Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Lillebror er høyest

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette blir vel egentlig mer et biologisk spørsmål enn et som passer best i denne kategorien, men la gå:

Den tre år yngre lillebroren min er altså høyere enn meg. Jeg er 20 og han er vel snart 17. Hadde det vært snakk om 5-10 cm forskjell hadde jeg ikke uroet meg, men nå er han faktisk blitt 20 cm høyere (og vokser tilsynelatende fortsatt). Det som gjør meg skeptisk til høyden hans, er det faktum at vi har svært få eller ingen individer i familien som er av samme høyde. Vi er stort sett under 170 hele gjengen (og slik har det vært i flere generasjoner). Moren min er rundt 160 og min far er 165. Min eldre søster og jeg ligger på rundt det samme.

Mens min vekst har en svært lang og tilnærmet flat kurve (passer fortsatt i konfirmasjonsdressen), har han derimot hatt en eksplosiv og rask vekst.

Så det jeg lurer på er om noen har sett på maken? Kan man virkelig få så store forskjeller på søsken? Selv når det er grunn til å tro at det er få genetiske forskjeller og de miljømessige forholdene er like?

Vi kan med sikkerhet utelukke forhold som gjelder absopsjon og forskjellige foreldre.

Takk for at dere leste innlegget, og del gjerne deres erfaringer/synspunkter.

Anonymous poster hash: 412ba...e3a
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Det kan være så store forskjeller. Det finnes en formel hvor man skal gange foreldrene sin høyde og trekke fra for jente og legge til for gutt og så er det den høyden +/- 10 cm man skal kunne bli.

Yngste broren min er 2 meter høy og eldste av brødrene mine er 1.80. De er utvilsomt brødre og det er 3 år mellom dem og 20 cm også. Han yngste har alltid vært høy av seg. Det kan være veldig store forskjeller på søsken.

Googlet og fant denne:

Regn ut høyde for jenter:

1. Legg sammen mors høyde i cm + fars høyde i cm

2. Trekk fra 13 cm

3. Del (divider) tallet på to

Regn ut høyde for gutter:

2. Legg til 13 cm

Foreldrene deres er ikke så veldig høye av seg.

160 + 165 = 162,5 + 13 = 175,5

Dvs at det vil være denne høyden + 10% opp eller ned.

Hvor høy er du? Hvor høy er lillebroren din?

Fra artikkel:
Du har nå funnet den midparentale høyden. Feilmarginen er på rundt ti prosent opp eller ned. Det betyr at om den midparentale høyden er 170 centimeter, vil det være 95 prosent mulighet for at barnets høyde i voksen alder vil bli et sted mellom 160 og 180 centimeter.

En annen måte å regne ut den midparentale høyden er å legge sammen mor og fars høyde, dele (dividere) tallet med to og så legge til eller trekke fra 7 centimeter - alt etter om barnets kjønn er gutt eller jente.

Et par artikler:

http://adc.bmj.com/content/81/3/257.full

http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article423054.ece

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja. Det kan være så store forskjeller. Det finnes en formel hvor man skal gange foreldrene sin høyde og trekke fra for jente og legge til for gutt og så er det den høyden +/- 10 cm man skal kunne bli.

Yngste broren min er 2 meter høy og eldste av brødrene mine er 1.80. De er utvilsomt brødre og det er 3 år mellom dem og 20 cm også. Han yngste har alltid vært høy av seg. Det kan være veldig store forskjeller på søsken.

Googlet og fant denne:

Regn ut høyde for jenter:

2. Trekk fra 13 cm

Regn ut høyde for gutter:

2. Legg til 13 cm

Foreldrene deres er ikke så veldig høye av seg.

160 + 165 = 162,5 + 13 = 175,5

Dvs at det vil være denne høyden + 10% opp eller ned.

Hvor høy er du? Hvor høy er lillebroren din?

Fra artikkel:

Du har nå funnet den midparentale høyden. Feilmarginen er på rundt ti prosent opp eller ned. Det betyr at om den midparentale høyden er 170 centimeter, vil det være 95 prosent mulighet for at barnets høyde i voksen alder vil bli et sted mellom 160 og 180 centimeter.

En annen måte å regne ut den midparentale høyden er å legge sammen mor og fars høyde, dele (dividere) tallet med to og så legge til eller trekke fra 7 centimeter - alt etter om barnets kjønn er gutt eller jente.

Et par artikler:

http://adc.bmj.com/content/81/3/257.full

http://www.klikk.no/foreldre/smabarn/article423054.ece

95% sannsynlig ja, altså vil 5% falle utenfor her.

At enkelte ikke følger malen, men blir mye høyere/lavere er ikke uvanlig. Ikke det mest vanlige, men ingen grunn til å anta han ikke har samme foreldre som TS. Klart, det er mulig, men det er nok mer sannsynlig at høyden er ett lite genetisk avvik fra resten av familien.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

"Vi kan med sikkerhet utelukke forhold som gjelder adopsjon og forskjellige foreldre"

nei, det kan du ikke.

Du skjønner det ikke nå, ,men når du blir en 30 år gammel skjønner du plutselig hvilken verden voksne lever i og tanken om at enkelte gjør ting du nå synes virker utenkelig, virker plutselig halvveis naturlig og ufarlig.

"nænænæi så!"

les posten min igjen

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...