Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Privatisteksamen i naturfag

SR13

Anbefalte innlegg

Hei! Vedder på at mange av dere har tenkt til å ta naturfag som privatist, enten for å forbedre eller å få en standpunkt karakter i faget.

Det første dere må bekymre dere for er, eksaminator og sensor.

Dette er to hyggelige mennesker som egentlig vil deres beste, og ønsker dere den høyeste karakteren som mulig. Dere derimot må bevise dette, og de ønsker å få frem all "kunnskap" som dere sitter med og stiller diverse spørsmål.

Fra neste år [2014] så vil ikke det være en "skriftlig" del. Det vil nå kun foregå en muntlig del. Denne skriftlige delen telte egentlig ikke så mye før, den brukte de som oftest kun for å se om de kunne vippe deg opp eller ned.

Jeg kan fortelle litt basic hvordan min muntlig del gikk.

Jeg trakk to kapitler, og fikk tildelt flere "kompetansemål" under hvert kapittel. Jeg måtte deretter bruker forberedelsen min på 30 minutter til å "friske" opp minnet mitt. Du får lov til å ha med et fire siders "notat" ark som du får tildelt med den skolens "logo". Og alt som må eventuelt skrives på gjøres under disse 30 minuttene. Jeg anbefaler sterkt og skrive "korte" men nøyaktige stikkord, slik at dere kan forklare utifra dette. De vil også spørre spørsmål knyttet til de andre kompentansemålene om du ikke velger å prate om alle sammen. De vil prøve å se om du egentlig kan mer enn det du får vist. Etter en diskusjon med sensor og eksaminator vil du få tildelt en karakter.

Hvis det er noe du lurer på så er det bare å skrive PM eller her på siden :)

Lykke til med eksamen til neste år folkens

- Srrkid

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra å høre at du har hatt gode erfaringer med sensorene dine.

For å vise saken fra en annen side kan jeg fortelle historien til en kamerat av meg som akkurat var oppe til muntlig eksamen. Han hadde forberedt seg godt til Fysikk 1 muntlig/praktisk-eksamen. Så kommer han i lokalet, og merker med en gang at sensorene er "ute etter å ta han". De gir han et helt tåpelig tema, som er en minimal del av pensum. Så begynner han å presentere tema, da. Det går sånn tålelig greit, og han snakker rundt tema han fikk. 5-6 minutter uti eksamen (som varer 45 minutter) skriver sensor ned en stor 3-er på arket sitt. Dette gjør jo at han blir veldig stressa. I tillegg får han helt tåpelige spørsmål, om å snu formler som det ikke gir mening å snu osv. Så det var en kjip opplevelse for han.

Han tok opp fag på Sonans, og sensorene var fra en "vanlig" VGS. Kan være derfor. Ser for meg at gamle menn (som sensorene var) kan finne glede i å ødelegge dagen for "pappaguttene på Sonans" (som forøvrig kameraten min IKKE er..)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har selv akkurat vært oppe til 3 muntlig privatist eksamener. Vil mene å påstå at gamle menn, menn spesielt er de beste sensorene, altså at de er litt snillere på karakteren. Nå vet ikke jeg om det er noe spesielt ved Fysikk, men historien til kammeraten din @Knewt virker noe spesiell, med tanke på at sensor og elev vanligvis ikke kommuniserer før det såkalte sensor spørsmålet siste 5 minuttene av presentasjonen.

Eksamensoppgavene til muntlig eksamen er ikke laget av sensor, men av eksaminator.

Elevene skal selv trekke oppgave, så at de velger en teit oppgave til han virker også meget rart. De kan også ha en annen måte å trekke oppgaver, men skal være noenlunde tilfeldig. Eksaminator skal spørre om spørsmål relatert til tema, dette er ganske viktig, med tanke på at eleven ofte ikke har tid eller føler det relevant å nevne alt.

Med tanke på at han gikk ved Sonans skal han også hatt mulighet til å ha sin lærer som eksaminator. Mulighet for at læreren trodde/mente at eleven skulle vite dette, og få det til å se positivt ovenfor sensor?

Eksempel: Jeg fikk oppgave: Har Norge en felleskultur? Dette spørsmålet går under kapittelet kultur, men jeg følte det ikke relevant å snakke om ting som segregering, etnosentrisme, kulturrelativisme osv, da er det eksaminatorens oppgave å spørre elev, slikt at elev kan vise at han forstår pensum.

Til TS:

Hva mener du med at den skriftlige eksamen ikke var så viktig?

Fikk man bare en enkeltkarakter på vitnemålet ut av de to naturfag eksamenene?

Jeg skal ta opp Naturfag nå til våren, betyr det da at jeg kun skal ha den muntlige delen? *Trodde det bare var en skriftlig del*.

Endret av Ares NOR
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...