Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Husbyggeplaner, kartlegging, hva kan gjøres selv?

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg sitter og tenker stort og tenkte jeg skulle begynne planlegging av husbygging. Har egentlig grublet over dette i noen år, men aldri begynt planleggingen skikkelig.

Har vært litt med på oppussing osv., men ikke mer enn det. Ser ikke noe grunn til at dette skal stoppe meg, hvis noen har tips til lærebøker så hadde det vært fint.

Poenget med tråden er oppstartsvis å kartlegge krav og forskrifter som må følges for å få det godkjent/lovlig. Altså ting jeg er nødt til å ha fagmenn til å gjøre. Utover det kan jeg legge til at jeg ikke ønsker noe A4-hus, og vil bygge mest mulig selv. Er derfor ekstra viktig å ha kontroll på regler etc.

Kommer til å legge ut det jeg finner selv, men hadde vært fint med hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er kravet til energitap i tek10. Rørlegger og elektriker skal du vel uansett ha?

Hvor i landet planlegger du å bygge?

Jeg har gjort lignende selv og jeg anbefaler deg å finne en flink snekker evt. murer som kan ta jobben for deg. Se heller til husbankfinansiering for å spare penger.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Det viktigste er kravet til energitap i tek10. Rørlegger og elektriker skal du vel uansett ha?

Hvor i landet planlegger du å bygge?

Jeg har gjort lignende selv og jeg anbefaler deg å finne en flink snekker evt. murer som kan ta jobben for deg. Se heller til husbankfinansiering for å spare penger.

Hei, har fri idag, så skal lete opp litt regler og forskrifter. :D

TEK10 er vel ikke obligatorisk? Men vil uansett ha så høy standard som jeg får råd til.

Jeg vil ha minst mulig entreprenørarbeid, alt jeg lovlig kan gjøre selv gjør jeg. Er nødt til å ha en elektriker som godkjenner og kobler en del, har jo ikke lov til å gjøre dette selv, uansett om jeg vet hvordan. Rørlegging hadde jeg nok klart, men også det er vel ulovlig å gjøre selv.

Hvor i landet kommer an på tid, penger, tomt osv., så vet ikke. Tar det som det kommer. :)

Jeg vil som sagt ikke leie inn snekker om det er ting jeg kan gjøre selv. Det kreves nok å kjøpe inn en del lærebøker osv., men det er det jeg har lyst til. Spennende å lære seg er det også.

For å si det slik, motivasjonen er ikke hovedsaklig for å spare penger, men jeg vil ha det på min måte og liker å gjøre ting selv og lære hvordan ting gjøres. Det med å spare penger er vel helst for å få råd til å gjøre noen lunde hva jeg vil, f.eks. så vil jeg bygge kjøkkeninnredning selv, sparer noen tusenlapper på det. Tiden min ser jeg ikke på som tapte penger ettersom dette er interesse. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Standard når det gjelder krav til energitap/tetthet og ventilasjon i bygget, er regulert i TEK10 som er obligatorisk. Du finner ikke krav til hva du kan velge å ha på veggene/gulv/tak.

> Er nødt til å ha en elektriker som godkjenner og kobler en del, har jo ikke lov
> til å gjøre dette selv, uansett om jeg vet hvordan. Rørlegging hadde jeg nok
> klart, men også det er vel ulovlig å gjøre selv.

Du må nok kjenne en elektriker og en rørlegger for å gjøre noe selv her. F.eks. så er jo kobling av stikkontakter "lærlingarbeid".

Jeg ser det du skriver ang. gjøre det selv. Jeg vil likevel anbefale deg å bruke 200.000 kroner (lite hus) på snekker som bygger "tett bygg" for deg slik at det er beskyttet mot vær og vind.

Hvor stort ønsker du å bygge? Ja jeg vet at det "kommer an på tid, penger, tomt osv", men du har vel en mening om det?

Det går mange timer på et hus. En person jeg har snakket med som har bygget flere hus selv, regner 3000-3500 timer på en romslig enebolig (alle arbeidstimer). Det er ganske mye ved siden av jobb.

