H09I6AN Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Hei Jeg jobber på en plass hvor man har flere "poster" man kan være på i løpet av dagen. En av de postene foregår "ute" i en bod hvor arbeidsoppgaven består i å følge med på overvåkningskamera hvor man må holde full fokus hele tiden, hvor man har arbeidstid mellom 8-9 timer i strekk. Man har mulighet for å spise og drikke, samt å bruke toalettet. På sistnevnte må en annen person overta mens man utfører sin nød, men det er ikke mulighet for å få frihet fra arbeidet, røyke (røykfri sone pga. sikkerhet), man kan ikke benytte telefon/internett eller annet. De andre kan heller ikke overta for å gi deg pause da de har andre oppgaver de må holde på med. Det er mulighet for å "komme inn" i løpet av dagen, hvor det da som regel er fult mulig for meg å ta pause uten at det går ut over arbeidet mitt eller andres. Til vanlig dersom man er "inne" hele dagen, har vi pauser på 2 x 15 min, samt lunsj på 30 min. Mitt spørsmål da er om jeg etter loven/arbeidsmiljøloven har krav på å kunne ta pause/lunsj når jeg er "inne" etter å ha vært "ute" et par timer og skal evt. "ut" igjen etterpå i og med at jeg ikke har mulighet for å ta pause fra arbeidet? Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 § 10-9. Pauser(1) Arbeidstaker skal ha minst en pause dersom den daglige arbeidstiden overstiger fem og en halv time. Pausene skal til sammen være minst en halv time hvis den daglige arbeidstid er minst åtte timer. Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen forskyves.(2) Når arbeidstaker arbeider mer enn to timer etter at den alminnelige arbeidstid er avviklet, skal arbeidstaker gis en pause på minst en halv time. Pausen regnes som en del av arbeidstiden. Pause som legges etter alminnelig arbeidstids slutt, godtgjøres som overtidsarbeid, men regnes ikke med i det antall timer det er tillatt å arbeide overtid etter § 10-6. Når forholdene gjør det nødvendig, kan pausen kortes ned eller forskyves. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 20. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2013 Så hvordan blir det i min situasjon? Inngår pausen i arbeidet eller har jeg krav på å kunne forlate arbeidet for å kunne ta pause dersom det er mulig? Vi har pauserom på bygget, i den delen som er "inne". Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Som jeg tolker loven: Uavhengig av hva slags "poster" du er på så skal du ha 30 minutter sammenhengende pause iløpet av dagen dersom du jobber 8-9 timer hos en arbeidsgiver. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 20. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2013 Takker og bukker til begge to :-) Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 (endret) Som jeg tolker loven: Uavhengig av hva slags "poster" du er på så skal du ha 30 minutter sammenhengende pause iløpet av dagen dersom du jobber 8-9 timer hos en arbeidsgiver. Man skal til sammen ha 30 minutter. Ikke nødvendigvis sammenhengende. Du har krav på sammenhengende pause om du jobber to timer utover ni timer. Altså du må være på jobb elve timer for å ha krav på pauser på til sammen 60 minutter, der 30 minutter er sammenhengende. Endret 20. desember 2013 av Nedward Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 20. desember 2013 Del Skrevet 20. desember 2013 Ja da var jeg ikke så langt unna Hvor er verneombudet når man trenger dem..? Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Som jeg tolker loven: Uavhengig av hva slags "poster" du er på så skal du ha 30 minutter sammenhengende pause iløpet av dagen dersom du jobber 8-9 timer hos en arbeidsgiver. I en del jobber lar bare ikke dette seg gjøre. Lenke til kommentar
H09I6AN Skrevet 21. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2013 Dersom det ikke lar seg gjøre så har jeg ingenting i mot å ikke ta pausen de gangene jeg sitter i boden, men tenker på de gangene det lar seg gjøre og sjefen bare ønsker å være en drittsekk. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Jeg henviste ikke spesielt til din jobb, men en del er unntatt disse lovene og kompenserer på andre måter. Det enkleste er å se om det står at du skal ha pause i arbeidskontrakten din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå