tegn på at disse ikke kommer til å holde lenge.. det er også grunnen til at apple er stevnet for retten i USA. 2 ladere har gått i stykker under min samboers nattevakter. Jeg hadde selv en iPhone 5 noen måneder.. etter 5 uker var den ikke problemfri lenger. Fikk ny som jeg solgte umiddelbart.. den nye iPhonen jeg solgte ødela ca 8 apple ladere på ca 2 uker. heldigvis ikke i vårt hus.. hun jeg solgte til utsatte reklamasjons pga hun hadde extra behov for telefon i den perioden.. 2 nye iPhoner var problemfrie i totalt 6uker.. min egen ble ihvertfall behandlet veldig pent.. sleep/wake knappen sluttet å fungere ordentlig..

 

 

Her smører du for tykt på... Om du virkelig har klart å ødelegge 8 Apple ladere på ca 2 uker så er det vell noe galt et helt annet sted hos deg. Dette er jo langt. langt over normal feilmargin og det sier seg selv at dette ikke faller innunder normalen under noen omstendigheter. Du blander jo også inn iPhone som enheter som igjen får deg til å fremstå som en svært gjennomsyret Apple hater da det selvsagt ikke er normalt at enhver Apple enhet du her i nærheten av feiler innen 6 uker og det virker jo temmelig søkt at du, om du har så abnormt store problemer med Apple produkter innen så kort tid faktisk har gått til innkjøp av et så massivt utvalg av adaptere (og alltid falt på de originale) og attpåtil har anskaffet opptil flere iPhoner når du tilsynelatende ser ut til å sitte med en fasit som tilsier at alle disse produktene feiler før det er gått noen måneder.

 

 

Jeg kan selvsagt også dikte opp mye rart om Android telefoner, Micro-USB kontakt og ladere men det betyr ikke at det er sant. Du må jo sitte på en massevis av dokumentasjon her så gjerne del diverse servicepapirer og det hele du har her så vi kan verifisere at alt dette her stemmer fordi dette blir litt vell over-the-topp og du selv vet nok utmerket godt at om alt dette er tilfellet så har du enten vært noe helt vannvittig, ekstremt uheldig fordi dette på ingen måte er normalt ellers så er det noe alvorlig galt med spenningen i huset dere oppholder dere i som skaper noe vannvittig med krøll på null, komma, niks.

 

At du har en bruker som er har såpass få innlegg og så godt som samtlige handler om å bare skriver i overkant mye negativt om Apple gjør det ikke mer troverdig for å si det slik.

 

 

Om det var sånn at feilmarginen på Apple produkter og utstyr var i nærheten av det du skisserer her så hadde jo ikke Apple klart å tjene penger ettersom dette dekkes av garanti eller reklamasjon i 90% av verden og de markeder Apple opererer i. For det andre så ville det jo fått massive oppslag verden over for lenge siden, og ikke bare enkelt stående søksmål gjort i USA hvor folk saksøker hverandre over en lav sko. Du kan jo nesten finne frem et søksmål på hva som helst om du dykker ned i arkivene i USA sitt rettsystem.

 

Her snakket vi jo uansett om Lightning som en kontaktplugg / ladeplugg og ikke Lightningkabelen i sin helhet og hvorvidt Apple leverer over eller under pari løsning på selve kabelen med sine produkter og sånn som ståa er per i dag så fremstår Lightningkontakten som en mer gjennomtenkt og bedre gjennomført løsningen enn Micro-USB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Ser ikke at du har argumenter for noe annet? :)

He, he...

 

Vel, for meg er standardisering viktig fordi det motarbeider monopolisme (flere kan produsere uten en skog av ulike lisenser) og gjør bruk mindre komplisert (mange dingser, samme type lader). Forbrukere kan da velge gode ladere istedenfor all driten som er vedlagt produktene.

Hvilken type som blir standard er noe likegyldig, men det er jo fint om valgt løsning er funksjonell og solid. Jeg kan fint leve med en "dårligere" teknisk løsning grunnet politiske årsaker (patentering/lisensiering).

 

Personlig er jeg glad for at flere produsenter har gått inn for QI, på den måten slipper en hele "ladeplugg" problemet. Med det energibehovet moderne dingser har (daglig lading) er det nesten selvsagt at alle plugg-løsninger får problemer før eller siden.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

 

Her smører du for tykt på... Om du virkelig har klart å ødelegge 8 Apple ladere på ca 2 uker så er det vell noe galt et helt annet sted hos deg. Dette er jo langt. langt over normal feilmargin og det sier seg selv at dette ikke faller innunder normalen under noen omstendigheter. Du blander jo også inn iPhone som enheter som igjen får deg til å fremstå som en svært gjennomsyret Apple hater da det selvsagt ikke er normalt at enhver Apple enhet du her i nærheten av feiler innen 6 uker og det virker jo temmelig søkt at du, om du har så abnormt store problemer med Apple produkter innen så kort tid faktisk har gått til innkjøp av et så massivt utvalg av adaptere (og alltid falt på de originale) og attpåtil har anskaffet opptil flere iPhoner når du tilsynelatende ser ut til å sitte med en fasit som tilsier at alle disse produktene feiler før det er gått noen måneder.

 

 

Jeg kan selvsagt også dikte opp mye rart om Android telefoner, Micro-USB kontakt og ladere men det betyr ikke at det er sant. Du må jo sitte på en massevis av dokumentasjon her så gjerne del diverse servicepapirer og det hele du har her så vi kan verifisere at alt dette her stemmer fordi dette blir litt vell over-the-topp og du selv vet nok utmerket godt at om alt dette er tilfellet så har du enten vært noe helt vannvittig, ekstremt uheldig fordi dette på ingen måte er normalt ellers så er det noe alvorlig galt med spenningen i huset dere oppholder dere i som skaper noe vannvittig med krøll på null, komma, niks.

 

At du har en bruker som er har såpass få innlegg og så godt som samtlige handler om å bare skriver i overkant mye negativt om Apple gjør det ikke mer troverdig for å si det slik.

 

 

Om det var sånn at feilmarginen på Apple produkter og utstyr var i nærheten av det du skisserer her så hadde jo ikke Apple klart å tjene penger ettersom dette dekkes av garanti eller reklamasjon i 90% av verden og de markeder Apple opererer i. For det andre så ville det jo fått massive oppslag verden over for lenge siden, og ikke bare enkelt stående søksmål gjort i USA hvor folk saksøker hverandre over en lav sko. Du kan jo nesten finne frem et søksmål på hva som helst om du dykker ned i arkivene i USA sitt rettsystem.

 

Her snakket vi jo uansett om Lightning som en kontaktplugg / ladeplugg og ikke Lightningkabelen i sin helhet og hvorvidt Apple leverer over eller under pari løsning på selve kabelen med sine produkter og sånn som ståa er per i dag så fremstår Lightningkontakten som en mer gjennomtenkt og bedre gjennomført løsningen enn Micro-USB.

Få nu med deg 10% av det jeg skriver.. de 8 laderne har ikke jeg ødelagt. Jeg poengterte også at kjøper av tlf min utsatte reklamasjonen.

2 apple ladere har derimot blitt ødelagt på jobben til min samboer. 2 reklamasjoner på under ett år angående apple ladere.

Lenke til kommentar

He, he...

 

Vel, for meg er standardisering viktig fordi det motarbeider monopolisme (flere kan produsere uten en skog av ulike lisenser) og gjør bruk mindre komplisert (mange dingser, samme type lader). Forbrukere kan da velge gode ladere istedenfor all driten som er vedlagt produktene.

Hvilken type som blir standard er noe likegyldig, men det er jo fint om valgt løsning er funksjonell og solid. Jeg kan fint leve med en "dårligere" teknisk løsning grunnet politiske årsaker (patentering/lisensiering).

 

Personlig er jeg glad for at flere produsenter har gått inn for QI, på den måten slipper en hele "ladeplugg" problemet. Med det energibehovet moderne dingser har (daglig lading) er det nesten selvsagt at alle plugg-løsninger får problemer før eller siden.

Endret av Thor1978
Lenke til kommentar

 

 

Her smører du for tykt på... Om du virkelig har klart å ødelegge 8 Apple ladere på ca 2 uker så er det vell noe galt et helt annet sted hos deg. Dette er jo langt. langt over normal feilmargin og det sier seg selv at dette ikke faller innunder normalen under noen omstendigheter. Du blander jo også inn iPhone som enheter som igjen får deg til å fremstå som en svært gjennomsyret Apple hater da det selvsagt ikke er normalt at enhver Apple enhet du her i nærheten av feiler innen 6 uker og det virker jo temmelig søkt at du, om du har så abnormt store problemer med Apple produkter innen så kort tid faktisk har gått til innkjøp av et så massivt utvalg av adaptere (og alltid falt på de originale) og attpåtil har anskaffet opptil flere iPhoner når du tilsynelatende ser ut til å sitte med en fasit som tilsier at alle disse produktene feiler før det er gått noen måneder.

 

 

Jeg kan selvsagt også dikte opp mye rart om Android telefoner, Micro-USB kontakt og ladere men det betyr ikke at det er sant. Du må jo sitte på en massevis av dokumentasjon her så gjerne del diverse servicepapirer og det hele du har her så vi kan verifisere at alt dette her stemmer fordi dette blir litt vell over-the-topp og du selv vet nok utmerket godt at om alt dette er tilfellet så har du enten vært noe helt vannvittig, ekstremt uheldig fordi dette på ingen måte er normalt ellers så er det noe alvorlig galt med spenningen i huset dere oppholder dere i som skaper noe vannvittig med krøll på null, komma, niks.

 

At du har en bruker som er har såpass få innlegg og så godt som samtlige handler om å bare skriver i overkant mye negativt om Apple gjør det ikke mer troverdig for å si det slik.

 

 

Om det var sånn at feilmarginen på Apple produkter og utstyr var i nærheten av det du skisserer her så hadde jo ikke Apple klart å tjene penger ettersom dette dekkes av garanti eller reklamasjon i 90% av verden og de markeder Apple opererer i. For det andre så ville det jo fått massive oppslag verden over for lenge siden, og ikke bare enkelt stående søksmål gjort i USA hvor folk saksøker hverandre over en lav sko. Du kan jo nesten finne frem et søksmål på hva som helst om du dykker ned i arkivene i USA sitt rettsystem.

 

Her snakket vi jo uansett om Lightning som en kontaktplugg / ladeplugg og ikke Lightningkabelen i sin helhet og hvorvidt Apple leverer over eller under pari løsning på selve kabelen med sine produkter og sånn som ståa er per i dag så fremstår Lightningkontakten som en mer gjennomtenkt og bedre gjennomført løsningen enn Micro-USB.

Jeg smurte desverre ikke på noe som helst. Jeg er klar over at min erfaring med apple ikke er representativ for snittet.. ja jeg har sikkert vært extremt uheldig. Men med ett års begrenset garanti valgte jeg å avslutte mitt kundeforhold til apple mens jeg kunne få noe for mobilen.

At du orker å gå så lavt at du beskylder andre for løgn skjønner ikke jeg. Du framstår som extremt merke lojal av den grunn. Eller dem man kaller extrem fanboy. Jeg kan ikke fortelle deg om mange positive erfaringer med apple når det ene produktet jeg kjøpte har vært dårlig.. men jeg har venner som har god erfaring med apple. Hver sin smak.

Endret av Thor1978
Lenke til kommentar

 

He, he...

 

Vel, for meg er standardisering viktig fordi det motarbeider monopolisme (flere kan produsere uten en skog av ulike lisenser) og gjør bruk mindre komplisert (mange dingser, samme type lader). Forbrukere kan da velge gode ladere istedenfor all driten som er vedlagt produktene.

Hvilken type som blir standard er noe likegyldig, men det er jo fint om valgt løsning er funksjonell og solid. Jeg kan fint leve med en "dårligere" teknisk løsning grunnet politiske årsaker (patentering/lisensiering).

 

Personlig er jeg glad for at flere produsenter har gått inn for QI, på den måten slipper en hele "ladeplugg" problemet. Med det energibehovet moderne dingser har (daglig lading) er det nesten selvsagt at alle plugg-løsninger får problemer før eller siden.

Qi lading er sikkert høvelig i tillegg til kabel. Hvordan fungerer det med forskjellige etui på tlf? Min tlf har metall punkter i plasten. Så jeg kan lade i krybbe, selv med enkelte etui på. Raskere lading enn QI. Men dessverre ikke like fleksibel løsning.

Lenke til kommentar

He, he...

 

Vel, for meg er standardisering viktig fordi det motarbeider monopolisme (flere kan produsere uten en skog av ulike lisenser) og gjør bruk mindre komplisert (mange dingser, samme type lader). Forbrukere kan da velge gode ladere istedenfor all driten som er vedlagt produktene.

Hvilken type som blir standard er noe likegyldig, men det er jo fint om valgt løsning er funksjonell og solid. Jeg kan fint leve med en "dårligere" teknisk løsning grunnet politiske årsaker (patentering/lisensiering).

 

Personlig er jeg glad for at flere produsenter har gått inn for QI, på den måten slipper en hele "ladeplugg" problemet. Med det energibehovet moderne dingser har (daglig lading) er det nesten selvsagt at alle plugg-løsninger får problemer før eller siden.

Noe gir mening i det du sier, men det viktigste punktet feiler: Standarden som per i dag står i fare for å bli valgt, er en dårligere teknisk og brukbarhetsmessig løsning. Dette gangner ingen forbrukere, og har også minimale miljømessige fordeler så lenge man fremdeles bundler ladere med telefonene.

 

Bundlingen er et 100% separat problem, som lett kan løses ved at man fjerner ladere fra eksen, og seller disse billigere som en bundle ved kjøp av ny telefon, dersom man trenger det.

 

Micro USB har ikke de nødvendige faktorene som gjør den til en vellykket standard. Den er for liten, for mekanisk svak, og kan bare settes inn en vei. Senest i dag observerte jeg min 90 år gammle bestemeor slite med en Doro meg (facepalm) MicroUSB plugg. Den idioten som sørget for at en telefon for eldre og svaksynte brukte verdens minste og mest upraktiske ladeplugg burde fått sparken. Jeg sliter med å se hvilken vei den skal i, og man kan da tenke seg en 90åring med dårlig syn. Jeg har microUSB ladepluggg på corsair headsettet mitt, og den er helt ubrukelig. Skal jeg lade, så må headsettet ligge på bordet, om jeg tar det på så skal det ikke mer enn en liten bevegelse på hodet før den mister kontakten, og alt blir stille.

 

Disse faktorene har derimot Lightning. Den kan brukes begge veier. Pluggen har en enkel konstruksjon uten noe finmekanikk på (denne sitter inne i telefonen i motsetning til USB). Pluggen er stor nok til å være håndterbar selv om man er frossen på hendene eller har feks gikt. Den har og nok motstand til at telefonen ikke faller ut om man løfter den etter kabelen.

 

Selve kvaliteten på kabelen kan man også lett gjøre noe med ved et kjappt søk på "Strong braided lightning cable" på Amazon eller ebay, og vips får man en ny og slitesterk kabel i posten omnoen uker, for rett over hundrelappen.

 

 

 

Men, poenget mitt er ikke at Lightning burde være standarden. Det er at USB overhode ikke burde være standard, da den ikke er laget for formålet i det hele tatt. Den er bare brukt fordi den var allerede standardisert (til ett helt annet formål) og dermed enkel å adoptere. Hensyn til bruk ble feiet under teppet.

Utvikle en skikkelig kabel og plugg, så er jeg fornøyd. Men, per Julafen 2013 er den beste laderen fremdeles Lightning, ikke micro USB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...