Gå til innhold

Få Windows 8 over på ny harddisk

Nordnys

Anbefalte innlegg

Hei.

Har Windows 8.1 på den bærbare PCen min. Har kjøpt en SSD og vil flytte OSet over på denne. Har sett på diverse guider på nettet, men ikke fått det til foreløpig.

Prøvde å lage en partisjon på en minnepenn og så boote fra denne etter jeg byttet ut harddiskene, men da kom det bare opp at den ikke fant noen partisjon. Prøvde det et par ganger, men det fungerte ikke. Hadde satt stor pris på litt hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var i samme situasjon som deg. Jeg skulle flytte alt fra C; en HDD på 1Tb over til ny SSD på 250Gb.

Når jeg fjernet alt unødvendig var størrelsen ikke noe problem.

Jeg la spørsmålet ut her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1493721&do=findComment&comment=20288478

Jeg gikk for EaseUs Todo og det gikk som en lek, men måtte stå på natten over.

Glem minnepenn.

Du kloner hele C til ny SSD med EaseUs som var gratis og som sagt, det gikk som en lek.

Kjøpte ny SSD fra komplett.no, jeg har handlet mye der, men kloningen hadde de helt klart null peiling på. Jeg ble anbefalt Norton Ghost som fulgte med et SSD-kit og jeg kastet bort en hel lang dag med masse plunder og heft på dette programmet. Inkludert support fra Norton som heller ikke fikk til noe.

Det er to skjermbilder i tråden jeg linker til og med de tror jeg du greier det fint.

La inn ett oppsummeringsinnlegg med mine erfaringer siden jeg tenkte kanskje andre ville ha nytte av det.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1493721&page=2&do=findComment&comment=20352596

Jeg savnet det som jeg antar du savner, en grei oppskrift på hvordan dette gjøres. Jeg husker ikke nøyaktig hvordan jeg gjorde det, men jeg husker at det gikk greit med EaseUs.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Du bør oppgi litt mere detaljer for å bli satt på rett spor. Hvor stor er den gamle og nye SSD disken. Hvor stor plass tar alle dataene (OS+ data) på den gamle disken. Hvordan er den gamle disken strukturert (flere partisjoner?) Har du utstyr for å koble til den nye SSD'en til maskina (før du bytter rundt)?. Regner med at det fulgte med kloningssoftware med den nye disken slik at hele operasjonen kan foretas uten bruk av minnepenn.

Lenke til kommentar

Jeg var i samme situasjon som deg. Jeg skulle flytte alt fra C; en HDD på 1Tb over til ny SSD på 250Gb.

Når jeg fjernet alt unødvendig var størrelsen ikke noe problem.

Jeg la spørsmålet ut her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1493721&do=findComment&comment=20288478

Jeg gikk for EaseUs Todo og det gikk som en lek, men måtte stå på natten over.

Glem minnepenn.

Du kloner hele C til ny SSD med EaseUs som var gratis og som sagt, det gikk som en lek.

Kjøpte ny SSD fra komplett.no, jeg har handlet mye der, men kloningen hadde de helt klart null peiling på. Jeg ble anbefalt Norton Ghost som fulgte med et SSD-kit og jeg kastet bort en hel lang dag med masse plunder og heft på dette programmet. Inkludert support fra Norton som heller ikke fikk til noe.

Det er to skjermbilder i tråden jeg linker til og med de tror jeg du greier det fint.

La inn ett oppsummeringsinnlegg med mine erfaringer siden jeg tenkte kanskje andre ville ha nytte av det.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1493721&page=2&do=findComment&comment=20352596

Jeg savnet det som jeg antar du savner, en grei oppskrift på hvordan dette gjøres. Jeg husker ikke nøyaktig hvordan jeg gjorde det, men jeg husker at det gikk greit med EaseUs.

Jeg har prøvd å klone den også, fikk det ikke til. Kjøpte dette settet: http://www.komplett.no/corsair-ssd-hdd-upgrade-kit/782084. Prøvde da først med programmet som fulgte med der, og prøvde også EaseUS. På det lengste lot jeg den stå i over 10 timer uten at det ble ferdig. Stod bare og analyserte filsystemet. Starta aldri med kloningen. Harddisken ble også ødelagt på et tidspunkt. Fikk da en ny av komplett. Har ikke prøvd dette igjen med den nye. Etter dette jeg prøvde meg med minnepenn.

Lenke til kommentar

Har man en sær disk (1.8") eller hvis man ikke har tilgang til USB-SATA adaper kan klonejobben også gjøres via et image på en stor nok USB-pinne eller ekstern disk. Da må jobben gjøres i to omganger, og kloneprogrammet må være på en bootbar CD eller minnepinne.

