Gå til innhold

hvor mye støy kan man forvente ved lange eksponeringer på lav iso?


Anbefalte innlegg

hei

 

ved eksponeringer på 2-4 min, ved iso 100-200, så opplever jeg innimellom overraskende mye støy i mørke partier(spesielt mørke skyer). Er dette normalt, eller kan dette variere veldig mye fra sensor til sensor? Til tider såpass ille at jeg sliter litt med å fjerne det helt under etterbehandlingen i LR5, Blir med andre ord ikke 100% rene filer, til tross for en del støy fjerning.

 

Og hva med fullformat vs cropsensor på dette området?

 

Bruker et canon 60d, men vurderer strekt å oppgradere til 6d hvis fullformat er bedre på dette området.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det avhenger betydelig av sensortypen og om du har på støyfjerning for lange eksponeringer. Støyfjerning for lange eksponeringer tar et bilde uten å åpne lukkeren og trekker resultatet fra bildet som er tatt med lukkeren åpen, da blir man kvitt produksjonsvariasjonen mellom pikslene. Så dobbelsjekk at du har slått det på, bakdelen er at det dobler tiden det tar å ta et bilde.

 

Fullformat trenger ikke være bedre, gamle Nikon D200 kunne ta eksponeringer på over en time uten betydelig støy.

Lenke til kommentar

Det er typisk litt støy på lange eksponeringer - dette kommer av varme på sensoren.

Som Kristallo foreslår - bruk støyfjerning for langtidseksponering hvis du synes det er et nevneverdig problem.

Dette finner du i menyen på CFn.II-1 - Long exp. noise reduction.

 

Sett denne til "Auto" eller "On", og det vil bli mindre støy på laange eksponeringer. Men - som nevnt over - det dobler også tiden det tar å ta et bilde - den tar først bildet (f.eks på fire minutter), og deretter en eksponering på like lang tid (nye fire minutter) med lukket lukker - og så ut fra de to eksponeringene fjerner den den varme sensorstøyen.

 

 

Man har det samme fenomenet også på fullframe - forskjellen opp til fullframe blir (som vanlig) støymessig som om det var litt over ett blendertrinn lavere ISO.

Lenke til kommentar

Det er typisk litt støy på lange eksponeringer - dette kommer av varme på sensoren.

Som Kristallo foreslår - bruk støyfjerning for langtidseksponering hvis du synes det er et nevneverdig problem.

Dette finner du i menyen på CFn.II-1 - Long exp. noise reduction.

 

Sett denne til "Auto" eller "On", og det vil bli mindre støy på laange eksponeringer. Men - som nevnt over - det dobler også tiden det tar å ta et bilde - den tar først bildet (f.eks på fire minutter), og deretter en eksponering på like lang tid (nye fire minutter) med lukket lukker - og så ut fra de to eksponeringene fjerner den den varme sensorstøyen.

 

 

Man har det samme fenomenet også på fullframe - forskjellen opp til fullframe blir (som vanlig) støymessig som om det var litt over ett blendertrinn lavere ISO.

Denne funksjonen påvirker raw filer også?

 

Skulle jo uansett tro at LR5 gjorde like god jobb med å fjerne støyen som automatisk støyfjerning i kameraet?

Endret av dan83
Lenke til kommentar

Denne funksjonen påvirker raw filer også?

 

Skulle jo uansett tro at LR5 gjorde like god jobb med å fjerne støyen som automatisk støyfjerning i kameraet?

Denne funksjonen endrer Raw-filer også, og er noe helt annet enn software-støyreduksjon. Dette er hardware, etter et helt annet prinsipp. Den fjerner den ekstra støyen som kommer av varm sensor på grunn av lang eksponering. Prøv! Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Denne funksjonen påvirker raw filer også?

 

Skulle jo uansett tro at LR5 gjorde like god jobb med å fjerne støyen som automatisk støyfjerning i kameraet?

 

Long exposure noise reduction programmet fungerer på den måten at når programmet tar et bilde med like lang eksponeringstid som originalbildet fjerner programmet hot pixel/døde piksler og ingen ting annet, det har ikke innvirkning på annen type støy.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Long exposure noise reduction programmet fungerer på den måten at når programmet tar et bilde med like lang eksponeringstid som originalbildet fjerner programmet hot pixel/døde piksler og ingen ting annet, det har ikke innvirkning på annen type støy.

Ikke hotte og døde piksler - det tar det vanlige systemet seg av. Det fjerner støy fra varm sensor - registrert "lys" på sensoren som kommer av intern varme.

Lenke til kommentar

Ikke hotte og døde piksler - det tar det vanlige systemet seg av. Det fjerner støy fra varm sensor - registrert "lys" på sensoren som kommer av intern varme.

 

 

Hot/varme piksler utvikler seg vel etterhvert som sensoren begynner og bli varm, døde piksler er vel konstante døde piksler ?. Trodde long eks..... tok seg av begge disse problemene.

 

Har man generelt døde piksler er det en annen fremgangmåte for og fjerne disse mener jeg, skjer vel ikke automatisk. Har egentlig aldri hatt behov for og fjerne døde piksler.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hot/varme piksler utvikler seg vel etterhvert som sensoren begynner og bli varm, døde piksler er vel konstante døde piksler ?. Trodde long eks..... tok seg av begge disse problemene.

 

Har man generelt døde piksler er det en annen fremgangmåte for og fjerne disse mener jeg, skjer vel ikke automatisk. Har egentlig aldri hatt behov for og fjerne døde piksler.

En "hot pixel" er en død piksel som alltid er på - og fjernes som sagt av det vanlige systemet.

 

Denne funksjonen vi snakker om her kan også fjerne hotte piksler, men det er ikke poenget - poenget er å kompensere for de "halvvarme" pikslene - de som registrerer "lys" som egentlig bare er sensorvarme.

Lenke til kommentar

En "hot pixel" er en død piksel som alltid er på - og fjernes som sagt av det vanlige systemet.

 

Denne funksjonen vi snakker om her kan også fjerne hotte piksler, men det er ikke poenget - poenget er å kompensere for de "halvvarme" pikslene - de som registrerer "lys" som egentlig bare er sensorvarme.

jeg snakker om generelt vanlig støy. Selv ved iso 100, så kan jeg oppleve ganske mye støy i de mørke partiene av bildet(spesielt skyer som sagt). Ser nesten ut som kameraet har brukt iso 800 og ikke iso 100. Hjelper selvsagt å overeksponere litt, men da risikerer man utbrente områder og det er ikke så heldig.

Endret av dan83
Lenke til kommentar

jeg snakker om generelt vanlig støy. Selv ved iso 100, så kan jeg oppleve ganske mye støy i de mørke partiene av bildet(spesielt skyer som sagt). Ser nesten ut som kameraet har brukt iso 800 og ikke iso 100. Hjelper selvsagt å overeksponere litt, men da risikerer man utbrente områder og det er ikke så heldig.

Og funksjonen vi diskuterer her vil fjerne støy man ser på lange eksponeringer men ikke korte.

Lenke til kommentar

Og funksjonen vi diskuterer her vil fjerne støy man ser på lange eksponeringer men ikke korte.

ok, jeg får gi funksjonen en sjanse.

 

Men under fasen, som jeg har forstått ofte blir kalt a "black frame", så vill vell ikke noe kamera vibrasjon påvirke bildet.? Hvor lenger man eksponere, hvor større sjanse for kamera vibrasjon, spesielt hvis det blåser mye.

 

Også litt kjedelig å måtte vente dobbelt så lenge,spesielt hvis det er en veldig lang eksponering... men man må vell regne med å ofre litt for eventuelt bedre bildekvalitet.

Lenke til kommentar

Du kan godt flytte kameraet når lukkeren ikke er åpen men vær forsiktig med å få lys inn i søkeren, det kan i noen tilfeller påvirke bildet.

 

Problemet som oppstår ved lange eksponeringer er at det er små variasjoner i lekkasjestrømmen til pikslene. Det er så lite at det ikke et observerbart ved normale eksponeringer, men ved svært lange eksponeringer så kan lekkasjestrømmene være en betydelig del av den totale eksponeringen, det er da forskjeller mellom pikslene vil bli godt synlig.

 

Nå kan man lure på hvorfor man ikke kan se bildet bli grått på grunn av lekkasjestrømmene, det er fordi langs kanten av bildebrikkene ligger det noen kolonner med blinde piksler som ikke er følsomme for lys, disse måler kun lekkasjestrømmene sånn at de kan trekkes fra bildet for å gjenopprette sortnivået.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

ok, jeg får gi funksjonen en sjanse.

 

Men under fasen, som jeg har forstått ofte blir kalt a "black frame", så vill vell ikke noe kamera vibrasjon påvirke bildet.? Hvor lenger man eksponere, hvor større sjanse for kamera vibrasjon, spesielt hvis det blåser mye.

 

Også litt kjedelig å måtte vente dobbelt så lenge,spesielt hvis det er en veldig lang eksponering... men man må vell regne med å ofre litt for eventuelt bedre bildekvalitet.

Det er vedlig kjedelig å vente - men det er verdt det. Kameravibrasjoner i black frame fasen vil ikke påvirke bildet.

 

Det eneste som hjelper mot vibrasjoner når det blåser, er å tynge ned stativet med vekt - har stativet en krok du kan henge fotosekken i?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er en helt annen form for støy enn vanlig støy, og en helt annen form for støyreduksjon enn "vanlig" støyreduksjon. Dvs noise-reduction-slideren i raw programmet ditt vil ikke gjøre en like god jobb. Så har det også en kostnad, og det er (i utgangspunktet) en dobling i tidsbruk.

Også litt kjedelig å måtte vente dobbelt så lenge,spesielt hvis det er en veldig lang eksponering... men man må vell regne med å ofre litt for eventuelt bedre bildekvalitet.

Hvis du veldig ofte tar lange eksponeringer, så er det mulig å gjøre en "darkframe" manuelt (ideelt sett per parameter-setting og ved forskjellige temperaturer), så gjenbruke denne i raw fremkalling. Dvs at du slipper å doble tidsbruken ute i felt. Men da må du bruke andre verktøy enn Lightroom i raw development.

 

Hvis du har lyst til å være skikkelig detalj-fiksert så kan du ta ett sett av darkframes, og midle disse. Da vil du redusere tilfeldig støy og sitte igjen med (i større grad) fixed pattern noise, som egner seg for subtraksjon.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Dark-frame_subtraction

 

http://photo.net/learn/dark_noise/

 

-k

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva karakteriseres som "lang eksponering"? Når kommer Long exp. noise reduction til sin rett?

PÅ Canon får du kun brukt "lang eksponering funksjonen" på eksponeringer som er over 30 sekunder lange, dvs. du må bruke bulp-funksjonen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...