Forøvrig så har vi et godt boligbyggeforum i byggebolig.no. Du kan søke i dette forumet ved å bruke "site" parameteret i google. Eksempel: https://www.google.co.uk/#q=antall+timer+site:byggebolig.no

Det er utrolig hvor mye man kan finne ut noe om ved å søke på dette forumet. F.eks: Kan man bruke 16A sikringer?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Standard når det gjelder krav til energitap/tetthet og ventilasjon i bygget, er regulert i TEK10 som er obligatorisk. Du finner ikke krav til hva du kan velge å ha på veggene/gulv/tak.

> Er nødt til å ha en elektriker som godkjenner og kobler en del, har jo ikke lov

> til å gjøre dette selv, uansett om jeg vet hvordan. Rørlegging hadde jeg nok

> klart, men også det er vel ulovlig å gjøre selv.

Du må nok kjenne en elektriker og en rørlegger for å gjøre noe selv her. F.eks. så er jo kobling av stikkontakter "lærlingarbeid".

Jeg ser det du skriver ang. gjøre det selv. Jeg vil likevel anbefale deg å bruke 200.000 kroner (lite hus) på snekker som bygger "tett bygg" for deg slik at det er beskyttet mot vær og vind.

Hvor stort ønsker du å bygge? Ja jeg vet at det "kommer an på tid, penger, tomt osv", men du har vel en mening om det?

Det går mange timer på et hus. En person jeg har snakket med som har bygget flere hus selv, regner 3000-3500 timer på en romslig enebolig (alle arbeidstimer). Det er ganske mye ved siden av jobb.

Forøvrig så har vi et godt boligbyggeforum i byggebolig.no. Du kan søke i dette forumet ved å bruke "site" parameteret i google. Eksempel: https://www.google.co.uk/#q=antall+timer+site:byggebolig.no

Det er utrolig hvor mye man kan finne ut noe om ved å søke på dette forumet. F.eks: Kan man bruke 16A sikringer?

Noe jeg er usikker på er om man er nødt til å ha godkjente ventilasjonsprodukter, tenker å lage noe selv.

Det er slikt som blir dyrt, når du er nødt til å kjøpe ferdige produkter til flere titusener...

Når det kommer til det elektriske vil jeg ikke ha noe tradisjonelt. Vil at alt skal styres av en datamaskin som jeg bygger, det inkluderer varme, ventilasjon, låser osv. Og antar at 5- og 12-v-styringssystemer er lov til å koble opp selv? Siden dette bygges selv koster det ikke mange kronene. :) Det dyreste blir datamaskinen som kanskje også vil fungere som hjemmeserver og derfor komme opp i 5-10 k.

Størrelse:

Jeg tenker slik at jeg må moderere arealet, så blir minimum 70 kvm til kanskje 90 kvm. Da altså en etasje. Men vil lage veldig til rette for muligheten for å bygge ut senere med flere rom osv.

Lager derfor det mest nødvendige og det som er minimumskrav (gang, kjøkken, bad, stue og en slags hems for soverom (utnytte plassen mest mulig)).

Takk for tips, skal sjekke det ut. :) Har forresten noen faner opp med søk og resultater, må bare få fordøyd det, så kan jeg poste litt her om hva jeg finner. :)

Angående elsystem, så planlegger jeg solcellepanel og batteribank. Vil ikke kobles til strømnettet. Tenker å dimmensjonere det slik at anlegget slik at det kan bygges ut. I førsteomgang vil det nok forsyne 20 kWh til en hver tid. Sikringene skal heller ikke være mindre enn 25 A, skal prøve å lete opp leverandører hvor jeg kan kjøpe alt slikt selv.

Og når kursene er lagt opp til høy effekt så kan både solcellepanelene og batteribanken bygges ut senere. :)

Hvis det blir noe av dette så kommer jeg til å poste hele prosjektet ut på forumet. Nå er jeg altså bare i (drømme-) planleggingsfasen. Og for de som lurer, jeg er ikke "jordnær", har ingen behov eller interesse for å ha et hus som ligner noen andres. :D

Lenke til kommentar

Ventilasjonsaggregatet må nok ha papirene i orden. Det koster vel 20-25k for tiden.

Du vil få dollartegnene i øynene til elektrikeren til å rulle dersom du presenterer slike planer. Styringssystemene som er tilgjengelig er dessverre svært dyre.

Man dimensjonerer ikke solcellepanel til boligbruk slik at det forsyner "20kWh til en hver tid". Dette "koster også mer enn det smaker". Litt inspirasjon: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=35747610

Vanlige stikkontakter er laget for maksimalt 16A sikringer.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først vil jeg råde deg til å ta en prat med en elektriker før du vurderer noe som helst.

Tror du vil få hakeslepp når du får høre prisen på ønskene dine. I dag har vi noe som heter bolignormen som regulerer minste krav til elektrisk installasjon i boliger. Du kan ikke velge mindre punkter osv enn denne normen krever.

Og som nevt får du ikke høyere enn 16A sikringer til vanlig stikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ventilasjonsaggregatet må nok ha papirene i orden. Det koster vel 20-25k for tiden.

Du vil få dollartegnene i øynene til elektrikeren til å rulle dersom du presenterer slike planer. Styringssystemene som er tilgjengelig er dessverre svært dyre.

Man dimensjonerer ikke solcellepanel til boligbruk slik at det forsyner "20kWh til en hver tid". Dette "koster også mer enn det smaker". Litt inspirasjon: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=35747610

Vanlige stikkontakter er laget for maksimalt 16A sikringer.

Ja, det må nok kjøpes. Men slik som vifter, kanaler, og styring lages selv. :) Og strømforsyning om det trengs.

Hehe, har tenkt å være litt diskre når jeg prater med dem ja, vil bare ha dem til å gjøre det mest nødvendige.

Ferdige styringssystemer er dyre ja, og de er også primitive og spesialsydd. Jeg kan lage noe sånt for maks et par lapper. Har absolutt ikke tenkt til å kjøpe noe slikt ferdig, det er derfor jeg tror at jeg realistisk sett kan få råd til det også.

Det jeg mener med å dimmensjonere anlegget er at de skal være mulig å bruke anlegget hele dagen (med et forbruk på tja.. 1-2 kWh gjennomsnittlig), dette må batteribanken måtte holde og solcellepanelet må kunne levere effekt slik at batteribanken ikke trekkes tomt. Kommer jo ikke til å bruke 20 kWh konstant, det er "peak"-grense. :)

20 var egentlig bare et tall jeg kastet ut. En battericelle med spenning på 3,7 v vil kunne levere 300 A, regner man dette ut i Wh, så skal det ikke så sinnsykt mye til for å nå et visst antall kW. :)

Jeg vil ikke ha solcellepanel for å spare på det, jeg vil ha det fordi jeg liker idèen. Det anlegget du linker til er et ferdigprodukt! ;) Som sagt, vil lage dette selv, og få godkjent av elektriker om mulig.

Ja, men det er jo per stikkontakt, ikke per kurs.

Først vil jeg råde deg til å ta en prat med en elektriker før du vurderer noe som helst.

Tror du vil få hakeslepp når du får høre prisen på ønskene dine. I dag har vi noe som heter bolignormen som regulerer minste krav til elektrisk installasjon i boliger. Du kan ikke velge mindre punkter osv enn denne normen krever.

Og som nevt får du ikke høyere enn 16A sikringer til vanlig stikk.

Tror jeg må ta en prat med litt forskjellige folk. Mye planlegging må til. :p

Hadde fått hakeslep om det skulle blitt levert som ferdig produkt ja, men klarer jeg å unngå dette blir det noe helt annet. :)

Nei, det er sånne ting jeg må kartlegge slik at jeg kan lage et estimat, en plan.

Har selv sett høyere enn 16 A, hva mener du? Om ikke jeg bruker dyre sikringer så skal ihvertfall kabler osv. være klart for høyere spesifikasjoner, men f.eks. på et soverom er det jo ikke nødvendig.

Lenke til kommentar

Har selv sett høyere enn 16 A, hva mener du? Om ikke jeg bruker dyre sikringer så skal ihvertfall kabler osv. være klart for høyere spesifikasjoner, men f.eks. på et soverom er det jo ikke nødvendig.

Med dagens strenge boligstadard må du jo opp i 6 kvadrat kabel for å holde 25A. Det er en ting. En annen ting er at vanlig stikk er ikke dimensjonert for høyere strøm enn 16A. I såfall må du kjøpe dyrere spesiallaget stikk til ditt formål hvis det i det heletatt finnes.

Det er klart det finnes strørre sikringsdimensjoner, men disse er til andre formål som feks fast installasjon. Dvs feks en platetopp.

Er ikke meningen å virke negativ ovenfor deg og jeg berømmer deg for å ønske å få dette til, men jeg vil bare forberede deg på at det kan bli dyrt. Jeg kan bare svare for elektrobiten.

Var lettere å gjøre ting selv før, men med dagens krav som må følges er ikke dette lett. Dog er jeg glad det er så strengt nå med tanke på sikerheten til forbrukeren.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med dagens strenge boligstadard må du jo opp i 6 kvadrat kabel for å holde 25A. Det er en ting. En annen ting er at vanlig stikk er ikke dimensjonert for høyere strøm enn 16A. I såfall må du kjøpe dyrere spesiallaget stikk til ditt formål hvis det i det heletatt finnes.

Det er klart det finnes strørre sikringsdimensjoner, men disse er til andre formål som feks fast installasjon. Dvs feks en platetopp.

Er ikke meningen å virke negativ ovenfor deg og jeg berømmer deg for å ønske å få dette til, men jeg vil bare forberede deg på at det kan bli dyrt. Jeg kan bare svare for elektrobiten.

Var lettere å gjøre ting selv før, men med dagens krav som må følges er ikke dette lett. Dog er jeg glad det er så strengt nå med tanke på sikerheten til forbrukeren.

Som jeg sier mener jeg ikke punkter, men kurser. :p Altså samlet i et rom, f.eks. :) Men mye kommer nok til å endre seg når planen kommer på papir.

Neida, det er bra at folk finner haker så lenge det er konstruktivt, det er slik man finner løsninger. :D

Det er bra med krav og restriksjoner, men det trenger ikke å være så vanskelig å gjøre ting selv. Nå er det jo lagt opp til at private aktører skal ta ansvaret, og det koster. På noen måter er det bra. For dem.

Lenke til kommentar

Som jeg sier mener jeg ikke punkter, men kurser. :p Altså samlet i et rom, f.eks. :) Men mye kommer nok til å endre seg når planen kommer på papir.

Det er bra med krav og restriksjoner, men det trenger ikke å være så vanskelig å gjøre ting selv. Nå er det jo lagt opp til at private aktører skal ta ansvaret, og det koster. På noen måter er det bra. For dem.

Det hjelper ikke om du ønsker at ting skal samles på en kurs. Du vil uansett bli begrenset til 16A så lenge utstyret (i dette tilfellet vanlige stikk/punkter) ikke er dimensjonert/tåler mer. Det finnes ikke en eneste elektriker her til lands som vil gå over dette på en vanlig kurs i bolig. Tvert om kan du risikere at du blir anbefalt 10A kurs.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke om du ønsker at ting skal samles på en kurs. Du vil uansett bli begrenset til 16A så lenge utstyret (i dette tilfellet vanlige stikk/punkter) ikke er dimensjonert/tåler mer. Det finnes ikke en eneste elektriker her til lands som vil gå over dette på en vanlig kurs i bolig. Tvert om kan du risikere at du blir anbefalt 10A kurs.

Tror du misforstår litt hva jeg mener. ;) "alt samlet i ett rom" (med t isteden for s), så mente jeg det som at strømforbruket sammenlagt fra flere punkt overgikk grensen for èt individuell punkt. F.eks. at du trekker til sammen f.eks. 20 A fordelt på x-antall punkter, noe som forsåvidt er et urealistisk eksempel. Men ting må alltid overdimmensjoneres i forhold til gjennomsnittlig bruk.

Vil jo selvsagt ikke at noe skal samles på en kurs, vet hvordan kurser er inndelt. :p Vet også at jeg er begrenset av det svakeste punktet i anlegget. Og derfor er det uønskelig å noen gang oppleve at sikringen går fordi du gjør alt på en gang. Noen ganger skjer alt samtidig, sikringen burde ikke slå ut selv om. Kanskje det kreves flere kurser, man må jo ta startstrøm i betrakning.

10 A er nok greit i noen rom, men det er ikke det jeg vil ha som standard for hele bygget. Tenker da på kjøkken/stue, vaskerom og fremtidig garasje. Senere vil det bli behov for å utvide anlegget slik at 100 A kan leveres i garasje, en skikkelig elbil-lader trekker 80. Men dette vil nok være mange år til, jeg liker bare å tenke fremtidsrettet. Som eksempel bør det legges opp mange rør slik at ting kan etterinstalleres senere.

Som sagt, så vil nok mye endres når den tid kommer. Jeg bare tenker høyt, og kanskje litt frem i tid. Men hvis jeg leser dag og natt i 2014 så blir det kanskje noe innen et par år. :) Har tenkt å kjøpe en del bøker som omhandler entreprenørskap, forskrifter, regler og andre nyttige ting. Kanskje gå på kveldskurs.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Ah, så du vil at flere sikringskurser går til ett rom,
f.eks en egen kurs på 16A til varmeovner og en på 10A til alt annet som tv, lys osv.?

Det er ihvertfall eneste måte å få mer enn 16A til ett enkelt rom,
det hjelper ikke å si at du skal ha en sikring på 25A som skal fordeles på flere stikk,
det fungerer ikke sånn.

F.eks viss jeg har 4 stikkontakter på en kurs kan jeg fortsatt ha maks 16A sikring til alle de stikkontaktene.

Unntaket er ting som f.eks varmtvannsbereder og komfyr da det er fast innstallasjon. :)

Endret av Malmern
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Malmern oppsummerer godt hva jeg har prøvd å forklare deg helr tiden.

Les deg opp før du uttaler deg. Hurtigladestasjon for EL bil trekker ikke så mye.

Dessuten ville jeg ikke anbefalt å ha slik da for ofte hurtiglading kan skade bilen.

Uansett lykke til.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle vente litt med spesifikke spørsmål osv. til jeg har fått lest meg litt igjennom forskrifter og slikt.

Ah, så du vil at flere sikringskurser går til ett rom,

f.eks en egen kurs på 16A til varmeovner og en på 10A til alt annet som tv, lys osv.?

Det er ihvertfall eneste måte å få mer enn 16A til ett enkelt rom,

det hjelper ikke å si at du skal ha en sikring på 25A som skal fordeles på flere stikk,

det fungerer ikke sånn.

F.eks viss jeg har 4 stikkontakter på en kurs kan jeg fortsatt ha maks 16A sikring til alle de stikkontaktene.

Unntaket er ting som f.eks varmtvannsbereder og komfyr da det er fast innstallasjon. :)

Aah, okei da. Det blir noe sånt ja, spørs bare hvordan det skal fordeles.

Men du har nok rett.

Malmern oppsummerer godt hva jeg har prøvd å forklare deg helr tiden.

Les deg opp før du uttaler deg. Hurtigladestasjon for EL bil trekker ikke så mye.

Dessuten ville jeg ikke anbefalt å ha slik da for ofte hurtiglading kan skade bilen.

Uansett lykke til.

Har en tendens til å bli litt overivrig. :p

Hehe, hurtigladeren til Tesla (dual supercharger) trekker så mye. :p En offisiell lader skader ikke bilen, de bruker raskere ladere på ladestasjonene så vidt jeg vet. :) Men det er jo klart at det bare er i begynnelsen den trekker så mye, slik som med alle batterier.

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...