Det enkleste er med USB-SATA adapter og nedlastet kloneprogram fra diskprodusenten. Dette er vanligvis en variant av Acronis Migrate Easy, det er også mulig å laste ned en demoversjon av denne og bruke den innen 14 dager:

http://www.acronis.eu/homecomputing/products/migrateeasy/

Jeg har også brukt Parted Magic, en liten Linux-distro spesialisert for diskbehandling. Dette er litt knotete, men mer fleksibelt.

Etter kloneoperajonen er ferdig må man huske på å plugge ut en av diskene slik at maskinen ikke prøver å starte opp med to like diskkopier tilkoblet samtidig. Da har jeg opplevd at den aktive disken deaktiverer Windows på den andre disken slik at man må kjøre reparasjon med Windows installasjons-DVD for å få denne til å kunne boote igjen.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Du bør oppgi litt mere detaljer for å bli satt på rett spor. Hvor stor er den gamle og nye SSD disken. Hvor stor plass tar alle dataene (OS+ data) på den gamle disken. Hvordan er den gamle disken strukturert (flere partisjoner?) Har du utstyr for å koble til den nye SSD'en til maskina (før du bytter rundt)?. Regner med at det fulgte med kloningssoftware med den nye disken slik at hele operasjonen kan foretas uten bruk av minnepenn.

Sitter en 500GB hybrid harddisk i PCen nå. Har kjøpt en Corsair SSD Force Series GT på 120GB. Har bare i bruk 40GB av harddisken som sitter i, så det er mer enn nok plass. Aner ikke om det er flere partisjoner. Og har da utstyr til å koble til som jeg fikk med cloning kittet jeg kjøpte fra komplett.

Lenke til kommentar

Her er det masse partisjoner som sannsynligvis er satt opp slik på da dette er en hybrid disk. En direkte kloning av denne strukturen kan da være lite hensiktsmessig. Ville da heller prøvd å bruke system backup funksjonen i Windows ut på annen ekstern disk, generert boot media, satt inn den nye ssd disken og kjørt restore.

Lenke til kommentar

Her er det masse partisjoner som sannsynligvis er satt opp slik på da dette er en hybrid disk. En direkte kloning av denne strukturen kan da være lite hensiktsmessig. Ville da heller prøvd å bruke system backup funksjonen i Windows ut på annen ekstern disk, generert boot media, satt inn den nye ssd disken og kjørt restore.

Men jeg prøvde det med en minnepenn da. Brukte "Opprett en gjenopprettingsstasjon" og boota fra minnepennen, men PCen klarte ikke å finne noen partisjon på den da jeg skulle restore.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å klone den også, fikk det ikke til. Kjøpte dette settet: http://www.komplett.no/corsair-ssd-hdd-upgrade-kit/782084. Prøvde da først med programmet som fulgte med der, og prøvde også EaseUS. På det lengste lot jeg den stå i over 10 timer uten at det ble ferdig. Stod bare og analyserte filsystemet. Starta aldri med kloningen. Harddisken ble også ødelagt på et tidspunkt. Fikk da en ny av komplett. Har ikke prøvd dette igjen med den nye. Etter dette jeg prøvde meg med minnepenn.

Hvis kabel virker og er bra, ville jeg brukt den.

Så ville jeg lastet ned EaseUs Todo http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm

Derfra går ting ganske lett. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke trengte å gjøre min 1Tb partisjon mindre for å klone C til ny HDD. Sjekket EaseUs nå, det er bare å velge å klone og så sette i gang, men se skjermbilder i tråden jeg viser til.

Du kan også se på den linken jeg la til tråden hvor jeg stilte samme spørsmål. Er en del info i tråden.

Edit: Regner med det kun er C-partisjonen du er interessert, den som er på 44 Gb.

Jeg ville klonet C med EaseUs til ny SSD.

Og så satt inn SSD når den var ferdig. Og startet PC-en.

Som sagt jeg kastet bort en veldig lang dag før jeg fant EaseUs.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Hvis kabel virker og er bra, ville jeg brukt den.

Så ville jeg lastet ned EaseUs Todo http://www.todo-backup.com/products/home/free-backup-software.htm

Derfra går ting ganske lett. Jeg er ganske sikker på at jeg ikke trengte å gjøre min 1Tb partisjon mindre for å klone C til ny HDD. Sjekket EaseUs nå, det er bare å velge å klone og så sette i gang, men se skjermbilder i tråden jeg viser til.

Du kan også se på den linken jeg la til tråden hvor jeg stilte samme spørsmål. Er en del info i tråden.

Edit: Regner med det kun er C-partisjonen du er interessert, den som er på 44 Gb.

Jeg ville klonet C med EaseUs til ny SSD.

Og så satt inn SSD når den var ferdig. Og startet PC-en.

Som sagt jeg kastet bort en veldig lang dag før jeg fant EaseUs.

Får kanskje prøve det igjen da. Men tok det lang tid for din del? Lot den som sagt stå på i over 10 timer på det meste og da holdt den fortsatt på å "analysere filsystemet" som det stod. Selve kloningen startet aldri. Klonet en annen PC(min gamle) med det samme kitet, og dette tok kanskje 30 min.

Lenke til kommentar

Får kanskje prøve det igjen da. Men tok det lang tid for din del? Lot den som sagt stå på i over 10 timer på det meste og da holdt den fortsatt på å "analysere filsystemet" som det stod. Selve kloningen startet aldri. Klonet en annen PC(min gamle) med det samme kitet, og dette tok kanskje 30 min.

Hva brukte du til å klone?

Jeg har kun erfaring med EaseUs. Prøvde som sagt Norton Ghost, men er ganske sikker at det kun kan ta backup. (Pluss at det i tillegg skapte kjempeproblemer for meg.)

Kikket på EaseUs i dag og det så veldig enkelt ut, kun velge partisjon å klone og så velge til vilken SSD el HDD du vil klone. Og viktig å huke av "optimalisere for SSD".

Lenke til kommentar

Hva brukte du til å klone?

Jeg har kun erfaring med EaseUs. Prøvde som sagt Norton Ghost, men er ganske sikker at det kun kan ta backup. (Pluss at det i tillegg skapte kjempeproblemer for meg.)

Kikket på EaseUs i dag og det så veldig enkelt ut, kun velge partisjon å klone og så velge til vilken SSD el HDD du vil klone. Og viktig å huke av "optimalisere for SSD".

Husker ikke om det var EaseUS eller det som fulgte med i kittet jeg linka til tidligere, men har da forsøkt med begge. Jeg får prøve Ease US på nytt i kveld eller i morgen og se hvordan det går. Skal huske det ja. Tusen takk for svar.

Endret av Nordnys
Lenke til kommentar

Husker ikke om det var EaseUS eller det som fulgte med i kittet jeg linka til tidligere, men har da forsøkt med begge. Jeg får prøve Ease US på nytt i kveld eller i morgen og se hvordan det går. Skal huske det ja. Tusen takk for svar.

Lykke til!

EaseUs var veldig greit ut i fra det jeg husker, men det sto natten over og husker jeg var i tvil fordi det tok lang tid.

Lenke til kommentar

Okei jeg sitter her med samme problemet, Har nå prøvd EaseUS, men uten hell, det er typisk meg...

Jeg får bare opp feilmeldig når jeg har nok plass..

Hva slags feilmelding?

Har du lest den andre tråden jeg linker til?

Der er det to skjermbilder, gjør du på samme måte?

Lenke til kommentar

Hva slags feilmelding?

Har du lest den andre tråden jeg linker til?

Der er det to skjermbilder, gjør du på samme måte?

Ja, jeg trukker på disk clone, og velger riktige disker og trykket på optimize for SSD . Så kommer det 0x29F17314 felkoden opp.. Kan si at jeg har Win8 på pcen og byttet min hdd med ssd idag, og har HHDen i en HHD carry istedenfor CDROM..

Jeg har egentlig ingenting viktig å beholde på disken, men jeg klarer ikke innstalere Win8 på den andre fordi jeg fikk ikke Windows CD til pcen, og jeg jeg har ikke minnepinne på mer enn 2GB :wallbash:

Endret av Sundvallen
Lenke til kommentar

Ja, jeg trukker på disk clone, og velger riktige disker og trykket på optimize for SSD . Så kommer det 0x29F17314 felkoden opp.. Kan si at jeg har Win8 på pcen og byttet min hdd med ssd idag, og har HHDen i en HHD carry istedenfor CDROM..

Jeg har egentlig ingenting viktig å beholde på disken, men jeg klarer ikke innstalere Win8 på den andre fordi jeg fikk ikke Windows CD til pcen, og jeg jeg har ikke minnepinne på mer enn 2GB :wallbash:

Hvis jeg forstår deg riktig har du byttet HDD med SSD, og så prøver å klone HDD til SSD.

Det går ikke.

Du må beholde HDD som boot-disk og så sette SSD inn i HDD-tray.

Er det noe slik du har ? http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=589974

Når du har fått klonet SSD kan du bytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...