IntelAmdAti Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 I vognkortet til bilen jeg kjører står det "hastighetsindeks V (240 km/t)" Jeg vil kjøpe nye piggdekk Nokian Hakkepelitan 7 men disse har jo "bare" hastighetsindeks T 190km/t .Ifølget Biltilsynet som har utstedt vognkortet en eller annen gang kan jeg ikke bruke disse dekkene fordi maks anbefalt hastighet er 190km/t og Biltilsynet vil jeg skal bruke dekk med maks anbefalt hastighet 240km/t - PÅ VINTERFØRE.Kan noen anbefale meg piggdekk jeg kan kjøre med i 240km/t i vinter slik at jeg ikke får Biltilsynet på nakken? 2 Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Sist jeg snakket med biltilsynet spurte jeg om dette og de fortalte at hastighetsmerkingen gjalt sommerdekk, ikke vinterdekk. 2 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Er det denne som er gjeldande her? I så fall bør du kunne bruke dei. 2.4.1 Motorvogn med totalvekt ikke over 3 500 kg og alle utrykningskjøretøyer skal være utstyrt med hjul beregnet for minst den maksimale hastighet kjøretøyet er konstruert for. Det er likevel tillatt å bruke vinterdekk (dekk merket med M+S, MS, M&S, M-S eller «Mud and Snow») når disse er merket for en hastighet på 160 km/t eller mer, selv om kjøretøyet er konstruert for en høyere hastighet. Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) 3 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Stemmer nok det. NAF skriver: Maks hastighet gjelder for sommerdekk. På vinterdekk er hastighetskravet Q eller 160 km/t, uavhengig av hastighetskode i vognkort. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Lære seg regler før man skriver om idioti 2 Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 19. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2013 Greit, jeg trekker det tilbake og bestiller dekkene jeg har lyst på Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Skulle jeg hatt Nokian piggdekk ville jeg kjøpt 8ern.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå