AnonymDiskusjon Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Det er nyttår, og jeg har virkelig lyst å ta tak i problemer som jeg har hatt lenge og gjøre noe med dem så jeg slipper å ta dem med i hele 2014. Jeg har hele tiden benektet for meg selv at jeg har et matproblem, og jeg tror egentlig ikke det vil forsvinne med mindre jeg gjør noe med det. Noe jeg aldri har gjort fordi jeg har gode perioder og da tenker jeg at det er over. Jeg kan beskrive i korte trekk hvordan det er: - Har perioder hvor jeg spiser bra - Har like lange perioder hvor jeg spiser dårlig - Jeg kaster opp hyppig, type 1-5 ganger i uken Vekten min svinger opp og ned 5 kg hele tiden. Har jeg et spiseproblem?Hvis svaret er "ja", har jeg et neste spørsmål: Jeg ønsker ikke profesjonell hjelp(psykolog, lege) fordi jeg har ikke troen på at dette skal hjelpe.Jeg ønsker å løse dette på egenhånd, men jeg trenger da konkrete tips og midler jeg kan bruke for å kunne fikse på tankene mine slik at jeg kan slutte med dette. Har noen erfaring? Hvordan klarte dere å komme dere ut av en ond sirkel? Jeg vil bevise for meg selv at jeg er sterk nok til å klare dette på egenhånd. Anonymous poster hash: 50ff4...611 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 La meg se om jeg har forstått dette rett. Du ønsker hjelp fra en gjeng med forumbrukere fordi du trur det hjelper. Du ønsker ikke hjelp fra profesjonelle fagpersoner, som til daglig jobber med dette, fordi du ikke trur at det hjelper. Helt seriøs ta kontakt med fastlegen din! Spiseproblemer skal tas alvorlig. 7 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Ja, du har et problem. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Her er noen gode ressursjer; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1471396&p=19890914 Du kan vurdere å lese litt i denne boka (online) for å finne litt mer ut om dette. http://www.nb.no/nbsok/nb/c6b19b493bcd26e8af183728e8248a9d?index=0 Det er ofte vanskelig å forstå hvorfor man gjør som man gjør, men denne boka gir deg en godt innblikk i hva som skjer, sånn at du kan gjøre noe med det. Det er kanskje også en bok du kan tipse familien om. Det er veldig mange som har det på samme måten, så det er mye mer vanlig enn man tror, så man føler seg lett alene om det, men sånn er det altså ikke. 1 Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Bekrefter herved at du har et problem. Lenke til kommentar
Maxi1234 Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Det største problemet du har, er vel at du tror at brukerne på et forum kan hjelpe deg mer enn en fagperson. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691 Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Jeg vil bevise for meg selv at jeg er sterk nok til å klare dette på egenhånd. Anonymous poster hash: 50ff4...611 Du vil bevise at du klarer å gjøre noe dumt, noe du allerede gjør? Jeg tror problemet er at du prøver å gjøre ting den vanskelige måten for å bevise ditt og datt. Dra til den driten av en psykolog og fortell ham dette. Lenke til kommentar
Tutti Frutti Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Snakk, med en du stoler på. om du ikke blir bedre så er det iallefall godt å snakke ut til noen lykke til og god bedring Lenke til kommentar
CirkA7 Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Gå til legen din som alle andre her sier. Sjekk blodsukkeret ditt når du er der. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 Med så hyppig oppkast er du godt innenfor definisjonen av å ha en spiseforstyrrelse. Du vegrer deg mot å oppsøke lege eller psykolog. Det kan jeg godt forstå. Det å ikke takle noe så grunnleggende som matinntak kan være ganske flaut. Først må du fortelle dette til en lege, som forhåpentlig er empatisk nok til å forstå situasjonen og henviser deg videre til spesialist, deretter må du fortelle den samme historien til psykologen. Det enkleste er nok å gå direkte til psykologen, det er minst flaut. Så er du skeptisk til om hjelpeapparatet har kunnskap nok til å gi deg hjelp. Det har du også god grunn til å være. Folk kan gå i terapi i årevis uten å bli hjulpet ut av situasjonen. Andre kan få problemet sitt løst i løpet av få måneder. Det kommer an på både terapeuten og deg selv. Du må finne en som både forstår deg og problematikken rundt spiseforstyrrelser. Du vil vise at du er sterk nok til å klare dette på egen hånd. Det er vel og bra, men er det styrke som skal til? Mennesker med normalt forhold til mat, bruker de viljestyrke til å motstå trangen til å overspise og kaste opp, eller til å sulte seg? Selvfølgelig ikke. De har kort og godt ikke et slikt behov. Så hvorfor har du det? Der ligger problemet ditt. Du har et utilfredsstilt behov som du søker å fylle gjennom mat. Du må finne ut hva dette består i, og gjøre noe med det. Det er nok enklest å gjøre i samarbeid med en person som kan se deg utenfra. Lenke til kommentar
medlem-124997 Skrevet 22. desember 2013 Del Skrevet 22. desember 2013 (endret) Ja, du har ett problem. Jo, lege/psykolog hjelper.Jo, det er mulig du er sterk nok på egenhånd, men det er ingen skam i å oppsøke hjelp. Endret 22. desember 2013 av medlem-124997 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå