Gå til innhold

Sannsynligheten for at unge idag kommer inn på boligmarkedet?

PKcyriuz

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg leser at 1 av 5 mellom 18 og 29 bor hjemme med foreldrene. Dette ee ogwå t økende tall. Mens også 1 av 3 unge låner for mye i samme aldersgruppe. Er man singel, uten rike foreldre og ikke vinner i lotto. Hva er sannsynligheten for å komme inn på boligmarkedet før man er 30 idag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Jeg leser at 1 av 5 mellom 18 og 29 bor hjemme med foreldrene. Dette ee ogwå t økende tall. Mens også 1 av 3 unge låner for mye i samme aldersgruppe. Er man singel, uten rike foreldre og ikke vinner i lotto. Hva er sannsynligheten for å komme inn på boligmarkedet før man er 30 idag?

Spørs hvor man bor.

Hus i Oslo sentrum funker dårlig, men en leilighet/hybel litt utenfor går for de aller fleste som har jobb.

Men, de fleste vil verken bo i leilighet eller bo utenfor sentrum, så da blir de boende hos foreldrene, som stort sett har en mye høyere standard og er større enn man selv har råd til. Veldig mange har råd, men ikke til det man har lyst til å kjøpe det de har råd til...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har man partner, derimot, holder det lenge med to fulltidsjobber. Det norske samfunnet har en vanvittig skjevfordeling til fordel for familier. Greit nok at barna er fremtiden vår, men så lenge ingen politikere tør å gå ut og si at det ikke er greit å være singel, synes jeg de er forpliktet til å tenke på enslige også. Saken er at ethvert tiltak for å gjøre livet lettere for en gruppe, samtidig gjør det vanskeligere for de som ikke oppfyller kriteriene, og særlig "den motsatte" gruppen. Når man gjør noen mer betalingssterke, følger markedet etter, noe som medfører at noen andre mister kjøpekraft. Norge gjør mye for å gjøre livet lettere for småbarnsfamilier, men ingenting for enslige.

• Liker 4
Lenke til kommentar

1 av 5 bor hjemme oss foreldrenen? vell endel av disse har vell registrert bosted adresse oss foreldrene hvis de leier en leilighet. men skal man kjøpe hus så er det selvfølgelig vanskelig å kjøpe hus i de store byene kontra de små byene / distiktenen, å slik vil det alltid være. så nei det er ikke umulig bare man ikke absolutt må bo på Karl Johan.

Lenke til kommentar

Problemet er at folk tilsynelatende har slått seg til ro med at "ikke alle kan bo på Karl Johan". Men det er ikke helt riktig. Det å bo i et bestemt område - for eksempel Oslo Sentrum - bør være oppnåelig for alle som ønsker det. Hvis et område er forbeholdt en bestemt type mennesker er det en ghetto. Det vil selvfølgelig være variasjoner, rike og fattige strøk, men jo mindre disse variasjonene er, jo bedre er det.

Lenke til kommentar

Problemet er at folk tilsynelatende har slått seg til ro med at "ikke alle kan bo på Karl Johan". Men det er ikke helt riktig. Det å bo i et bestemt område - for eksempel Oslo Sentrum - bør være oppnåelig for alle som ønsker det. Hvis et område er forbeholdt en bestemt type mennesker er det en ghetto. Det vil selvfølgelig være variasjoner, rike og fattige strøk, men jo mindre disse variasjonene er, jo bedre er det.

Men det er ikke oppnålig for de fleste å bo hvor de vil, fordi det finnes noe som heter kapitalisme. Det finnes klasseskille i Norge ja, å jeg vil heller ha det en kommunisme for å si det slik.

Lenke til kommentar

For noe tull. Det er umulig for "alle som ønsker" å bo en gitt plass. Det finnes ikke nok plass. Det finnes flere måter å regulere hvem som får lov til å bo en gitt plass, og man kan selvfølgelig hevde at å la markedet rå ikke er den beste, men alle kan ikke bo der.

• Liker 4
Lenke til kommentar

At vi har kapitalisme betyr ikke at vi ikke har mulighet til å ha en fornuftig boligpolitikk. Det finnes mye mellom nådeløs bikkjene-spiser-hverandre-kapitalisme og beinhard kommunisme.

Jeg sier ikke at jeg skal ha muligheten til å bo akkurat hvor jeg vil - for eksempel i en 200-kvadrat på Aker Brygge, men hvis folk har lyst til å bo i Oslo, bør de ha en god mulighet til det.

Og Herr Brun, jeg trodde da du var for seriøs en forumdeltaker til å bruke uttrykk som "for noe tull". Det fører ingenting godt med seg. Legg godviljen til, så skjønner du kanskje hva jeg mener i stedet for å se på det som tull. For tull er det ikke.

Endret av Isbilen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er helt greit å komme inn på boligmarkedet, til tross for at det er dyrt.

Tar du utdannelse slik at du først er ferdig når du er 25 år kan du være ferdig med siving studiet (eller noe mer folkelig som ingeniør): Startlønn 440-550k.

La oss si at du tjener 465k i snitt de to første årene, og du kan leve på 10k i måneden. Også har vel man rundt 110k i skatt på en slik lønn.

Nettolønn 350k NOK

Livskostnader 120k NOK

Sum = 230k NOK

Noe som er nok EK til over 1.5 mill pr. år

Alternativt er "ingen" utdanning (les:elektriker, bilmekaniker o.l.). Jaggu tjener ikke de nesten like bra, Norge er en av landene i verden der det lønner seg minst å ta utdanning.La oss ta det litt rolig å regne med lønn på 400k

Nettolønn: 310kk

Livskostnader: 120k

Sparebeløp = 190k

Altså sparer du nok EK til litt over 1.2 mill per år. Merk at jeg ikke har tatt med renter på noen av regnestykkene.

Problemet til de fleste er at de har helt ville forventinger til hva de skal ha råd til. iPad, Samsung S4, 55" LCD, ny bil, spise ute en gang i uka, 2-3 reiser to sydligere strøk, kino, film-samling osv. Ja, da kommer du ikke inn på boligmarkedet. Nøkkelen er høy sparerate.

Til tross for de overstående beregninger skal Isbilen få en pluss. De som er par trenger knapt å kontrollere pengebruken, og det er nesten slik at det burde sprute penger ut av øra på endel av de.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er helt greit å komme inn på boligmarkedet, til tross for at det er dyrt.

Tar du utdannelse slik at du først er ferdig når du er 25 år kan du være ferdig med siving studiet (eller noe mer folkelig som ingeniør): Startlønn 440-550k.

La oss si at du tjener 465k i snitt de to første årene, og du kan leve på 10k i måneden. Også har vel man rundt 110k i skatt på en slik lønn.

Nettolønn 350k NOK

Livskostnader 120k NOK

Sum = 230k NOK

Noe som er nok EK til over 1.5 mill pr. år

Alternativt er "ingen" utdanning (les:elektriker, bilmekaniker o.l.). Jaggu tjener ikke de nesten like bra, Norge er en av landene i verden der det lønner seg minst å ta utdanning.La oss ta det litt rolig å regne med lønn på 400k

Nettolønn: 310kk

Livskostnader: 120k

Sparebeløp = 190k

Altså sparer du nok EK til litt over 1.2 mill per år. Merk at jeg ikke har tatt med renter på noen av regnestykkene.

Problemet til de fleste er at de har helt ville forventinger til hva de skal ha råd til. iPad, Samsung S4, 55" LCD, ny bil, spise ute en gang i uka, 2-3 reiser to sydligere strøk, kino, film-samling osv. Ja, da kommer du ikke inn på boligmarkedet. Nøkkelen er høy sparerate.

Til tross for de overstående beregninger skal Isbilen få en pluss. De som er par trenger knapt å kontrollere pengebruken, og det er nesten slik at det burde sprute penger ut av øra på endel av de.

Er 23 år, med "ingen" utdanning (elektriker), har hatt egen leilighet i over 3 år uten noe hjelp fra foreldre eller lotto

• Liker 1
Lenke til kommentar

At vi har kapitalisme betyr ikke at vi ikke har mulighet til å ha en fornuftig boligpolitikk. Det finnes mye mellom nådeløs bikkjene-spiser-hverandre-kapitalisme og beinhard kommunisme.

Jeg sier ikke at jeg skal ha muligheten til å bo akkurat hvor jeg vil - for eksempel i en 200-kvadrat på Aker Brygge, men hvis folk har lyst til å bo i Oslo, bør de ha en god mulighet til det.

Og Herr Brun, jeg trodde da du var for seriøs en forumdeltaker til å bruke uttrykk som "for noe tull". Det fører ingenting godt med seg. Legg godviljen til, så skjønner du kanskje hva jeg mener i stedet for å se på det som tull. For tull er det ikke.

Jo, det er tull. Det er en logisk umulighet. Jeg har allerede påpekt at det finnes andre reguleringsmetoder enn markedet, men ett eller annet begrenser det. Det er nemlig rett og slett ikke plass til alle i Oslo. Det samme gjelder en haug med andre steder. Det finnes nok mange steder hvor alle som ønsker det kan bo, men det er en naturlig grense for hvor mange som kan bo i et gitt område.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...