Gå til innhold

"ny PC" med god kjøling

Anbefalte innlegg

Jeg synes min nåværende PC er alt for varm. CPUen ligger på 50-60 C, og tempen inni maskinen er også ganske høy... :-?

mine nåværende specs:

-AOPEN hQ08 maxitower http://english.aopen.com.tw/products/housing/hq08.htm

-AMD ATHLON XP 2000+ (1, 6ghz)

-512 mb Apacer DDR-RAM (333mhz)

-MSI kt4V hovedkort

-MSI geforce 4200 skjermkort

-1x western digital 120gb 8mb buffer (master)

-1x western digital 80gb 8mb buffer (slave)

noe mer?

.. så jeg tenker å kjøpe meg ett nytt kabintett, som jeg kan få plass til godt med vifter.

Har dere noen gode kabintetter og anbefale?

og hva med vifter (til CPU, ...)? Noen som er bedre enn andre?

... og støy? Vil ikke ha allt for høylytt PC 8)

Takk for all hjelp folkens! ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skaff deg en Alpha CPU-kjøler sammen med en stillegående Pabstvifte til CPU. Sats på et kabinett med plass for 120 mm vifter til innsug og utblåsning. Monter to stillegående pabst sammen med en viftestyring. Fortron/Source har en god og stillegående psu (kan skaffes fra Microplex).

Lenke til kommentar

Heisann..

Bra du har innsett at du må kvitte deg med kabinettet ditt.

Har akurat samme selv, og har store problem med airflowen i det, rett og slett fordi dette ikkje var påtenkt når dette kabinette blei designa.

Eg må ha sidedekselet av for at, tempen skal kommme ned på normalt nivå.

Ellers så kommer ivarw med fleire gode tips du burde studere grundig.

Lenke til kommentar
Kabinettet funker vel fett det? :) Bare sleng inn vifter der det "går" ;) (2x60mm+3x80mm)

Ja, seff går det an, men det er ikkje bare bare....

Kabinettet er ikkje akurat laga for at ekstra vifter skal bli montert.

Eg angrer iallefall stort på at eg kjøpte dette kabinettet og ikkje f.eks Chieftec Dragon.

Men smaken er, som sikker dei fleste veit, som baken.

Lenke til kommentar

Jeg har nesten samme kabinett (HX08 som bare er forskjelig på utsiden) og ganske likt oppsett det du har. Jeg kan ikke si jeg har problem med varme selv om jeg ser at luftgjenomstrømning er et problem. Det kan nok hjelpe med runde IDE kabler og flytte harddisken til plassen over PSUen.

Lenke til kommentar
Jeg har nesten samme kabinett (HX08 som bare er forskjelig på utsiden) og ganske likt oppsett det du har. Jeg kan ikke si jeg har problem med varme selv om jeg ser at luftgjenomstrømning er et problem. Det kan nok hjelpe med runde IDE kabler og flytte harddisken til plassen over PSUen.

Hvilke interne vifter har du da? Er det standard på hx08?

Eg bruker kun runde kabler og Harddiskene er plassert i bunn av kabinettet pga konflikt med hovedkortet.

Eg lurer sterkt på å sage et hull i sidedekselet og montere en 80mm/120mm.

Lenke til kommentar

Når det gjelder kabinett, bruker jeg selv Compucase CI6A21B Miditower. Det fungerer bra og har 120 mm innsug og utblåsning. Desuten har det ok design. Alternativt kan du se på Aopen A600A. Dette skal etter sigende være stillegående og pent. 2x120 mm vifter, sidelufting til CPU, og så vidt jeg vet en stillegående, pålitlig Fortron PSU. Sjekk: http://www.hardware.no/tester/kabinett/aop...600a/index.html

Lenke til kommentar

Ser du har amd oppsett så sånn på cpu-kjølesiden ville jeg anbefalt en Swifttech Mcx-462+ eller den nyere modellen som er ute snart.

Med den og fanadapter og en god 120mm. vifte vil du få noe av den beste luftkjølingen som finnes.

Lenke til kommentar

Takker for all hjelp folkens! Sjekker ut anbefalingene deres nå! ;)

Ville bare legge til at jeg har disse viftene:

*2x Cooler Fan Case 80x80x25mm 12V Ball Bearing

*Titan Fan 8cm 3 Pin For Frontmounting

*Titan System Cooler Blower Fan For PCI or ISA Slot

*CPUkjøler: Glacial Cooling Fan Socket A/370 All PIII/Celeron AMD Up To XP2800 26dB 0.47 C/W

EDIT:

Går dette kabinettet an? (Chieftech Dragon Big Tower m/ Dør Blå) http://www.netconnection.no/lucys/produkte...tt/DA01BLD.html

Lenke til kommentar

selv har jeg et lettere modifisert (les: harryfisert) AOpen HQ08. Runde kabler og HD-kjøling (som om det hindret min WD 120GB til å takke for seg?). "Luftstrøm, hva er det?" sa vel AOpen's designere da de lagde det. "Viftegrillene" stinker, kabinettet er massivt og mer en varmeovn enn en datamaskin. Det jeg gjorde var forresten å ta frem stikksaga og skjære vekk "nettingen" som stoppet mer luft enn fingre. DESSVERRE, lider også chieftech av disse grillene, men HELDIGVIS ikke i like stor utføring, men "litt" metall er for mye metall (IMO). Og en ting: luftfilter er påkrevd så lenge du har vifter. Overtrykk i kabinettet er også å foretrekke. Da får du ikke like mye støv der, men hvis du har undertrykk derimot.....

Dvs. mer luft må pumpes inn i kabinettet enn det du pumper ut. Hvis alle viftene er like "store" så setter du en mer til å pumpe inn enn til å pumpe ut. Store vifter er også bra å ha :D

Lenke til kommentar

Hør her folkens, det er nødvendigvis ikke i utgangspunktet kabinettet det er noe galt med, det er bare ikke helt "ferdig" fra fabrikk. Hvordan får man god luftgjennomstrømning:

1. Vifter som suger varm luft ut i den øvre delen av kabinettet. Strømforsyningsviften (PSU) og ev. kabinettvifte montert bak.

2. Store åpninger som slipper kald luft inn i kabinettet, fortrinnsvis lavt nede foran/under. På denne delen syndes det mye fra kabinettprodusentene. All luft som skal ut, må også ha en sjanse for å komme inn... :-)

3. Åpne luftveier inne i kabinettet.

Man kan enten skjære vekk hinder for eksisterende åpninger, eller sage nye hull. Sag gjerne et passe stort hull i bunnen av kabinettet, sørg så for at det er minst en 1cm avstand ned til gulvet. Luftegitter til kabinettviften bak bør også åpnes opp bedre. Se bare på den elendige åpningen til kabinettviften til dette Q-Tec kabinettet.

Lenke til kommentar

som hn66 sier så bør slike sages vekk, og til hn66: AOpen kabis'ene er befengte med slike, i alle fall HX og HQ kabinettene..... Tror ikke det har vært så mange forbedringer på den fronten i de nyere kabinettene heller, men jeg kan ikke garantere noe. Vifter eller ikke vifter: luft trengs....

Minner om en PC jeg slengte sammen for en kamerat en gang.Etter to (2) måneder kom han på besøk (les: han hadde fucket opp softwaren og bøyd en PS/2 pin på tastaturet). Da jeg tok en titt inne i kabinettet så la jeg merke til at i bunnen var det en stor koloni med hybelkaniner. Ca. 1 cm tykt og dekte hele bunnen. Bortsett fra CPU viften bodde det en eksosvifte bak i kabinettet (i parallellport høyde) som sugde luft ut, og dermed ble det i kabinettet et undertrykk som sugde til seg støvet gjennom alle hull og spesielt da i fronten av kabinettet. OG husk: støv er overklokkerens værste fiende (bortsett fra varme da ;))

Lenke til kommentar

Hvilke interne vifter har du da? Er det standard på hx08?

Eg bruker kun runde kabler og Harddiskene er plassert i bunn av kabinettet pga konflikt med hovedkortet.

Eg lurer sterkt på å sage et hull i sidedekselet og montere en 80mm/120mm.

Jeg har en Titan 80 mm vifte som suger inn og faktisk ikke noe mer. PSU har jeg en med 120mm vifte. Kabinettet er eller var så vidt jeg vet standard før jeg satte inn et vindu i siden på det. Jeg har tenkt på å sage hull for å montere en eller to 120mm vifter. Tror nok heller jeg tar å bytter ut helle kabinettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...