Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

CAT5e gigabit følsømt for strømledninger?

Anbefalte innlegg

Kan evt legge ut en lengre forklaring på hvorfor jeg lurer på dette, men opplever nå at mitt gigabitnettverk ikke fungerer så lenge nettverkskabelen ligger parallelt med strømledninger. Samme ledning fungerer når den legges et annet sted.

Er det jeg som er helt på jordet, eller kan dette være et reelt problem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan evt legge ut en lengre forklaring på hvorfor jeg lurer på dette, men opplever nå at mitt gigabitnettverk ikke fungerer så lenge nettverkskabelen ligger parallelt med strømledninger. Samme ledning fungerer når den legges et annet sted.

Er det jeg som er helt på jordet, eller kan dette være et reelt problem?

Høres omtrent riktig ut det, spesielt om det er over lange strekk så kan det bli et problem om den går svært nærme. Skjerming hjelper betraktelig og er laget nettopp for slike problemer.

Uten at jeg vet dette sikkert, så har jeg lest en del om hvordan du skal sette opp CAT6 korrekt, og pga høyere båndbredde/frekvens, så vil det faktisk være en del følsomt for slikt. Så å holde deg til Cat5e er ikke nødvendigvis feil valg. :) (bare skjermet i stede)

Har du terminert kontaktene selv? Hvis ja, så vil du kunne miste en del støydemping om det er gjort skikkelig dårlig. (de tvunnede parene er der av en viktig grunn, og om tvinninga ikke går helt frem til kontakten så vil dempingsfaktoren gå ned) Bare just in case.

Teknisk sett så er det vel også mulig å smelle på et par større kondensatorer i enden, slik at det hele blir et høypassfilter, siden du sliter med veldig lavfrekvens støy. (hovedsakelig 50Hz og 100Hz vil være markant)

Men igjen, det blir bare noe eksperimentelt jeg kokte i hop i hodet, og var noe JEG ville prøvd om det er et helvette å bytte kabelen. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...