Gå til innhold

Hvor viktig er vitnemålet i jobbsøking?

Jockstrap

Anbefalte innlegg

Hei folkens. Jeg går for tiden tredje året ved et økonomistudie. Jeg har noen fag som jeg føler er helt umulige og som ikke vil være relevante likevel i forhold til jobber jeg kunne tenkt meg.

Jeg ser rett og slett ikke poenget med å lære meg disse fagene annet enn at det vil gi meg et vitnemål.

Mastergrad er uaktuelt likevel, så jeg lurer på om jeg egentlig trenger vitnemålet til jobbsøking?

Vil det ikke gå greit å bare få en karakterutskrift fra skolen og vise til argeidsgivere? Har prøvd å spørre litt rundt på skolen, men det er ingen som kan gi meg et skikkelig svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

et vitnemål viser jo det at du faktisk har fullført noe, som vil telle positivt ut i en søknad. hvis du bare kommer med et karakterutskrift så vil nok kanskje en del begynne å lure,

Lenke til kommentar

Men det er mange som får jobb før de er ferdige til og med. De må jo ha søkt uten vitnemål...

Skjønner at det vil telle positvt å fullføre, men stille et stort spørsmål ved om det er verdt å ta seg bryet med å ta de fagene jeg mangler. Blir nødt til å ta undervisningen i de fagene og gå skole 1-2 semestere ekstra for å gjøre det.

Endret av Jockstrap
Lenke til kommentar

Mener graden påvirker lønn.

VGS på bordet vips 20kr mer i lønn automatisk.

Kona tok tilleggsutdanning oppå master , vips lektor med tillegg og opp i lønn.

Hver gang noen får en ny grad påvirker det lønnen automatisk.

De setter nok ikke bachelor i dropdownmelyen på lønn om du ikke har.

Lenke til kommentar

Men det er jo en grunn til at fagene er en del av økonomigraden. Med en bachelorgrad i økonomi er du svært lite spesialisert, så det er ganske usannsynlig at du på dette tidspunkt kan si noe om hva du kommer til å jobbe med gjennom yrkeskarrieren. Som arbeidsgiver ville jeg stilt meg svært skeptisk til kompetansen din, og om fagene rett og slett var for vanskelige for deg. Det hadde fortalt meg at du var en person som ikke hadde lett for å ta til deg ny kunnskap, og generelt hadde en ganske slapp holdning til det hele.

Lenke til kommentar

I mange stillinger vil det være eit krav om at du har bestått graden.

Ikkje nødvendigvis fordi du trenger den, men fordi at arbeidsgiver då kan vise til at han/ho har ansatt ein kompetent person.

Alt som du leverer frå deg vil sjå mykje betre ut dersom du kan signere med at du har ein bachelorgrad i økonomi, ein rapport som berre er signert av kontorarbeider Hansen ser ikkje like bra ut.

Når det gjeld dei som får seg jobb før dei er ferdig med graden sin så er det vanligvis studenter som er så flinke at dei blir head hunta til stillingane. Det som ofte er problematisk med å ansette personer som ikkje har den formelle kompetansen er at arbeidstakaren då ikkje kan stå som fagansvarlig for arbeidet, det må då være nokon med formell kompetanse som signerer på at arbeidet er godt nok utført.

Det er også enkelte som får seg jobb mot at dei forplikter seg til å ferdigstille graden sin innan ei viss tid.

Dei som akkurat går siste året søker f.eks jobb med utganspunkt i karakterutskrift der dei legger fram det endelige vitnemålet i løpet av prøvetida.

Sjølv søkte eg jobb utan å fått vitnemålet, eg viste ikkje eingong fram karakterane. Men eg måtte få høgskulen til å sende ein epost til arbeidsgiver der dei bekrefta at eg hadde bestått utdanninga.

Så i utgangspunktet kan du berre søke så mykje du vil. I dei fleste tilfeller vil arbeidsgiver stå heilt fritt til å velge å ansette folk uavhengig av formell kompetanse, men du må nesten rekne med å havne bakerst i køa.

Lenke til kommentar

Men det er mange som får jobb før de er ferdige til og med. De må jo ha søkt uten vitnemål...

Skjønner at det vil telle positvt å fullføre, men stille et stort spørsmål ved om det er verdt å ta seg bryet med å ta de fagene jeg mangler. Blir nødt til å ta undervisningen i de fagene og gå skole 1-2 semestere ekstra for å gjøre det.

Hvilke fag er det snakk om? Anbefaler på det sterkeste å fullføre graden nå med en gang.

Lenke til kommentar

Hvilke fag er det snakk om? Anbefaler på det sterkeste å fullføre graden nå med en gang.

Samfunnsvitenskapelig metode er vel det jeg sliter mest med. Har ikke hatt det enda, men ser for meg at markedsanalyse også blir problematisk (har satt meg inn i, hva man skal igjennom i faget).

Lenke til kommentar

Men det er jo en grunn til at fagene er en del av økonomigraden. Med en bachelorgrad i økonomi er du svært lite spesialisert, så det er ganske usannsynlig at du på dette tidspunkt kan si noe om hva du kommer til å jobbe med gjennom yrkeskarrieren. Som arbeidsgiver ville jeg stilt meg svært skeptisk til kompetansen din, og om fagene rett og slett var for vanskelige for deg. Det hadde fortalt meg at du var en person som ikke hadde lett for å ta til deg ny kunnskap, og generelt hadde en ganske slapp holdning til det hele.

Jeg går en spesialisert økonomiutdanning.

Lenke til kommentar

I mange stillinger vil det være eit krav om at du har bestått graden.

Ikkje nødvendigvis fordi du trenger den, men fordi at arbeidsgiver då kan vise til at han/ho har ansatt ein kompetent person.

Alt som du leverer frå deg vil sjå mykje betre ut dersom du kan signere med at du har ein bachelorgrad i økonomi, ein rapport som berre er signert av kontorarbeider Hansen ser ikkje like bra ut.

Når det gjeld dei som får seg jobb før dei er ferdig med graden sin så er det vanligvis studenter som er så flinke at dei blir head hunta til stillingane. Det som ofte er problematisk med å ansette personer som ikkje har den formelle kompetansen er at arbeidstakaren då ikkje kan stå som fagansvarlig for arbeidet, det må då være nokon med formell kompetanse som signerer på at arbeidet er godt nok utført.

Det er også enkelte som får seg jobb mot at dei forplikter seg til å ferdigstille graden sin innan ei viss tid.

Dei som akkurat går siste året søker f.eks jobb med utganspunkt i karakterutskrift der dei legger fram det endelige vitnemålet i løpet av prøvetida.

Sjølv søkte eg jobb utan å fått vitnemålet, eg viste ikkje eingong fram karakterane. Men eg måtte få høgskulen til å sende ein epost til arbeidsgiver der dei bekrefta at eg hadde bestått utdanninga.

Så i utgangspunktet kan du berre søke så mykje du vil. I dei fleste tilfeller vil arbeidsgiver stå heilt fritt til å velge å ansette folk uavhengig av formell kompetanse, men du må nesten rekne med å havne bakerst i køa.

Takker for et utfyllende svar.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Er 43 år, og har hatt mange forsjellige jobber. Aldri - aldri har noen spurt meg etter vitnemål...bortsett fra i det offentlige. Der er de veldig nidkjære på sånt.

Jeg har også hatt jobber der det var formelle krav til en grad eller 2, uten at det medførte at jeg ikke fikk jobben. På det tidspunktet satt jeg med et "ikke bestått" vitnemål fra videregående skole. I CV'en skrev jeg rett og slett at jeg var elve ved den og den skolen fra dato til dato. Ingen spurte etter vitnemål eller ville vite om jeg hadde bestått.

Og jeg løy aldri.

Endret av Kikyet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...