Spunge Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Hei, Lite spørsmål vedrørende skatt/fradrag ved salg av bolig. Sett at du kjøper en bolig i september 2013 for 1 650 000,-. I desember 2013 låner du opp på boligen, så totalt lån på boligen nå er kr 2 000 000,-. Hvis jeg da selger boligen i februar 2014 for 1 850 000,-, vil jeg da få skatt på de 200 000,- (ser bort fra meglerkostnad osv) eller fradrag på de 150 000,-? Ble veldig usikker, så tenkte å høre med noen kloke hoder på forumet her Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 (endret) Så lenge du har eid boligen i 1 år eller mindre, er eventuell gevinst skattepliktig. I ditt tilfellet overstiger byggekostnadene inntektene ved salg, følgelig vil du kunne føre dette på selvangivelsen som tap ved salg av bolig å ha krav på fradrag. (Dårlig business å bygge for 2 mill, for så å selge et par måneder etter for 1850000 da..?) Les mer her: http://www.skatteetaten.no/en/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/ Endret 19. desember 2013 av Borger___ Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Nå sier TS bare at han låner opp på boligen, ikke om han har gjort noen påkostninger. Hva et lån er på har ingen betydning. TS har så vidt jeg ser ingen opplysninger om bygge kostnader Om TS kjører boligen for 1,65 mill kr og selger den for 1,85 mill kr med tidshorisonten som angitt så er kr 200 000 minus dokumentavgift og meglerkostnader skattepliktige. Om han har klart å låne 2 mill kr på boligen har ingen som helst betydning. Selv om det neppe er mulig å låne over pipa. Om TS har f.eks oppgradert kjøkkenet i boligen (dvs standardheving) for 150 000 kr, så vil inngangsverdien våre 1,65 mill kr + 0,15 mill kr + dokumentavgift etc. Hele greia er faktisk meget godt vist her, http://www.skatteetaten.no/en/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3838#kapitteltekst, med et godt eksempel. Og hva lånet er er faktisk ikke relevant i det hele tatt. 1 Lenke til kommentar
Borger___ Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Nå sier TS bare at han låner opp på boligen, ikke om han har gjort noen påkostninger. Hva et lån er på har ingen betydning. TS har så vidt jeg ser ingen opplysninger om bygge kostnader Om TS kjører boligen for 1,65 mill kr og selger den for 1,85 mill kr med tidshorisonten som angitt så er kr 200 000 minus dokumentavgift og meglerkostnader skattepliktige. Om han har klart å låne 2 mill kr på boligen har ingen som helst betydning. Selv om det neppe er mulig å låne over pipa. Om TS har f.eks oppgradert kjøkkenet i boligen (dvs standardheving) for 150 000 kr, så vil inngangsverdien våre 1,65 mill kr + 0,15 mill kr + dokumentavgift etc. Hele greia er faktisk meget godt vist her, http://www.skatteetaten.no/en/Person/Selvangivelse/Bil-og-bolig/Bolig/Kjop-og-salg/Salg-mv-av-fast-eiendom/?chapter=3838#kapitteltekst, med et godt eksempel. Og hva lånet er er faktisk ikke relevant i det hele tatt. Uheldig ordvalg av meg å bruke byggekost. Poenget mitt var at man kan følge en enkel tommelfinger regel: Inngangsverdi - Salgssum = Beregningsgrunnlag (der overskudd = skattepliktig og underskudd = fradragsberettiget). Det skulle vel stemme? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå